Kryptonim MX

Na kolejną wersję słynnego Flasha przyszło nam czekać dwa lata. Okazuje się jednak, że producent i tym razem nie zawiódł nadziei twórców internetowych animacji.

Ponad dwa lata przyszło czekać miłośnikom Flasha na kolejną edycję tego znanego narzędzia. Było jednak warto – nowa wersja programu wprowadza wiele zmian. Można je podzielić na dwie główne kategorie: usprawnienia oraz rewolucje.

Prawdziwym przełomem w nowej edycji Flasha jest z pewnością oddanie w ręce projektantów technologii tzw. komponentów (Flash components), czyli przystosowanych do wielokrotnego użycia predefiniowanych elementów animacji. Komponentem może przy tym być zarówno standardowy element interfejsu użytkownika, jak i np. mechanizm sterujący odtwarzaniem osadzonego wewnątrz pliku Flasha strumienia audio/wideo. W tym miejscu przechodzimy do opisu kolejnej rewolucji w programie, jaką stanowi jego nowa opcja Import to Library, pozwalająca osadzać bezpośrednio w pliku Flasha zawartość plików w popularnych formatach – MPG, DV, MOV lub AVI.

Macromedia Flash MX
Wymagania: Windows 98 SE / Me / NT 4 / 2000 / XP, Mac OS 9.1 / OS X 10.1; 85 MB na dysku
Cena: ok. 3200 zł
Uaktualnienie: ok. 1300 zł
+ poprawiony interfejs użytkownika
+ znacznie rozbudowany ActionScript
+ możliwość osadzania strumieni audio lub wideo bezpośrednio w animacji
– brak polskiej wersji językowej
Producent: Macromedia, USA
http://www.macromedia.com/

Do przydatnych usprawnień należy m.in. lifting interfejsu aplikacji. Nie dość że uporano się z oskarżeniami ze strony firmy Adobe o plagiat autorskich rozwiązań, to jeszcze zapewniono bardzo wygodną pracę z programem.

Obszar roboczy aplikacji zoptymalizowany został pod kątem łatwiejszego dostępu do poszczególnych opcji aplikacji. Dzięki zastosowaniu znanego już z Dreamweavera Inspektora Właściwości, możemy w łatwy sposób zmieniać parametry pojedynczych komponentów. Kolejne usprawnienia dotyczą listwy czasowej (timeline) i obejmują możliwość grupowania poszczególnych warstw w foldery oraz edycję wielu klatek animacji jednocześnie.

Dodanie obsługi specyfikacji Unicode oraz wprowadzenie nowych opcji formatowania tekstu znacznie poprawiły wygodę jego edycji. Usprawniono także system zarządzania kolorem – opcje mieszania barw oraz wypełnienia obiektów zostały przeniesione do jednego okna dialogowego – Color Mixer. Dzięki opcjom innego nowego narzędzia (Accessibility) możemy kontrolować autoryzację dostępu do zawartości animacji.

Wiele korzystnych ułatwień wprowadzono również w zakresie tworzenia skryptów sterujących zachowaniem poszczególnych elementów animacji. Możliwości wbudowanego w aplikację edytora języka ActionScript wzbogacono mechanizmami kolorowania składni, generowania kontekstowych podpowiedzi oraz rozbudowaną obsługą kontroli błędów składni. Samą składnię ActionScriptu rozszerzono m.in. o zdolność dynamicznego ładowania zestawu zmiennych w formacie XML oraz wstawiania w obręb animacji pauz o określonej długości.

Testując program, można odnieść wrażenie, iż ewoluuje on w naturalny sposób, przeobrażając się ze względnie prostego w obsłudze narzędzia do tworzenia sieciowych animacji w rozbudowane, zintegrowane środowisko projektowo-programistyczne. Imponuje elastyczność twórców aplikacji – z jednej strony konsekwencja we wdrażaniu włas-nych, autorskich rozwiązań, z drugiej zaś – integracja programu z dominującymi na rynku standardami (XML, Java). W rezultacie powstał produkt bezkonkurencyjny w swojej klasie i w pełni przystosowany do przemian zachodzących na rynku.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.