Na celowniku

Twarde reguły obowiązujących standardów telewizyjnych tworzą jeszcze sztywniejsze ramy rozwoju technologii wideo (na dziś). Wideo jutra to wyższa rozdzielczość, większa częstotliwość odświeżania i brak balastu związanego z kompatybilnością (np. nieszczęsnego przeplotu), jednak owo “jutro” to czasy mocno odległe. Najpierw musimy poczekać na rozpowszechnienie cyfrowej telewizji naziemnej wysokiej rozdzielczości, śmierć tradycyjnych magnetowidów i standardu VHS, upowszechnienie odtwarzaczy DVD z progresywnym skanowaniem i telewizję HDTV. Tymczasem dzisiejsze “wideo” wciąż obfituje w ograniczenia narzucone stosowaną w sprzęcie powszechnego użytku technologią. Niemniej wprowadzenie rozwiązań cyfrowych do urządzeń popularnych stało się momentem przełomowym w historii wideofilmowania. Dało możliwość tworzenia nagrań o jakości o wiele lepszej, niż pozwalały na to dotychczasowe standardy analogowe (VHS, S-VHS, Hi8). Zwiększyła się również trwałość zapisu, ale przede wszystkim rozmiary samych kamer, z których najmniejsze już dziś osiągają wielkość paczki papierosów (Sony IP5/7).

INFO
Aktywacja złącza IEEE-1394
http://www.hdp.com.pl/
http://dvinshop.com/
Polski serwis poświęcony technice wideo
http://wideokamera.info/

Na dołączonym krążku w dziale Temat numeru: Wakacje z PC | Kamery wideo znajduje się test kamer wideo z CHIP-a nr 7/2001.

W samej cyfrowej technice wideo postęp również “obowiązuje”, choć nie jest tak spektakularny jak w przypadku na przykład aparatów cyfrowych. Można rzec, że wprowadzona parę lat temu technologia spełnia swoje zadanie doskonale, bo niewiele się na tym polu zmienia. Poza zupełnie nowym formatem zapisu i rodzajem kaset promowanych przez Sony (patrz ramka: “Mini na Mikro”) postęp polega bardziej na udoskonalaniu tego, co jest, niż lansowaniu nowych rozwiązań.

Co nowego za szkiełkiem?

W kamerach amatorskich zaczyna się powoli wprowadzać rozwiązania stosowane do tej pory jedynie w urządzeniach bardziej zaawansowanych, półprofesjonalnych. Przykładem są trójmacierzowe czujniki CCD (3CCD), odbierające osobno informacje o trzech podstawowych kolorach (RGB). Dzięki temu dla każdego piksela obrazu odczytywana jest pełna informacja o jego barwach składowych. W większości kamer ciągle jednak wykorzystuje się pojedyncze macierze CCD, w których kolorowe czujniki ułożone są naprzemiennie, a dane o barwie piksela interpolowane są na podstawie wskazań sąsiadujących elementów.

Nieco powszechniej stosowana jest technika Progressive Shutter (zwana też skanowaniem progresywnym lub bez przeplotu) zapobiegająca tworzeniu się zniekształceń, szczególnie przy filmowaniu ujęć w ruchu. Objawiało się to najczęściej zniekształceniem krawędzi poruszających się obiektów i powstawaniem charakterystycznego “grzebienia”, widocznego szczególnie na stop-klatce filmu ściągniętego do komputera. Działanie techniki polega na skanowaniu ujęć w pełnej rozdzielczości, a nie półobrazów, jak to ma miejsce w tańszych kamerach, w których element CCD pracuje w trybie z przeplotem. Dzięki temu zapisywane co 1/50 sekundy (w systemie PAL) półobrazy w przypadku tej samej sceny idealnie do siebie pasują.

Dane techniczne wybranych kamer cyfrowych
Lp.ModelPrzetwornik CCDZoomStabilizator obrazuMaks. rozmiar zdjęćGniazdo kart pamięciZłącze IEEE-1394 OUT / IN / USBCena (orientacyjnie) [zł]
Rodzaj / Liczba przetwornikówRozmiar [cale]Piksele [tys.]optycznycyfrowy
1Sony DCR-TRV 140Interline/11/454020x560xcyfrowy640×480brak+/-/+2500
2Sony DCR-TRV 238Interline/11/680025x700xcyfrowy640×480brak+/-/+3000
3Sony DCR-TRV 240Interline/11/680025x700xcyfrowy640×480brak+/+/+3400
4Sony DCR-TRV 340Interline/11/680025x700xcyfrowy640×480MS+/-/+3500
5Sony DCR-TRV 740Progressive/11/4,7107015x420xcyfrowy1152×768MS+/+/+4000
6Sony DCR-IP45Progressive/11/4,7107010x120xcyfrowy1152×768MS+/+/+7000
7Sony DCR-IP55Progressive/11/4,7107010x120xcyfrowy1152×768MS+/+/+7750
8Sony DCR-IP5Progressive/11/668010x120xcyfrowy640×480brak+/+/-8000
9Sony DCR-IP7Progressive/11/668010x120xcyfrowy640×480MS+/+/+7800
10Canon XL 1sProgressive/31/332016x32xoptycznyb.d.brak+/+/-20 000
11Canon MV X1ib.d./11/3,6133010x200xoptyczny1280×960SD+/+/-8750
12Canon MV 4iProgressive/11/480010x40xcyfrowyb.d.brak+/+/-5500
13Canon MV 4iMCProgressive/11/480010x40xcyfrowyb.d.SD+/+/-5870
14Canon MV 550Progressive/11/654022x420xcyfrowy640×480brak+/+/-4000
15Canon MV 550i Progressive/11/654022x420xcyfrowy640×480SD+/+/+4500
16Canon MV 530Progressive/11/654018x360xcyfrowy640×480brak+/+/-3000
17Canon MV 530iProgressive/11/654018x360xcyfrowy640×480SD+/+/+3500
18JVC GR-DV3000Progressive/11/3,6133010x300xcyfrowy1600×1200SD+/+/+6500
19JVC GR-DV2000 Progressive/11/480010x300xcyfrowy1600×1200SD+/+/+5600
20JVC GR-DVP7 Interline/11/3,8102010x200xcyfrowy1280×960SD+/+/+6200
21JVC GR-DVP5 Interline/11/3,8102010x200xcyfrowy1280×960SD+/-/+5300
22JVC GR-DVP3 Interline/11/480010x100xcyfrowy1024×768SD+/+/+4500
23JVC GR-DVP1 Interline/11/480010x100xcyfrowy1024×768SD+/-/+4000
24JVC GR-DVX507Interline/11/480010x200xcyfrowy1024×768SD+/+/+4700
25JVC GR-DVX400 Interline/11/480010x200xcyfrowy1024×768SD+/-/+3300
26JVC GR-DVL767 Interline/11/3,8102010x500xcyfrowy1280×960SD+/+/+4200
27JVC GR-DVL367 Interline/11/480010x500xcyfrowy1024×768SD+/+/+4300
28JVC GR-DVL365 Interline/11/480010x500xcyfrowy1024×768SD+/-/+3900
29JVC GR-DVL160 Interline/11/480010x500xcyfrowy1024×770brak+/-/-3000
30JVC GR-DVL150 Interline/11/480010x300xcyfrowy1024×770brak+/-/-2500
31Panasonic NV-DS27Interline/11/480015x600xcyfrowy640×480brak+/-/-3000
32Panasonic NV-DS28Interline/11/480015x600xcyfrowy640×480brak+/+/-3700
33Panasonic NV-DS37Interline/11/480015x600xcyfrowy640×480SD+/-/-4600
34Panasonic NV-DS88Interline/11/480012x600xcyfrowy640×480SD+/-/+5500
35Panasonic NV-DS89Interline/11/480012x600xcyfrowy640×480SD+/+/+6500
36Panasonic NV-MX1Interline/11/457010x100xcyfrowy640×480brak+/+/-7500
37Panasonic NV-MX350Progressive/3b.d.57012x600xoptyczny1568×1152SD+/+/+6200
38Panasonic NV-MX5EGInterline/11/3,8102010x100xcyfrowy1200×900SD+/+/-8000
39Sony DCR-TRV16Interline/1b.d.80010x120xcyfrowy640×480brak+/-/+3500
40Sony DCR-TRV18Progressive/1b.d.80010x120xcyfrowy640×480MS+/-/+3500
41Sony DCR-TRV27Progressive/1b.d.107010x120xcyfrowy1152×864MS+/+/+4000
42Sony DCR-PC 8Interline/11/480010x120xcyfrowy640×480b.d.+/+/+5450
43Sony DCR-PC101Progressive/11/4107010x120xcyfrowy1152×864MS+/+/+5500
44Sony DCR-TRV40Progressive/1b.d.155010x120xcyfrowy1360×1020MS+/+/+6500
45Sony DCR-TRV50Progressive/1b.d.155010x120xcyfrowy1360×1020MS+/+/+7200
46Thomson VMD 712b.d./1b.d.80010x500xcyfrowy1024×768brak+/-/-2800
47Thomson VMD 732b.d./1b.d.80010x500xcyfrowy1024×768MMC+/+/+4300
48Thomson VMX 742b.d./1b.d.102010x500xcyfrowy1162×864MMC+/+/+5500
49Thomson VMD 912b.d./1b.d.80010x200xcyfrowy1024×768brak+/+/-4300
50Thomson VMX 932b.d./1b.d.102010x200xcyfrowy1162×864MMC+/+/+6000
b.d. – brak danych, C – cyfrowy, O – optyczny, MS – Memory Stick, SD – Secure Disk, MMC – Multimedia Memory Card
Więcej:bezcatnews