Marketing obowiązkowy

Słownik języka polskiego oraz wyrazów obcych to dwie obowiązkowe pozycje w biblioteczce większości mieszkańców kraju nad Wisłą. Z tego założenia wyszło najwyraźniej wydawnictwo PWN, po raz kolejny proponując skomputeryzowanym Polakom Słownik wyrazów obcych. Po raz kolejny, jako że obecne wydanie – zeszyt specjalny odcinkowej Encyklopedii multimedialnej PWN – jest reedycją “obcojęzycznej” bazy słownikowej opublikowanego trzy lata temu Słownika języka polskiego i wyrazów obcych (recenzja w CHIP-ie 2/1998, s. 110).

Atrakcją nowego wydania Słownika wyrazów obcych jest wykład prof. Miodka. Choć traktuje o wpływie języków obcych na polszczyznę i jest jak zwykle ciekawy, nie wpływa na dłuższą metę na funkcjonalność samego Słownika…

Nabywcy tamtego słownika nie muszą przejmować się najnowszym wydaniem. Wprawdzie w nowej edycji otrzymają dodatkowo program Definicje, czyli miniencyklopedię ze skrótowymi definicjami mnóstwa pojęć, oraz doskonały wykład profesora Jana Miodka, to jednak sedno programu, czyli baza leksykalna, pozostało takie samo. No, prawie – na przykład w dziwny sposób “udało się” zepsuć słynny cytat z Neila Armstronga o wielkim kroku ludzkości. Zamiast angielskiego słowa “leap” pojawiło się wyrażenie “step”, co – jak podaje amerykańska encyklopedia Encarta – mija się z prawdą. Co ciekawe, nagranie wymowy tego zdania pochodzi najwyraźniej z poprzedniego wydania słownika i jest… poprawne.

Konstrukcja programu jest taka sama jak Słownika języka polskiego (patrz: CHIP 3/2001, s. 122), a więc szybkość jego działania jest mniejsza niż edycji sprzed trzech lat. Nowe wydanie zyskuje nieco za sprawą dodatkowych mechanizmów ułatwiających wyszukiwanie – możemy na przykład odnaleźć cytaty z konkretnego autora, stulecia lub w zadanym języku.

Nowy słownik wyrazów obcych wydaje się zatem swoistym chwytem marketingowym, polegającym na sprzedawaniu starej treści w nowym opakowaniu z dodatkiem kilku “bajerów”. Na szczęście za czterokrotnie niższą cenę. Kto zatem nie zaopatrzył się w poprzednią edycję, powinien go kupić – to w końcu pozycja obowiązkowa…

Słownik wyrazów obcych
Liczba CD: 1
Język: polski
Wymagania: PC Pentium, 32 MB RAM, Windows 9x/2000
+ niska cena
+ dołączony program Definicje oraz wykład prof. Miodka
– konieczność umieszczenia płyty w napędzie CD

Producent: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
tel.: (0-800) 12 01 45 (bezpłatna infolinia), faks: (0-22) 695 41 79,
e-mail: [email protected]
http://www.pwn.com.pl
Cena: 24,90 zł

Więcej:bezcatnews