Grafika dla każdego

Po dość długiej przerwie w ofercie firmy Intel pojawiły się znowu chipsety płyt głównych ze zintegrowaną grafiką – i845G oraz i845GL pozbawioną złącza AGP. Według zapowiedzi producenta komputery wyposażone w nowe układy mogą z powodzeniem konkurować z maszynami z tańszymi kartami 3D. Jednak możliwości modułów graficznych Intela poprzedniej generacji zintegrowanych z układami i810 oraz i815 nie były najlepsze. Czy zatem nowa technologia – Intel Extreme Graphics – wykorzystana w kościach i855G/GL ma jakiekolwiek szanse w starciu z GeForce’ami?

Konstrukcje modułów graficznych zastosowanych w chipsetach i815 oraz i845G znacznie się od siebie różnią. Rdzeń graficzny z kości i845G taktowany jest szybszym zegarem (200 zamiast 120 MHz), wprowadzono w nim także kilka interesujących nowych funkcji – Rapid Pixel and Texel Rendering, redukującą zapotrzebowanie układu graficznego na przepustowość pamięci, i Zone Rendering, zwiększającą wydajność pamięci oraz szybkość działania układu graficznego. Kolejnymi usprawnieniami, jakie napotkamy w układzie i845G, są technologie poprawiające zarządzanie przydziałem pamięci operacyjnej komputera na potrzeby podsystemu graficznego – Dynamic Video Memory Technology i Intelligent Memory Management. Całości dopełnia 350-megahercowy RAMDAC umożliwiający pracę w maksymalnej rozdzielczości 1920×1440 z 16-bitowym kolorem i odświeżaniem 85 Hz. Niestety, jedną z wad układów i845G/GL jest brak sprzętowego wspomagania dla transformacji geometrycznych i kalkulacji oświetlenia (T&L).

Moduł graficzny zastosowany w chipsecie i845G pod względem wydajności faktycznie przewyższa starą “osiemsetpiętnastkę”. Spodziewaliśmy się jednak, że nowa konstrukcja Intela będzie wydajniejsza od najtańszego GeForce’a 2 MX200. Niestety, tak nie jest – w większości testów i845G jest słabszy o około 25-30% od MX-a. Płynna gra z prędkością przekraczającą 25 klatek na sekundę jest możliwa jedynie w rozdzielczości 800×600 pikseli.

Na układ i845G nie można jednak patrzeć tylko przez pryzmat gier 3D. Chipset Intela w połączeniu z Celeronem Socket 478 to bardzo dobra platforma klasy low-end, przeznaczona głównie dla użytkowników domowych i biurowych (patrz: CHIP 8/2002, str. 61). Intel pomyślał również o osobach oglądających filmy DVD uruchamiane na komputerze. Chipset wspomaga bowiem sprzętowe odtwarzanie DVD oraz obsługuje niezbędny przy tym tryb video overlay.

Gdybym miał wybierać pomiędzy kartą graficzną z układem MX200 a zintegrowaną grafiką w i845G, wybrałbym to drugie rozwiązanie, przede wszystkim ze względu na koszty. Płyty z i845G są w takiej samej cenie co modele z pozbawionym grafiki układem 845E. Gdyby się okazało, że będę grał w gry 3D, dokupiłbym akcelerator.

Intel i845G kontra GeForce2 MX200
i845G GFXGF2 MX200
Quake III Arena (demo001)
Ustawienia High Quality [fps]
   800x600x3232,247,2
   1024x768x3219,129,4
   1280x1024x3210,916,9
   1600x1200x326,79,9
3DMark 2001 SE
Standardowe ustawienia (1024x768x32)15301608
Dronez – GF3 High Quality (maks. tekstury) [fps]
800x600x3235,4645,29
1024x768x3221,4228,30
1280x1024x3212,9015,32
1600x1200x325,526,46 
Vulpine GLMark [fps]
1024x768x3213,810,7
Więcej:bezcatnews