Trzej królowie

Odtwarzanie, przesyłanie, kodowanie oraz magazynowanie obrazu i dźwięku za pomocą komputerów osobistych to od dawna gorący temat. Interesuje to zarówno użytkowników, jak i dostawców technologii, ale przede wszystkim wielkie koncerny mediowe, szukające nowych dróg dystrybucji. Multimedialne komputery osobiste podłączone do Internetu stają się urządzeniami mogącymi konkurować, a w przyszłości być może zastąpić telewizor i zestaw audio-wideo (albo współpracować z nim). Zacznijmy jednak od początku.

Chyba każdy z nas spotkał się z tzw. mediami strumieniowymi. Są to – mówiąc w skrócie – pliki audio lub wideo, które mogą być “nadawane” i “odbierane” przez Internet. Celowo użyłem wyrażeń zaczerpniętych z radia albo telewizji. Nie chodzi tu bowiem o skopiowanie pliku zawierającego film z serwera na dysk, ale ciągłe emitowanie strumienia audio lub wideo, tak by w dowolnym momencie można było zacząć jego odbiór.

Niezbędny jest do tego oczywiście odpowiedni odtwarzacz. W tej chwili istnieją trzy główne programy umożliwiające odbiór mediów strumieniowych: Windows Media Player Microsoftu, QuickTime Apple’a oraz najnowsza platforma firmy RealNetworks – RealONE.

Nie tylko odtwarzanie

Pakiety multimedialne wymienionej trójki to od dawna już nie tylko “odgrywacze” wybranych plików audio czy wideo. Zaspokajają one różnorodne potrzeby związane z multimediami i stały się prawdziwymi “kombajnami”. Są platformami do odbioru interaktywnych kanałów multimedialnych (informacyjnych, rozrywkowych, edukacy-jnych itp.), a także internetowego radia. Zapewniają również odtwarzanie, kopiowanie i nagrywanie płyt CD-Audio oraz przesyłanie plików muzycznych do odtwarzaczy przenośnych. Umożliwiają też zarządzanie plikami multimedialnymi zgromadzonymi w komputerze, a mają jeszcze sporo innych funkcji. Dzięki tym programom komputer osobisty staje się powoli domowym centrum audio-wideo.

Od opisanych programów nie mniej ważne są aplikacje pozwalające na “nadawanie” mediów strumieniowych oraz narzędzia umożliwiające przygotowanie takiego materiału. Mamy tu jasny podział – odtwarzacz przeznaczony jest dla klienta (odbiorcy), a pozostałe programy dla twórców oraz serwisów internetowych emitujących głos lub obraz w Sieć. Jednak wszystkie one tworzą całość – tzw. platformę lub architekturę multimedialną, czyli zespół aplikacji i technologiii do odtwarzania, ale także przygotowania i dostarczenia przekazu audio i wideo.

Podstawowe składowe architektury multimedialnej z punktu widzenia użytkowników to odtwarzacze, wtyczki (plug-ins) do przeglądarek i formaty plików multimedialnych. Nie mniej ważne są programy do kodowania obrazu i dźwięku, a także mechanizmy bądź nawet aplikacje do tworzenia i integracji różnych elementów przekazu multimedialnego (tzw. authoring), pakiety SDK dla programistów, mechanizmy do zarządzania prawami autorskimi i wiele innych cech. Oczywiście odbiorcę interesuje, by za pomocą swojego komputera uzyskał jak najlepszej jakości grafikę, dźwięk i obraz. Nadawcy z kolei chcą czerpać korzyści z udostępniania swoich zasobów – emitować reklamy, pobierać opłaty itd. Przywołane przed chwilą firmy (Microsoft, RealNetworks oraz Apple) dostarczają nie tylko odtwarzacze, ale całe platformy multimedialne.

Przejdźmy do konkretów

Każdy z trzech gigantów proponuje trochę inny sposób przekazu. W zakresie odtwarzania plików audio i wideo wszystkie platformy są do siebie bardzo zbliżone. Najbardziej znaczące różnice dotyczą sposobu obsługiwania formatów mediów strumieniowych oraz możliwości budowania “bogatych prezentacji” (rich media). Każda z trzech platform ma też swoje unikatowe cechy.

Dane techniczne
Windows Media Player 7.1Windows Media Player XPReal Player 8RealONE PlayerQuickTime Player 5
Sprawdzanie aktualnej wersji+++++
Automatyczne pobieranie kodeków+++++
Odtwarzanie MPEG-1+++++
Odtwarzanie MP3+++2++
Odtwarzanie DVD+
Odtwarzanie MIDI+++2++
Odtwarzanie CD-Audio+++2+m
Odtwarzanie DV+
Skóry (skins)++++1
Odtwarzanie plików Flash+++
Nagrywanie z CD-Audio+++2+
Otwieranie formatów graficznych+
Radio internetowe+++++
Systemy operacyjneWindows, Mac OS/X, Solaris, PocketPCWindows, Mac OS/X, Solaris, PocketPCWindows, Linux, UnixWindows, Linux, UnixWindows, Mac OS/X
Zarzšdzanie lokalnymi plikami multimedialnymi +++2+
Unikatowe cechyOdtwarzanie DVDCubic VR, ścieżki
Uwzględnianie praw autorskich (DRM)++BetaBeta
+ – jest, – – nie ma, 1 – w pliku MOV, 2 – za pomocą programu RealJukebox
Więcej:bezcatnews