Konsumenci kontratakują

Melomani buntują się przeciwko wprowadzaniu zabezpieczeń antypirackich do płyt audio. Amerykańscy kongresman Rick Boucher ich popiera, wskazując, że jego zdaniem stosowanie technik antypirackich na płytach muzycznych jest niezgodne z prawem.

Rick Boucher, członek Kongresu Stanów Zjednoczonych, wystosował do RIAA i IFPI (organizacji zrzeszających muzyków amerykańskich i brytyjskich) list, zawierający pytania kłopotliwe dla gigantów przemysłu rozrywkowego. Demokrata z Wirginii żąda wyjaśnień w sprawie krążków audio, których nie można odsłuchać na komputerach osobistych i innych popularnych urządzeniach, jak odtwarzacze DVD, konsole czy nawet niektóre stacjonarne zestawy hi-fi. Dopytuje się on też o praktyki świadomego umieszczania błędów na płytach CD, o działania, jakie zostały podjęte przez wytwórnie płytowe w celu ostrzeżenia klientów o efektach wprowadzonych zabezpieczeń, oraz o wpływ zastosowanych technik antypirackich na pogorszenie jakości dźwięku. Stawia też pytanie, czy zostały przeprowadzone badania sprawdzające, że zabezpieczenia nośnika nie prowadzą do uszkodzenia sprzętu audio. 

     Kongresman Boucher zwraca uwagę, że amerykańska ustawa Audio Home Recording Act z 1992 roku zakazuje wprowadzania zabezpieczeń uniemożliwiających kopiowanie bez straty jakości legalnie nabytych nagrań cyfrowych (digital-to-digital). Amerykańskie (ale także np. polskie) przepisy nakładają na nośniki danych podatek, który trafia do koncernów medialnych. Jest to swego rodzaju opłata za prawo do kopiowania na własny użytek filmów, płyt i programów

– "podatek od dozwolonego piractwa". Zabezpieczenia uniemożliwiają takie praktyki, więc są… nielegalne lub też podatek jest bezzasadny. 

     Niektórych płyt audio w ogóle nie da się odtwarzać na komputerach. Innych można słuchać wyłącznie na pecetach wyposażonych w program Windows Media Player. Zdarza się, że warunkiem rozkoszowania się muzyką na pececie jest rejestracja albumu u producenta. Pieprzyku całej sprawie dodaje fakt, że w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii większość wyposażonych w takie

"atrakcje" płyt muzycznych nie jest opatrzona żadnymi ostrzeżeniami. 

     Sądy niektórych krajów zdążyły już negatywnie ustosunkować się do tego typu praktyk. Kilka miesięcy temu pewna Australijka wygrała proces przeciwko firmie, która wydała zabezpieczony krążek audio, ale nie zamieściła informacji, że nie będzie go można odsłuchiwać na komputerze. Podobna sprawa wytoczona przez mieszkankę Kalifornii znajduje się właśnie na wokandzie.

     Coraz więcej osób ma nieodparte wrażenie, że koncerny medialne grają nie fair. W końcu zainteresowali się tym także przedstawiciele władz. Ciąg dalszy z pewnością nastąpi.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.