Belfer z pudełka

Wiadomo od dawna, że multimedialne komputery doskonale nadają się do wspomagania procesu uczenia się. Jak w chwili obecnej przedstawia się polska oferta programów edukacyjnych?

Wpaździerniku 1995 roku, a więc prawie dokładnie siedem lat temu, ukazał się w CHIP-ie artykuł na podobny temat. W rozwoju informatyki to niemalże epoka – ale czy postęp w dziedzinie oprogramowania jest równie imponujący? I tak, i nie.

Przytłaczająca większość aplikacji, które znalazły się w naszym przeglądzie, to programy dla Windows. Wydaje się to dzisiaj oczywiste, ale wcale takie nie było siedem lat temu. Microsoft był właśnie świeżo po premierze Windows 95 i nic jeszcze nie zapowiadało dominacji systemów rodem z Redmond. Siłą rzeczy spora grupa ówczesnych programów edukacyjnych działała w DOS-ie, a tylko te „nowocześniejsze” wymagały Windows 3.1x. Dzisiejsze programy niechętnym już nieco okiem spoglądają na Okienka 95, prezentują pełnoekranowe filmy, a niektóre tak się rozwydrzyły, że nie ruszą bez DirectX 8.0. Postęp techniczny jest więc wyraźny.

Mów do mnie…

Zaawansowanie technologiczne nie przekłada się jednak jednoznacznie na postęp w dziedzinie metod prezentacji treści. Właściwie wszystko, co dzisiaj możemy zobaczyć na monitorach naszych pecetów, wymyślono już wcześniej. Z czasem tylko wprowadzano udoskonalenia – zwiększano rozdzielczość, dodawano filmy, ładniejsze animacje itd. Z jednym wyjątkiem – pecety sprzed siedmiu lat nie byłyby w stanie poradzić sobie z rozpoznawaniem głosu, bo miały zbyt małą moc obliczeniową. I właśnie technologia rozpoznawania głosu jest największym osiągnięciem współczesnych programów edukacyjnych, znajdującym zastosowanie przede wszystkim w aplikacjach do nauki języków obcych.

Naturalnie także dzisiaj natrafimy na programy nieepatujące współczesną techniką. Należą one jednak do mniejszości – usadowiły się w niektórych niszach rynkowych, gdzie najnowsze multimedia nie są koniecznością.

Chałturze – nie!

Wyraźnie dają się także zauważyć zmiany w środowisku producentów oprogramowania edukacyjnego. Wystarczy porównać długość ich listy – jest ona mniej więcej o połowę krótsza. Okazuje się bowiem, że rynek wymaga coraz lepszej jakości. A tej nie da się raczej uzyskać metodami chałupniczymi (choć zdarzają się wyjątki). Dzisiaj potrzebne jest potężne zaplecze – albo własne, ze studiami filmowymi, nagraniowymi i całym sztabem pracowników (np. Young Digital Poland), albo cudze (Techland, wprowadzający na polski rynek świetne programy francuskiej firmy Auralog). Następuje zatem eliminacja producentów, którzy mamiąc modną etykietką pt. „multimedia”, chcieliby niewielkim kosztem wcisnąć nam coś mającego z taką zawartością niewiele wspólnego.

Nie znaczy to jednak, że już jest świetnie na polskim rynku programów edukacyjnych. Niewątpliwie jest lepiej, wciąż są jednak dziedziny, w których jest wiele do zrobienia. Spójrzmy co w Polsce, chcąc zaprząc naszego peceta do nauki, możemy kupić w sklepach. W zestawieniu znalazły się aplikacje multimedialne oferujące naukę od pierwszych klas szkoły podstawowej (a więc także zapewniające jeszcze naukę przez zabawę), poprzez gimnazjum, aż po koniec liceum, czyli programy dla maturzystów i kandydatów na studia.

Dokąd zmierzamy?

Czy można się pokusić o diagnozę kondycji polskich multimediów edukacyjnych? Chyba tylko częściową – jest znacznie lepiej niż siedem lat temu, ale sporo jest jeszcze do zrobienia. Istnieje szansa, że wraz ze wzrostem świadomości informatyczno-prawniczej Polaków zmniejszy się również zjawisko piractwa, które nadal jednak jest barierą w rozwoju rodzimego rynku multimediów.

Na stronach następnych zamieszczamy oprogramowanie z różnych dziedzin nauki pomagające w edukacji.

Producenci oprogramowania edukacyjnego
Firma Serwis www
Aidem Mediahttp://www.aidemmedia.pl/
Albionhttp://www.albion.pl/
Cartallhttp://www.cartall.com.pl/
Edgard Multimediahttp://www.edgard.com.pl/
ELBOX http://www.elboxedu.com.pl/
Empirahttp://www.empira.com.pl/
Intersofthttp://www.intersoft.pl/
Langmasterhttp://www.langmaster.pl/
Marksofthttp://www.marksoft.com.pl/
Nahlik Softhttp://www.nahliksoft.com.pl/
Onet.pl http://www.opm.pl/
Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych (PPWK)http://www.ppwk.pl/
Premiere Multimediahttp://www.premiere.com.pl/
SuperMemohttp://www.supermemo.pl/
Techlandhttp://www.techland.com.pl/
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogicznehttp://www.wsip.com.pl/
Wydawnictwo Naukowe PWNhttp://www.pwn.pl/
Wydawnictwo Szkolne PWNhttp://www.wszpwn.com.pl/
Young Digital Polandhttp://www.ydp.com.pl/
Dane uzyskane od producentów programów. Redakcja nie gwarantuje, że powyższa lista jest kompletna.
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.