Autostradą 66

Podróżując samodzielnie po Europie, zwykle zdajemy się na tradycyjne papierowe atlasy samochodowe. Warto jednak wiedzieć, że ich komputerowe odpowiedniki oferują znacznie więcej.

Amerykańska autostrada numer 66, popularnie zwana Route 66, to znana droga z Chicago do Miasta Aniołów. Tą legendarną już nazwą oznaczone są także dwa nowe komputerowe atlasy samochodowe Europy: Route Europe 2001-2002 i Route Europe 2001-2002 Professional. Niestety, żaden dystrybutor w Polsce nie sprzedaje już tych produktów, a z Holandii nie dotarły one na czas testów. Szkoda. Z polskojęzycznych akcentów pozostał w programach jedynie instalator. Każdy z produktów ma też nieco inną specyfikę, o której autorzy piszą już na pudełku. Wersja prostsza opatrzona jest komentarzem „from town to town”, a wersja Professional – „from street to street”. Już na pierwszy rzut oka widać nieco inne przeznaczenie i krańcowo różną szczegółowość.

Zobaczyć wszystko

Widok mapy w obu wersjach w pełni odwzorowuje fizyczne ukształtowanie terenu. Bardzo dobra jest też czytelność map. Niezależnie od szczegółowości i liczby zaznaczonych elementów nie będziemy mieli kłopotu z odczytaniem informacji. W obu wersjach znajdziemy niemal takie same opcje – różnice dotyczą jedynie kilku funkcji. W atlasach możemy swobodnie wyszukiwać, dodawać i przenosić kolejne punkty planowanej trasy. Do dyspozycji mamy narzędzia pomiaru odległości w linii prostej pomiędzy dwoma punktami, informacje o wskazanym punkcie na mapie i możliwość dodawania własnych utrudnień na drodze. Przydatne też są oznaczenia-pinezki do wskazywania ciekawych punktów w terenie oraz zaznaczanie wycinka mapy, który może być skopiowany do Schowka lub wydrukowany. Oba atlasy współpracują także z odbiornikami GPS. W porównaniu ze zwycięzcą testu AutoRoute’em 2002 Microsoftu, wadą opisywanych aplikacji są skromne opcje. Możemy w nich ustawić preferowane prędkości na danych typach dróg, koszt i zużycie paliwa oraz wybór najkrótszej, najszybszej i najtańszej trasy. Dodatkowo możemy określać jednostki metryczne i język interfejsu (już bez polskiego). To niestety niewiele. Tu też się kończą wspólne cechy atlasów.

Zupełnie różny jest obszar, który programy obejmują swoim zasięgiem. Prostsza wersja Route Europe 2001-2002 to elektroniczna mapa całej Europy, która uwzględnia nawet małe wioski, większość dostępnych dróg i ulice dużych metropolii. Byłem bardzo zaskoczony, gdy znajdowałem naprawdę malutkie miejscowości. Jednocześnie aktualność mapy, sprawdzana na nowych odcinkach autostrad i obwodnic, była taka sama, jak w AutoRoute 2002, czyli nie najlepsza. Słaba jest też czytelność czarno-białych wydruków. Na ekranie dobrano odpowiednie kolory, na wydruku mnogość elementów, miast i dróg nieco zaciemnia obraz.

Route Europe 2001-2002
Wymagania: Windows 9x/Me/NT/2000/XP, ok. 870 MB na dysku
+ duża dokładność i czytelność
+ odwzorowanie terenu
+ obsługa GPS-u
– brak opisów ulic
Cena: 50 euro
Route Europe 2001-2002 Professional
Wymagania: Windows 9x/Me/NT/2000/XP, ok. 4,6 GB na dysku
+ duża dokładność i czytelność
+ dostępność informacji o natężeniu ruchu i wypadkach
– wolne działanie
– dużo miejsca na dysku
Cena: 100 euro
Producent: Route 66, Holandia
http://www.route66.nl/

Każdy szczegół

Wersja Professional to aż trzy CD i konieczność dysponowania ok. 4,6 GB wolnego miejsca na dysku. Nie możemy zainstalować tylko części danych, by resztę pobierać z płyt. A co w zamian? Mapy osiemnastu państw europejskich, w tym również Watykanu, San Marino, księstwa Monako i Liechtensteinu, przygotowane z wielką dbałością o szczegóły. W wersji Pro znajdziemy zarówno poszczególne ulice, jak i wiele innych charakterystycznych punktów. Ich liczba jest znacznie większa niż w testowanych poprzednio programach. Dzięki atlasowi zlokalizujemy wszelkie typy obiektów, takich jak kina, muzea, szpitale, hotele, parkingi wielopoziomowe i odkryte, stacje benzynowe, lotniska, wypożyczalnie aut, centra i kompleksy sportowe, atrakcje turystyczne, punkty informacyjne, stacje, kręgielnie i wiele innych. Bardzo przydatna jest też „online traffic information”. Gdy mamy dostęp do Sieci, atlas może łączyć się z serwerami informującymi o ruchu na drogach w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii. Informacje uaktualniane są na bieżąco z dokładnością co do minuty i umiejscowienia. Dowiemy się, na jakiej drodze zdarzył się wypadek, gdzie są zamknięte pasy ruchu i czy jest korek, czy droga jest nieprzejezdna. Minusem tej bogatej w szczegóły wersji jest szybkość działania – nawet na maszynie o przyzwoitej konfiguracji.

Odnosząc wszystkie cechy opisywanych aplikacji do wyników testów (CHIP 6/2002), uplasowałbym je minimalnie za zwycięskim AutoRoute’em 2002. Gdyby jednak nasz test odbywał się w jednym z państw uwzględnionych w Route Europe 2001-2002 Professional, a zwłaszcza w Niemczech, Anglii lub Holandii, produkt Route 66 na pewno byłby zwycięzcą. Podsumowując nasze zestawienie, zdobywcę CHIP-Tipa można określić mianem „złotego środka”, podczas gdy Route Europe 2001-2002 Professional będzie niezastąpiony, ale tylko w części Starego Kontynentu.

Porównanie dwóch wersji programu
Funkcja  Route Europe 2001-2002 Route Europe 2001-2002 Professional
Obejmowany obszar cała Europa 18 państw
Szczegółowość ok. 450 tys. miast ok. 3,5 mln ulic
Liczba zaznaczonych obiektów 70 tys. 550 tys.
Informacje online o utrudnieniach+
Szczegółowe plany miast+
Wybór rodzaju trasy++
Preferowane prędkości++
Notatki umieszczane na mapie++
Wyszukiwanie w zadanym promieniu
Obsługa GPS-u++
+ – jest – – nie ma
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.