Młot na GeForce’a

Specjaliści z branży komputerowej jako faworyta do przęjęcia graficznego tronu po GeForce3 wymieniają kość Kyro3. Czym zasłużyła sobie ona na tak przychylną opinię ekspertów?

Nowa kość graficzna Kyro 3 firmy STMicroelectronics ma szansę przełamać monopol Nvidii w produkcji wydajnych układów 3D.

Niemal dokładnie rok temu prasa komputerowa całego świata szeroko opisywała układ graficzny Kyro (patrz też: CHIP 9/2000, s. 36). Powstał on jako owoc współpracy europejskiego koncernu elektronicznego STMicroelectronics i firmy Imagination Technologies, znanej m.in. z opracowania architektury PowerVR. Już w momencie premiery na tle konkurencyjnych wyrobów Kyro wyróżniał się finezją działania. Siła tego graficznego procesora, a także jego następców – Kyro II oraz przygotowywanego właśnie układu Kyro 3, tkwi w odmiennym – „kafelkowym” – podejściu do zagadnienia renderingu. Zaszyta w architekturze PowerVR nowatorska technologia renderingu (Tile-Based Rendering) polega na podziale całego ekranu na małe fragmenty (kafelki), a następnie sprawdzeniu położenia (w głąb – współrzędna Z) wszystkich obiektów znajdujących się w tym obszarze. Dzięki temu do eliminacji niewidocznych fragmentów sceny nie potrzeba zewnętrznego Z-Bufora, co znacznie przyśpiesza obliczenia – wykazały to również testy kart z układami Kyro i Kyro II przeprowadzone w naszym redakcyjnym laboratorium (patrz: CHIP 6/2001, s. 50).

Firma STMicroelectronics nie miała szczęścia do swojej konstrukcji. Najpierw, ze względu na nie dopracowane sterowniki, opóźniła się o ponad pół roku rynkowa premiera kart z układem Kyro. Później, w chwili opublikowania specyfikacji Kyro II Nvidia, widząc zagrożenie dla swoich wyrobów z serii GeForce2 MX, wszczęła oczerniającą konkurenta kampanię wśród producentów kart graficznych – zapewne część Czytelników pamięta opublikowane w Internecie dokumenty szkoleniowe Nvidii nieprzychylne rywalowi. Układy z serii Kyro nie zdobyły też dużej popularności ze względu na brak sprzętowego wsparcia dla transformacji geometrycznych i kalkulacji oświetlenia (Transform and Lighting – T&L).

Info
Grupy dyskusyjne
Uwagi i komentarze do artykułu:
#
Pytania techniczne:
#
Internet
Strona producenta Kyro 3
http://www.kyro.st.com/
Architektura układu
http://www.segatech.com/powervr/kyro3/
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.