Autostradą 66

Amerykańska autostrada numer 66, popularnie zwana Route 66, to znana droga z Chicago do Miasta Aniołów. Tą legendarną już nazwą oznaczone są także dwa nowe komputerowe atlasy samochodowe Europy: Route Europe 2001-2002 i Route Europe 2001-2002 Professional. Niestety, żaden dystrybutor w Polsce nie sprzedaje już tych produktów, a z Holandii nie dotarły one na czas testów. Szkoda. Z polskojęzycznych akcentów pozostał w programach jedynie instalator. Każdy z produktów ma też nieco inną specyfikę, o której autorzy piszą już na pudełku. Wersja prostsza opatrzona jest komentarzem “from town to town”, a wersja Professional – “from street to street”. Już na pierwszy rzut oka widać nieco inne przeznaczenie i krańcowo różną szczegółowość.

Zobaczyć wszystko

Widok mapy w obu wersjach w pełni odwzorowuje fizyczne ukształtowanie terenu. Bardzo dobra jest też czytelność map. Niezależnie od szczegółowości i liczby zaznaczonych elementów nie będziemy mieli kłopotu z odczytaniem informacji. W obu wersjach znajdziemy niemal takie same opcje – różnice dotyczą jedynie kilku funkcji. W atlasach możemy swobodnie wyszukiwać, dodawać i przenosić kolejne punkty planowanej trasy. Do dyspozycji mamy narzędzia pomiaru odległości w linii prostej pomiędzy dwoma punktami, informacje o wskazanym punkcie na mapie i możliwość dodawania własnych utrudnień na drodze. Przydatne też są oznaczenia-pinezki do wskazywania ciekawych punktów w terenie oraz zaznaczanie wycinka mapy, który może być skopiowany do Schowka lub wydrukowany. Oba atlasy współpracują także z odbiornikami GPS. W porównaniu ze zwycięzcą testu AutoRoute’em 2002 Microsoftu, wadą opisywanych aplikacji są skromne opcje. Możemy w nich ustawić preferowane prędkości na danych typach dróg, koszt i zużycie paliwa oraz wybór najkrótszej, najszybszej i najtańszej trasy. Dodatkowo możemy określać jednostki metryczne i język interfejsu (już bez polskiego). To niestety niewiele. Tu też się kończą wspólne cechy atlasów.

Zupełnie różny jest obszar, który programy obejmują swoim zasięgiem. Prostsza wersja Route Europe 2001-2002 to elektroniczna mapa całej Europy, która uwzględnia nawet małe wioski, większość dostępnych dróg i ulice dużych metropolii. Byłem bardzo zaskoczony, gdy znajdowałem naprawdę malutkie miejscowości. Jednocześnie aktualność mapy, sprawdzana na nowych odcinkach autostrad i obwodnic, była taka sama, jak w AutoRoute 2002, czyli nie najlepsza. Słaba jest też czytelność czarno-białych wydruków. Na ekranie dobrano odpowiednie kolory, na wydruku mnogość elementów, miast i dróg nieco zaciemnia obraz.

Route Europe 2001-2002
Wymagania: Windows 9x/Me/NT/2000/XP, ok. 870 MB na dysku
+ duża dokładność i czytelność
+ odwzorowanie terenu
+ obsługa GPS-u
– brak opisów ulic
Cena: 50 euro
Route Europe 2001-2002 Professional
Wymagania: Windows 9x/Me/NT/2000/XP, ok. 4,6 GB na dysku
+ duża dokładność i czytelność
+ dostępność informacji o natężeniu ruchu i wypadkach
– wolne działanie
– dużo miejsca na dysku
Cena: 100 euro
Producent: Route 66, Holandia
http://www.route66.nl/

Każdy szczegół

Wersja Professional to aż trzy CD i konieczność dysponowania ok. 4,6 GB wolnego miejsca na dysku. Nie możemy zainstalować tylko części danych, by resztę pobierać z płyt. A co w zamian? Mapy osiemnastu państw europejskich, w tym również Watykanu, San Marino, księstwa Monako i Liechtensteinu, przygotowane z wielką dbałością o szczegóły. W wersji Pro znajdziemy zarówno poszczególne ulice, jak i wiele innych charakterystycznych punktów. Ich liczba jest znacznie większa niż w testowanych poprzednio programach. Dzięki atlasowi zlokalizujemy wszelkie typy obiektów, takich jak kina, muzea, szpitale, hotele, parkingi wielopoziomowe i odkryte, stacje benzynowe, lotniska, wypożyczalnie aut, centra i kompleksy sportowe, atrakcje turystyczne, punkty informacyjne, stacje, kręgielnie i wiele innych. Bardzo przydatna jest też “online traffic information”. Gdy mamy dostęp do Sieci, atlas może łączyć się z serwerami informującymi o ruchu na drogach w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii. Informacje uaktualniane są na bieżąco z dokładnością co do minuty i umiejscowienia. Dowiemy się, na jakiej drodze zdarzył się wypadek, gdzie są zamknięte pasy ruchu i czy jest korek, czy droga jest nieprzejezdna. Minusem tej bogatej w szczegóły wersji jest szybkość działania – nawet na maszynie o przyzwoitej konfiguracji.

Odnosząc wszystkie cechy opisywanych aplikacji do wyników testów (CHIP 6/2002), uplasowałbym je minimalnie za zwycięskim AutoRoute’em 2002. Gdyby jednak nasz test odbywał się w jednym z państw uwzględnionych w Route Europe 2001-2002 Professional, a zwłaszcza w Niemczech, Anglii lub Holandii, produkt Route 66 na pewno byłby zwycięzcą. Podsumowując nasze zestawienie, zdobywcę CHIP-Tipa można określić mianem “złotego środka”, podczas gdy Route Europe 2001-2002 Professional będzie niezastąpiony, ale tylko w części Starego Kontynentu.

Porównanie dwóch wersji programu
Funkcja  Route Europe 2001-2002 Route Europe 2001-2002 Professional
Obejmowany obszar cała Europa 18 państw
Szczegółowość ok. 450 tys. miast ok. 3,5 mln ulic
Liczba zaznaczonych obiektów 70 tys. 550 tys.
Informacje online o utrudnieniach+
Szczegółowe plany miast+
Wybór rodzaju trasy++
Preferowane prędkości++
Notatki umieszczane na mapie++
Wyszukiwanie w zadanym promieniu
Obsługa GPS-u++
+ – jest – – nie ma
Więcej:bezcatnews