Jedną z najważniejszych cech DVStorma jest generowanie efektów w czasie rzeczywistym. Użytkownik może na przykład dodać przejście między dwoma scenami lub filtr poprawiający kontrast i nasycenie kolorów, po czym bez konieczności oczekiwania na przeprowadzenie obliczeń obejrzeć efekty na ekranie. Gdy uzyskane rezultaty okażą się zadowalające, materiał można niezwłocznie wysłać do cyfrowej kamery DV.
Canopus DVStorm SE |
Wejścia: 2 x komplet wideo (Composite i S-Video), 2 x audio (minijack i RCA), 1 x IEEE-1394 (FireWire) Wyjścia: wideo (Composite i S-Video), audio (minijack i RCA), 1 x IEEE-1394 Kompresja obrazu: sprzętowy kodek DV Sterowniki: Windows 98/NT/2000/XP Gwarancja: 12 miesięcy Cena (z VAT-em): 8500 zł, sprzętowy koder MPEG-2 (opcja) 1500 zł |
+ realizacja efektów w czasie rzeczywistym + wtyczki dla Adobe Premiere 5.1 i 6.0 + bogaty zestaw oprogramowania |
Producent: Canopus, USA http://www.canopuscorp.com/ Dostawca: Aram Multimedia, Warszawa tel.: (22) 847 60 40 http://www.aram.pl/ |
Zróbmy to inaczej
Konstrukcja Canopusa różni się znacznie od konkurencyjnych produktów: Pinnacle DV500 (CHIP 10/2000, 268) oraz Matrox RT2000 (CHIP 12/2000, 286). Urządzenia wymienionych firm zawierają układ pełniący w danym momencie funkcję dekodera albo kodera standardu DV oraz sprzętowy mikser obrazu. W rezultacie mogą one realizować w czasie rzeczywistym tylko określoną liczbę efektów (jedno przejście lub jedno przejście i napis), a podczas ich generacji wyjście cyfrowe IEEE-1394 pozostaje wyłączone. Konstruktorzy DVStorma zdecydowali się na odmienne rozwiązanie – karta zawiera kodek zdolny do jednoczesnego rozpakowywania trzech strumieni obrazu oraz kompresji filmu wynikowego, same efekty są zaś generowane przez procesor komputera. Co to oznacza dla użytkownika? Otóż podczas tworzenia efektów w czasie rzeczywistym sygnał jest kierowany także na wyjście IEEE-1394, co pozwala na nagranie gotowego filmu na kamerze cyfrowej bez czekania na przebudowę materiału, a liczba efektów dostępnych w czasie rzeczywistym zależy tylko od wydajności komputera. W praktyce procesor Pentium III 800 MHz zapewnia natychmiastową generację pojedynczego przejścia lub filtru wraz z nałożonym napisem. Jeżeli zachodzi konieczność stworzenia bardziej skomplikowanego projektu (np. przejścia między filtrowanymi fragmentami), należy albo wyposażyć PC w wydajniejszy procesor, albo cierpliwie czekać na przeliczenie efektów.
Nie tylko sprzęt
Producent nie zapomniał o dołączeniu do sprzętu bogatego zestawu oprogramowania. W komplecie z kartą otrzymujemy aplikację do edycji filmów Adobe Premiere 6.0 oraz narzędzia do przygotowywania napisów, muzyki i efektów. Na uwagę zasługuje zestaw wtyczek dla Premiere 5.1 i 6.0, umożliwiający m.in. podgląd montowanego materiału na ekranie telewizora, sterowanie cyfrowymi kamerami DV i precyzyjne (z dokładnością do jednej klatki) przenoszenie filmów pomiędzy kasetą a dyskiem twardym. Żadnego problemu nie sprawi także przygotowanie filmów na płytę DVD – można skorzystać z programowego kodera MPEG-2 lub zdecydować się na zakup modułu realizującego ten proces sprzętowo.
Jak pogodzić ze sobą analogowe i cyfrowe urządzenia wideo – “Porozumienie ponad podziałami”
Obraz i dźwięk przechwytywany przez DVStorma SE zachowywany jest zawsze na dysku twardym w formacie DV, czyli w pełnej rozdzielczości PAL, i poddawany kompresji stratnej w stosunku 5:1, co zapewnia jakość obrazu lepszą niż w przypadku płyt DVD. Jeżeli do karty firmy Canopus dołączona zostanie kamera standardu DV, wymiana danych przebiegać będzie w sposób cyfrowy za pomocą łącza IEEE-1394 (FireWire, i.Link), a filmy podczas przenoszenia z kasety na dysk twardy i odwrotnie nie będą poddawane jakiejkolwiek rekompresji, dzięki czemu zachowana zostanie ich najwyższa jakość. W przypadku współpracy z urządzeniami analogowymi (magnetowidy VHS, kamery VHS-C lub Hi8) kompresję i dekompresję materiału przeprowadzać będzie sprzętowy kodek DV. Oznacza to, że nagrania pochodzące ze źródeł analogowych mogą być swobodnie miksowane z filmami zarejestrowanymi kamerą DV, a gotowy film da się zapisać na urządzeniu cyfrowym lub analogowym.