Tajemniczy Kahn

W wielu grach najwięcej radości dostarcza rywalizacja z żywymi przeciwnikami. Najłatwiej jest ich znaleźć w Internecie. Co jednak zrobić, skoro stare gry (np. Duke Nukem czy Warcraft) działają tylko w sieci lokalnej?

Jeszcze kilka lat temu Internet nie był na tyle popularny, by producenci gier umieszczali w nich możliwość grania przez Sieć. Owszem – czasem można było spotkać opcję multiplayer, ale ograniczoną jedynie do sieci lokalnej czy połączeń kablem szeregowym lub modemem. Taka sytuacja zmniejszała liczbę potencjalnych przeciwników oraz zmieniała samą taktykę gry. Niekiedy wystarczyło zerknąć koledze w monitor czy na ręce, by zorientować się w jego zamierzeniach.

Większość współczesnych gier jest wręcz pisana z myślą o rozgrywkach przez Internet, a niektóre są przeznaczone wyłącznie dla trybu wieloosobowego. Niestety – wszystkie mają olbrzymie wymagania sprzętowe.

Miłośnicy gier z sentymentem wspominają czasy przebojowych Duke Nukem 3D czy Warcrafta 2. Ich tzw. grywalność była tak duża, że często do nich wracamy. Możemy także zagrać w nie przez Internet – wystarczy zainstalować dodatkowe oprogramowanie.

Tłumacz

Internetowe połączenia zarówno z użyciem modemu, jak i łączy stałych realizowane są za pośrednictwem protokołu TCP/IP. Uniemożliwia to granie w starsze gry, takie jak Warcraft, Hexen, Doom czy Duke Nukem, gdyż ich tryb wieloosobowy bazował na protokole IPX. Okazuje się jednak, że istnieje sposób, by wykorzystać sieć IP do grania w takie gry. Powstały bowiem programy, które “w locie” przeprowadzają konwersję między protokołami IPX a TCP/IP.

Są gry, które się nie starzeją i chętnie po nie sięgamy. Zarówno w Duke’a, jak i Warcrafta możemy zagrać także przez Internet.

Korzystanie z tych aplikacji jest proste: wszyscy uczestnicy rozgrywki przed grą powinni uruchomić specjalny program-klient oraz połączyć się z tym samym serwerem usługi. Gdy to zrobią, uruchamiają gry, jakby grali w sieci lokalnej. Ponieważ dla tych gier nie istnieją dedykowane serwery, jak np. do Quake’a, bardzo istotne jest punktualne umawianie się na rozgrywki sieciowe. Najlepiej do tego celu skorzystać z usługi IRC.

Kali vs. Kahn

Miłośnicy sieciowego grania mogą zainstalować płatny (20 USD) program Kali i łączyć się za pośrednictwem serwerów tej usługi bądź skorzystać z darmowego systemu Kahn. Warto wspomnieć, że klient Kali bez rejestracji zachowuje swą funkcjonalność przez 15 minut od uruchomienia i przez ten czas można go używać legalnie. Niestety, kwadrans to stanowczo za mało na poważną rozgrywkę, zwłaszcza w grach strategicznych.

W wypadku systemu Kahn, opracowanego przez firmę Stargate, za darmo otrzymujemy oprogramowanie zarówno klienckie, jak i serwerowe. Dzięki temu serwer Kahna można uruchomić w dowolnym miejscu. W pewnych sytuacjach może to mieć spore znaczenie – na przykład, gdy zbyt duże opóźnienia w transmisji powodują zrywanie połączeń, “skakanie” gry lub wręcz ją uniemożliwiają. Kahn z powodzeniem może być stosowany w lokalnych sieciach komputerowych, w których poszczególne części są połączone routerami nie obsługującymi protokołu IPX.

Zanim zaczniesz

Dla osób chcących skorzystać ze wspomnianych aplikacji i odkurzyć stare gry bardzo istotny jest dobór odpowiedniego serwera IRC. W wypadku usługi Kahn zintegrowano prostego klienta IRC, który standardowo jest uruchamiany po połączeniu się z serwerem. Ponieważ domyślnie każdy klient trafia na serwer stargatenetworks.com i kanał #kahn, zwiększa to szansę znalezienia przeciwnika. Oczywiście można się też przełączyć do dowolnej sieci IRC. Po znalezieniu rywali oraz uzgodnieniu szczegółów rozgrywki należy wybrać optymalny serwer Kahna. W tym celu wszyscy powinni sprawdzić, jaki jest tzw. ping do poszczególnych serwerów. Można przyjąć, że opóźnienie na poziomie nie wyższym niż 100-150 ms zapewni dobrą jakość gry. Ponieważ poszczególne serwery Kahn nie wymieniają między sobą informacji, należy bezwzględnie pamiętać, by wszyscy uczestnicy rozgrywki podłączeni byli do tego samego serwera.

Info

Grupy dyskusyjne
Pytania i komentarze do artykułu:
#
Pytania techniczne:
#

Internet
Kahn Central
http://kahn.descent4.org/
Kali
http://www.kali.net/
Serwery Kahn w Polsce
Avalon: 193.59.169.59
Piast: 156.17.211.2
Polskie strony o Kahn
http://www.wbc.lublin.pl/
   ~shadock/kahn/index.html

http://www.t19.ds.pwr.wroc.pl/
   ~chomik/doom/

http://kahn.gdansk.tpnet.pl/

Na płycie CD dołączonej do numeru w dziale Internet | Granie przez Internet znajdują się serwery oraz klienty Kahna, lista gier obsługiwanych przez Kahna i gra Duke Nukem 3D

Więcej:bezcatnews