Zakupy z myszką

Dla wielu osób tradycyjne zakupy są czynnością męczącą. Może więc odważą się one na odwiedzenie sklepów online'owych? Naprawdę warto.

Nie wszyscy lubimy chodzić na zakupy. Marzymy więc o tym, aby kupować szybko i tanio. Tylko gdzie znaleźć takie sklepy? Możemy poszukać ich w Internecie.

Zakupy są różnie oceniane. Istnieją osoby, które wręcz uwielbiają się im oddawać, oglądać towary, wybierać i przebierać. Jest też część ludzi, dla których chodzenie po sklepach to nieprzyjemna konieczność lub wręcz męczarnia. Dla pierwszej grupy atrakcyjny jest dreszczyk emocji towarzyszący dokonywaniu wyboru i późniejsze zadowolenie z zakupionej rzeczy. Osoby nie lubiące zakupów cierpią z powodu samego chodzenia po sklepach, a także konieczności dokonania szybkiego wyboru. Jest jednak coś, co zadowoli prawie wszystkich – handel przez Internet.

Sieć to nowy rynek, na którym można kupować równie dobrze jak w tradycyjnych sklepach. Grono użytkowników Internetu już od samego początku systematycznie wzrasta, rośnie więc liczba potencjalnych klientów. Rynek internetowy to według różnych szacunków kilkanaście procent Polaków. Wydłuża się też czas spędzany w Sieci. Jeśli dodać do tego fakt, że użytkownicy Internetu to osoby o większych dochodach niż przeciętne, to ten rynek wart jest zachodu.

Pierwsze polskie sklepy internetowe pojawiły się pięć lat temu. Na początku było ich zaledwie kilka – później zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Nic dziwnego, założenie sklepu online’owego w najprostszej wersji jest bowiem dużo łatwiejsze i tańsze niż uruchomienie tradycyjnego punktu handlowego. Handel elektroniczny może być też znakomitym uzupełnieniem tradycyjnych form sprzedaży. Koszt dotarcia do pojedynczego klienta jest tutaj stosunkowo niski, a oferta handlowa dostępna przez całą dobę. Przedsięwzięcie takie niesie ze sobą wiele korzyści i dla handlowca, i dla kupującego.

Łyżka dziegciu

Według Katarzyny Góreckiej (patrz: ramka 2183) przyczynami ciągle niewielkiej popularności zakupów przez Internet w Polsce są słaba dostępność Sieci oraz mała liczba komputerów osobistych. Przeszkody w rozwoju e-commerce to również brak rzeczowej, gruntownej i przystępnej informacji na temat handlu elektro- nicznego oraz bariery mentalne w korzystaniu ze sklepu, który „nie ma kasjera ani sprzedawcy”. Z drugiej strony dorasta pokolenie, dla którego zakupy za pośrednictwem komputera są równie naturalne jak korzystanie z telefonu – to codzienność, prosty i wygodny sposób nabywania dóbr. Coraz większa grupa użytkowników serwisów handlowych to tzw. stali klienci, korzystający z usług systematycznie i nabywający produkty o coraz większej wartości. To coraz liczniejsze grono internautów oczekuje usług na najwyższym światowym poziomie. Chcą nie tylko ogromnej i różnorodnej oferty towarowej, ale również wielu możliwości dostawy, bezpiecznych sposobów dokonywania płatności i szeregu usług dodanych. Tym oczekiwaniom będą mogły sprostać tylko najlepsze witryny, które przetrwają kryzys na rynku internetowym.

Opinia, że rynek internetowy w Polsce jest wciąż niedostatecznie rozwinięty, a jego rozwój mało dynamiczny, jest dość powszechna. Internauci nadal mają spore obawy przed dokonywaniem zakupów online, nie ma też dostatecznych narzędzi, zapewniających wysoki poziom obsługi klienta. Aż 34% badanych w roku 1999 przez AE w Krakowie jako przyczynę niedokonywania zakupów w Sieci podało „brak zaufania do tej formy zakupów”. Ten i inne powody widoczne są w ramce obok.

Co kupimy w Sieci?

Jeszcze kilka lat temu asortyment towarów dostępnych w sklepach sieciowych był bardzo ograniczony. Dziś w Sieci można kupić niemalże wszystko, co powinno ucieszyć tych wszystkich, którzy nie lubią tradycyjnych wypraw na zakupy lub zwyczajnie nie mają na nie czasu. W ofercie polskich sklepów internetowych można znaleźć prawie dowolny towar – począwszy od artykułów spożywczych, kończąc na rzadkich produktach, takich jak chociażby broń biała.

Produkty dostępne w sklepach internetowych są najczęściej dokładnie opisane. W tradycyjnym sklepie rzadko zdarza się, żeby sprzedawca udzielił nam wyczerpujących informacji.

Internet to idealne miejsce do kupowania książek, płyt CD czy gier komputerowych. Na stronach sklepów sprzedających te artykuły można znaleźć dokładne opisy każdej oferowanej pozycji, często wzbogacone o zdjęcia, recenzje i odsyłacze do innych miejsc w Sieci, bliżej opisujących dany produkt. To właśnie dostępne na stronach WWW dodatkowe informacje o produktach mogą być największą pomocą podczas zakupu. Klienci lubią księgarnie internetowe.

Jeśli autoryzujemy kartę za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy, sklep nie ma możliwości poznania jej numeru.

W Internecie jest też coraz więcej sklepów z odzieżą. Można w nich nabyć zarówno płaszcze, jak i stroje kąpielowe, a wybór jest naprawdę ogromny. Kupując ubrania, powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na tabelę rozmiarów stosowaną przez dany sklep. W ten sposób mamy szansę na znalezienie odzieży dokładnie dopasowanej do sylwetki. Kupowanie ubrań przez Sieć to dla wielu rozwiązanie jeszcze nie do przyjęcia, ale coraz więcej osób przyznaje, że szuka odzieży w Sieci tylko dlatego, że nie ma czasu na zrobienie zakupów w sposób tradycyjny.

W pasażu internetowym zakupy.onet.pl poproszono klientów o wskazanie powodów, dla których dokonują zakupów odzieży dziecięcej właśnie przez Internet (pamiętać należy, że odzież dziecięca jest przez rodziców wybierana starannie i ostrożnie, co z reguły zabiera sporo czasu, a jednocześnie odzież ta z powodu wyrastania z niej dzieci musi być dość często wymieniana na nową). Aż 60% ankietowanych stwierdziło, że kupuje w Sieci, gdyż z powodu pracy nie ma czasu na wizyty w sklepach, 8% przyznało, że produkty w Internecie są lepiej opisane niż w sklepie, 12% kupuje w Sieci, gdyż ceny są tam niższe, natomiast 20% uważa, że w Internecie jest większy wybór produktów niż w sklepach. Powoli więc zaczynamy dostrzegać zalety płynące z kupowania przez Sieć, a jak wskazuje przykład klientów sklepów z odzieżą dziecięcą, wygoda zaczyna się pojawiać wraz z zaufaniem do wirtualnych placówek.

Spory procent witryn internetowych to sklepy komputerowe, gdzie można kupić niemalże wszystko – książki, akcesoria, oprogramowanie i całe komputery. Jest to wygodna forma zakupów – nie trzeba już wychodzić z domu i biegać w poszukiwaniu np. karty graficznej w cenie odpowiadającej zasobom naszego portfela. Ceny artykułów dostępnych w Internecie są z reguły niższe od cen w sklepach tradycyjnych, choć pamiętać trzeba, że do wartości kupionego towaru należy doliczyć opłatę za dostarczenie przesyłki.

Do zakupów w Sieci nie powinniśmy jednak podchodzić całkiem bezkrytycznie. Wykluczają one bowiem z reguły bezpośredni kontakt kupującego z nabywanym produktem oraz sprzedawcą. W przypadku niektórych towarów, takich jak chociażby obuwia czy okularów, warunkiem ich przydatności do użycia jest dokładne dopasowanie przed zakupem, co nie jest możliwe, gdy kupujemy przez Internet. Z kolei z innych zupełnie powodów z dużą rezerwą powinno się podchodzić do nabywania w Sieci łatwo psującej się żywności, leków i parafarmaceutyków.

Info

Badanie internautów
http://badanie.ae.krakow.pl/
Autoryzacja kart
http://www.ecard.pl/
http://www.polcard.pl/
Elektroniczne portfele
#
http://www.wellpay.pl/
Pasaże internetowe
http://pasaz.wp.pl/
http://www.aleja.pl/
http://www.erynek.pl/
http://zakupy.onet.pl/
Wirtualne supermarkety
http://www.benet.pl/
http://www.bestmarket.pl/
http://www.clickandbuy.pl/
http://www.emarket.pl/
http://hiperia.interia.pl/
Merlin
http://www.merlin.com.pl/
Empik
http://www.empik.com/
Kwiaciarnie
http://www.flowers.pl/
http://www.kwiaty.pl/
Internetowy Sklep Sportowy
http://www.sportszop.pl/
Gry komputerowe
http://www.amazonia.pl

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.