Cyfrowy zawrót głowy

Sprawa nie jest prosta - aby stać się właścicielem dobrej kamery cyfrowej, trzeba wydać od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Zanim podejmiesz decyzję, przeczytaj, na co warto zwrócić uwagę, aby nie wyrzucić pieniędzy w błoto.

Jaką kamerę wybrać? Z tym pytaniem boryka się wielu przyszłych filmowców amatorów. Wchodząc do sklepu ze sprzętem audio-wideo, czasem czujemy się zagubieni i przytłoczeni ilością dostępnych kamer wideo.

Przede wszystkim należy się zastanowić, do czego nasza kamera wideo ma służyć. Czy do nagrywania rodzinnych uroczystości, czy wakacyjnych wojaży? Może zamierzamy świadczyć usługi związane z wideofilmowaniem lub jako fanatycy sztuki filmowej chcemy podążyć śladami jednego ze sławnych operatorów i przeznaczyć naszą kamerę do bardziej twórczych celów filmu amatorskiego? Kiedy odpowiemy sobie na te pytania, możemy podjąć pierwszą decyzję. Do wyboru mamy kamery w dwóch standardach – analogowym i cyfrowym. Obecnie kamery cyfrowe coraz śmielej wchodzą na rynek opanowany przez ich analogowe odpowiedniki.

Rozmiar ma znaczenie

Jeżeli podjęliśmy już decyzję, powinniśmy zastanowić się nad formatem kasety i systemem, w którym będziemy filmować. W przypadku kamer cyfrowych do wyboru mamy dwa standardy zapisu obrazu – Digital Video oraz Digital8. W systemie Digital Video filmy zapisywane są na kasetach miniDV lub DV, natomiast użytkownicy kamer Digital8 powinni kupować taśmy Hi8. Jeżeli chodzi o wygodę, to „prawdziwy” wideofilmowiec powinien zaopatrzyć się w kamerę naramienną (lub przystawkę do trzymania małej kamery na ramieniu). Dzięki temu łatwiej będzie można uzyskać obraz stabilny i pozbawiony drgań. Poza tym nie męczą się tak ramiona, gdy podczas filmowania kamera spoczywa na barku. Amatorowi w zupełności wystarczy niewielka kamera, umożliwiająca filmowanie „z ręki”. Ważna jest tutaj waga urządzenia – w przypadku modeli półprofesjonalnych większa masa może się okazać sprzymierzeńcem – ciężka kamera mniej drży. Jednak dla amatora większe znaczenie ma łatwość operowania kamerą.

Optyka przede wszystkim

Przy wyborze konkretnego modelu musimy zwrócić uwagę na układ optyczny. Powinniśmy także zainteresować się liczbą i jakością przetworników CCD. Ważna jest ich rozdzielczość podawana w punktach (im więcej, tym lepiej) oraz wielkość. O ile prawdziwemu wideofilmowcowi warto polecić kamery wyposażone w trzy niezależne matryce CCD (po jednej dla każdej składowej RGB), o tyle amator filmujący swoje pociechy baraszkujące na plaży nie potrzebuje zaawansowanego, a przez to drogiego sprzętu.

Kupując kamerę, warto zwrócić uwagę na wyjścia i wejścia, jakimi dysponuje urządzenie.

Drugą ważną rzeczą, na jaką powinniśmy zwracać uwagę, jest zoom. Na pudełkach wielu modeli producenci umieszczają informacje o możliwości zbliżenia obrazu rzędu kilkuset razy. Oczywiście podawane wartości najczęściej dotyczą powiększenia cyfrowego, dzięki któremu rzeczywiście otrzymamy obraz znacznie przybliżony, ale jego jakość bardzo na tym ucierpi. Powinniśmy skupić się raczej na optycznych możliwościach powiększania. Wiele kamer cyfrowych oferuje optyczne zbliżenie w zakresie od 8 do 25 razy.

Kolejnym ważnym elementem cyfrowej kamery wideo jest stabilizator obrazu. Eliminuje on niepotrzebne drgania obrazu podczas kręcenia zbliżeń. Najlepiej, aby był optyczny. Dzięki temu uzyskamy bardzo dobrą stabilizację obrazu bez znaczącego pogorszenia czułości kamery. Stabilizator elektroniczny w niektórych przypadkach może działać równie sprawnie, jednak zawsze powoduje utratę jakości nagrania.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.