Zabójcza broń 3D(Mark)

Chyba każdemu z nas zdarzyło się choć raz, że po długim czasie oszczędzania kupiliśmy nową kartę graficzną, szybszy procesor i kolejne kości pamięci. Po zamontowaniu nowych podzespołów nasz komputer działa, jak należy, ale często nie wiemy dokładnie, w jakim stopniu nasza inwestycja przyspieszyła pracę całej maszyny. Aby się tego dowiedzieć, wystarczy użyć programu testującego. Jednym z ważniejszych narzędzi wykorzystywanych do oceny wydajności peceta i jego karty graficznej stał się z czasem popularny benchmark graficzny 3Dmark firmy MadOnion, który doczekał się już edycji z numerem 2001.

Matrix dotarł także do kolejnej wersji programu 3DMark, który prezentuje jakość obrazu generowaną przez najnowsze akceleratory 3D. Testowane przez apliakcję efekty specjalne są coraz bardziej zbliżone do filmowych.

Ukazanie się ósmej wersji pakietu DirectX (CHIP 11/2000, s. 40) i kart graficznych bazujących na nowym chipsecie Nvidii (GeForce3, patrz s. 34), korzystających z nowych właściwości API Windows, wymusiły niejako pojawienie się kolejnej wersji tej popularnej aplikacji.

3DMark 2001 Pro, podobnie jak jego poprzednik, powstawał w ścisłej współpracy z producentami akceleratorów 3D oraz procesorów. Dlatego też program w pełni wykorzystuje sprzętową obróbkę wielokątów i ich oświetlanie (Direct3D Hardware T&L), a także najnowsze instrukcje multimedialne jednostek centralnych Intela i AMD. W porównaniu z poprzednią wersją zmieniły się domyślne ustawienia wyświetlania ­ rozdzielczość 1024×768 w 32-bitowej palecie kolorów, skompresowane tekstury, Z-bufor o głębi 24 lub 32 bitów, wyłączona synchronizacja bufora ramki do częstotliwości odświeżania (patrz: CHIP 4/2001, s. 86).

Znacznie powiększył się także zakres testów. 3DMark 2001 dysponuje obecnie czterema sprawdzianami, reprezentującymi różne rodzaje gier, z czego najciekawiej prezentuje się tzw. Nature, wymagający karty graficznej w pełni zgodnej z DirectX 8. Wydajność oceniana jest także na podstawie syntetycznych pomiarów ­ fill rate oraz high polygon count. W testach wykorzystywany jest także odpowiedni “silnik”, który sprawia, że wszystkie obiekty 3D zachowują się zgodnie z prawami fizyki. Sprawdzane są nowe możliwości najnowszych kart graficznych ­ Pixel Shader, Vertex Shader, Point Sprites, EMBM (środowiskowe mapowanie tekstur) i mapowanie tekstur DOT3 oraz FSAA (pełnoekranowy antyaliasing sceny). Obecnie na rynku nie ma jeszcze akceleratorów, które mają wszystkie wymienione cechy. Dopiero wchodzący do masowej produkcji GeForce3 będzie w stanie podołać takiej ilości efektów.

Podobnie jak poprzednia wersja, 3DMark 2001 jest dostępny za darmo dla internautów, którzy mają możliwość “przepchania” prawie 40 MB danych. Czytelnicy CHIP-a znajdą aplikację również na naszym krążku. Po zarejestrowaniu programu udostępniane są dodatkowe funkcje. Przede wszystkim uzyskujemy dostęp do ResultBrowsera 2001, który pozwala na organizację zgromadzonych wyników naszych testów. Dodatkowo możliwe jest sprawdzenie jakości obrazu generowanego przez akcelerator oraz porównanie wyników z referencyjnymi zrzutami ekranowymi. Moduł Batch Run umożliwia dokładne zaplanowanie, a następnie w pełni automatyczne przeprowadzenie pomiarów w różnych rozdzielczościach, głębiach kolorów itp. Dodatkową atrakcją jest możliwość zagrania w pierwszą grę-demo benchmarku.

Na komputerze z procesorem Celeron 800 MHz z 256 MB pamięci RAM oraz kartą graficzną Asus 7700 Delux (GeForce2 Pro z 64 MB pamięci DDR), przeprowadziliśmy testy, używając nowej i poprzednej wersji 3DMarka. Powyższa konfiguracja umożliwiła uzyskanie 2004 nowych “3D Marków”. Starsza wersja wygenerowała ponad 4100 punktów i działała znacznie płynnej ­ uzyskaliśmy dużą liczbę ramek na sekundę niemal we wszystkich testach.

3DMark 2001 skutecznie pożerał zasoby testowanej maszyny i przy scenach z ogromną ilością detali zwalniał do 6­7 FPS. Oczywiście, wyników tych nie powinno się bezpośrednio porównywać, ale na ich podstawie można uznać, że najnowszy produkt MadOnion jest raczej przeznaczony do pomiarów wydajności najnowocześniejszych kart graficznych i z wykorzystaniem gigahercowych procesorów.

3DMark 2001 Pro
Wymagania: Pentium 500 MHz, 128 MB RAM, Windows 98/Me/ 2000, DirectX 8, karta graficzna 3D 32 MB, ok. 100 MB na dysku
+ pełne wykorzystanie DirectX 8
+ wykorzystanie “silnika” używanego w grach 3D
+ duża liczba sprawdzanych efektów 3D
– spore wymagania sprzętowe

Producent: MadOnion, USA
http://www.madonion.com/
Rejestracja: wersja Pro ­ 39.95 USD, wersja zwykła ­ freeware
Na CHIP-CD 5/2001 w dziale Software | Nowe produkty znajduje się pełna wersja programu 3DMark 2001

Więcej:bezcatnews