Walka z przeszłością
Twórcom pierwszych urządzeń do mechanicznego pisania nawet przez myśl nie przeszło, by projektować swój wynalazek z myślą o wygodzie wprowadzania tekstów. Pierwowzór przeznaczony był jedynie do gimnastyki palców, a pierwszy użyteczny egzemplarz maszyny, który powstał w latach 60. XIX wieku, numerował jedynie strony książek. Wtedy dopiero pomyślano, żeby za pomocą maszyny pisać również teksty. Niestety, wprowadzone dwa wieki temu przez Philo Remingtona rozmieszczenie klawiszy podyktowane było głównie koniecznością uniknięcia zacinania się mechanizmu i pozostało do dziś. W pierwszej połowie XX wieku próbowano co prawda jeszcze coś zmienić i wprowadzić wygodniejszy dla człowieka układ klawiszy Dvoraka. Przypominał on rozmieszczenie znaków na klawiaturach stenotypowych. Osobom ciekawym, jak pisze się na takim wynalazku, polecam adres http://www.microsoft.com/ enable/products/ dvorak.htm, przestawienie układu znaków w domowej klawiaturze i poeksperymentowanie. Gdy usiadłem przed tak zmienioną klawiaturą, poczułem, co to przyzwyczajenie, i nijak nie mogłem się odnaleźć w nowym układzie znaków. Obecne klawiatury różnią się budową i wyglądem, ale układ QWERTY pozostaje niezmieniony. Opracowano też metody nauki szybkiego i bezbłędnego pisania. Wystarczy zatem odrobina chęci, by używać wszystkich palców.
Krok po kroku
Kluczem do powodzenia w nauce jest wygospodarowanie odrobiny czasu. Konieczna jest bowiem systematyczność – niezależnie od tego, na który program się zdecydujemy. Jakiś czas temu mobilizacją była dla mnie konieczność pisania wielkiej liczby sprawozdań na studiach. Po sporej dawce ćwiczeń szło mi to całkiem sprawnie, ale skończyło się pisanie sprawozdań, większość czasu poświęcałem wzorom oraz kodom programów i niećwiczone nawyki zostały po prostu zapomniane. Postanowiłem więc sobie, iż tekst ten napiszę wyuczonymi kiedyś metodami. Jedno, co na pewno mogę teraz powiedzieć, to że po kilku latach przerwy o szybkim pisaniu można jedynie pomarzyć.
Z kim się uczyć?
Chcąc uczyć się pisać z polskimi znakami diakrytycznymi, możemy wybierać spośród pięciu programów. Dwa z nich: Klawisz 2000 i Kurs Szybkiego Pisania
na Klawiaturze 1.0 (KSPNK) są darmowe. Za pozostałe trzeba zapłacić, lecz nie są to astronomiczne kwoty. Przed zakupem możemy się zawsze zapoznać z wersją demo Mistrza Klawiatury lub “przerobić” kilka lekcji na stronach serwisu www.maszynopisanie.pcart.pl. W ostatnim przypadku kurs, który dostaniemy na płycie CD, jest wersją poszerzoną o teksty i dyktanda.
Wszystkie testowane aplikacje wykorzystują podobne metody nauki. Lekcja pierwsza to podstawowe ułożenie rąk na klawiszach [A][S][D][F] i [J][K][L][;] i ćwiczenie, ćwiczenie, ćwiczenie. Gdy już to opanujemy, dojdą kolejne znaki, zostaniemy poinstruowani, którym palcem je uderzać, i… ćwiczymy. Tajemnica polega na wyrobieniu nawyku poprzez wielokrotne powtarzanie. W ten sposób zaaplikowane nam zostaną wszystkie znaki dostępne na klawiaturze. Wyjątkiem jest Klawisz 2000, w którym nie ma możliwości nauczenia się korzystania z klawiatury numerycznej. W przypadku Nauki pisania na klawiaturze komputerowej materiał wprowadzający wspomnianą sekcję numeryczną i znaki specjalne znajduje się w kursie dla zaawansowanych. Skoro więc metody nauki są podobne, to co różni te programy?
Program | AccuType 4 | Klawisz 2000 | KSPNK 1.0 (Kurs Szybkiego Pisania na Klawiaturze) | Mistrz Klawiatury 2 | Nauka pisania na klawiaturze komputerowej | |
http://www. | accutech.com.pl/ | delphins.topnet.pl/ | kspnk.republika.pl/ | nahliksoft.com.pl/ | maszynopisanie.pcart.pl/ | |
Cena (z VAT-em) [zł] | 69 | freeware | freeware | 69 | 361) | |
[POWER/ECONO] | 2/3 | 3/1 | 5/4 | 1/2 | 4/5 | |
Funkcjonalność (50%) | 83 | 50 | 42 | 71 | 50 | |
Ergonomia (25%) | 59 | 59 | 52 | 73 | 49 | |
Statystyki (20%) | 82 | 43 | 16 | 81 | 37 | |
Dokumentacja (5%) | 25 | 35 | 45 | 90 | 45 | |
POWER | 73,9 | 49,9 | 39,2 | 74,5 | 46,9 | |
ECONO | 87,7 | 100,0 | 78,6 | 88,4 | 69,2 | |
Funkcjonalność | ||||||
Sposób prowadzenia lekcji | ||||||
Podstawowe ułożenie lewej / prawej ręki | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | |
Wprowadzanie kolejnych znaków | pełny kurs | różne typy ćwiczeń | różne typy ćwiczeń | kilka typów kursów | różne typy ćwiczeń | |
Znaki wybrane przez użytkownika | + | + | częściowo | + | częściowo | |
Duże litery / cyfry / znaki spec. / klawiat. num. | +/+/+/+ | +/+/-/+ | +/+/+/+ | +/+/+/+ | +/+/+2)/+2) | |
Pojedyncze słowa / zdania | +/+ | +/+ | -/+ | +/+ | +/+ | |
Materiały literackie | + | + | + | + | + | |
Import tekstów własnych | – | + | +3) | + | – | |
Pisanie ze słuchu (dyktanda) | + | – | – | – | + | |
Elementy uatrakcyjniające naukę (gry) | częściowo | – | – | + | – | |
Pauza (chwilowa przerwa w nauce) | + | – | – | + | – | |
Profile użytkowników | + | – | + | + | – | |
Możliwość pracy w sieci | + | – | – | –4) | – | |
Obsługa różnych typów klawiatur | + | – | – | + | – | |
Ustawienia konfiguracyjne | ||||||
Możliwość rozpoczęcia kursu od wybranego momentu | określamy w opcjach poziom każdego użytkownika | nie ma prowadzonego kursu, wybór ćwiczeń | nie ma prowadzonego kursu, wybór ćwiczeń | swobodny wybór ćwiczeń lub lekcji kursu | nie ma prowadzonego kursu, wybór ćwiczeń | |
Zakładana prędkość/dokładność pisania | +/+ | -/- | -/- | -/- | -/- | |
Ergonomia | ||||||
Czytelność czcionek w tekstach | czytelne | czytelne | czytelne | czytelne | niezbyt czytelne5) | |
Zrozumiały głos lektora (dyktanda) | + | n.d. | n.d. | n.d. | + | |
Dźwiękowa sygnalizacja błędu | + | + | + | + | – | |
Prezentacja wpisywanego tekstu (znaków) | częściowo | + | + | + | – | |
Sygn. dźwiękowa wciśniętego klawisza | częściowo | + | + | + | częściowo | |
Statystyki | ||||||
Ogólna (dotycząca całego kursu) | + | – | – | + | – | |
Statystyki prezentowane w czasie ćwiczeń | + | + | + | + | + | |
Liczba błędów | + | + | częściowo | + | + | |
Liczba znaków na minutę | + | częściowo | częściowo | + | + | |
Osobne statystyki użytkowników | + | n.d. | – | + | n.d. | |
Komentarz | Dobry, ale nieaktualizowany od lat. W trakcie kursu dynamicznie generowane są ćwiczenia znaków sprawiających trudności. Duże możliwości i dobre statystyki. | Już nierozwijany i dzięki temu darmowy. Poza przygotowanym przez autora zestawem ćwiczeń i tekstów mamy możliwość tworzenia własnych. | Amatorski, darmowy program. Brak statystyk, zdarzające się błędy w ćwiczeniach. Jedynie dla bardzo wytrwałych. | Kilka rodzajów kursów, ćwiczenia, ciekawe przerywniki w postaci gier i poezji S. Barańczaka. Konta i statystyki dla wielu uczniów. Godny polecenia. | Najtańszy z komercyjnych programów. Można osobno zakupić kurs podstawowy. W części zaawansowanej znajdziemy wiele tekstów oraz dyktanda. | |
+ – tak – – nie n.d. – nie dotyczy 1) – cena za dwie części kursu 2) – w kursie zaawansowanym 3) – maks. do 50 znaków w wierszu 4) – w sprzedaży dostępna jest wersja sieciowa 5) – przy dłuższych tekstach męczące |