Klasa średnia

Jak sprawdza się w działaniu nowy, tani procesor graficzny ATI? Czy może konkurować ze sprawdzonymi układami nVidii z serii GeForce4?

Ten segment rynku, wbrew pozorom, wydaje się najbardziej atrakcyjny ze względów finansowych. Oczywiście marka każdej firmy kreowana jest przede wszystkim za sprawą coraz szybszych i oferujących nowe efekty wizualne procesorów graficznych. Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do zmiany „graficznego” lidera co kilka miesięcy. Królujący jeszcze w trakcie minionych wakacji chip GeForce4 Ti4600 zdetronizowany został pod koniec sierpnia przez topowy produkt ze stajni ATI – Radeona 9700, co potwiedziła wypowiedź programisty z teksańskiego id Software Johna Carmacka. nVidia już szykuje kontrofensywę w postaci nowego układu, określanego kodową nazwą NV30. Zgodnie z zapowiedziami, ma on pozostawić najszybszego z Radeonów (nawet wersję 9700 Pro) daleko w tyle.

Warto sobie uzmysłowić, że grono odbiorców tych najszybszych kart graficznych, przynajmniej w Polsce, nie jest szczególnie liczne. O ile oferowane osiągi budzą pożądanie zapewne u większości – jeżeli nie u wszystkich – użytkowników wykorzystujących stacjonarne pecety do celów rozrywkowych, o tyle zapał wielu osób błyskawicznie studzi cena gotowych produktów. Standardem jest próg około 1500 złotych, dość skutecznie ograniczający grupę potencjalnych nabywców Radeonów 9700 czy GeForce’ów 4 Ti4600 do najbardziej zagorzałych i przy tym najbardziej majętnych graczy. Dla pozostałych przeznaczone są karty graficzne z segmentu, który określiłem wcześniej mianem „budżetowego” (do około 700 zł).

Bez wodotrysków

Synonimem niskiej ceny bywa niska jakość, chociaż w przypadku kart graficznych nie jest to generalna zasada. Obie korporacje tak zróżnicowały swoje produkty, aby trafiały one do klientów o różnej zasobności portfela. Obecnie dla nabywców, którzy nie mogą – lub nie chcą – pozwolić sobie na zbyt wygórowane wydatki, przeznaczone są karty graficzne z procesorami serii nVidia GeForce4 MX oraz ATI Radeon 9000. Wybierając urządzenie z tej półki, należy się liczyć z wydajnością słabszą od kart GeForce4 Ti czy Radeon 9700 oraz ograniczoną funkcjonalnością. Z drugiej jednak strony warto postawić sobie pytanie: czy faktycznie musimy grać w wysokich rozdzielczościach z wpływającymi na wydajność dodatkami wizualnymi w rodzaju antyaliasingu?

Grafika dla mas

O ile procesory GeForce4 MX zadomowiły się na rynku już jakiś czas temu i nie wymagają dodatkowej prezentacji, o tyle Radeon 9000 jest produktem dość nowym, wprowadzonym do sprzedaży niemal na chwilę przed premierą Radeona 9700. RV250 (nazwa kodowa Radeona 9000) bazuje na zmodyfikowanej architekturze R200, zastosowanej poprzednio w procesorach Radeon 8500. Pierwszą zmianą, dokonaną przez projektantów ATI i mającą ograniczyć koszty produkcji, była rezygnacja z drugiej jednostki teksturującej (TPU). Zwiększono natomiast z trzech do sześciu liczbę tekstur obsługiwanych w jednym cyklu. W ten sposób RV250 wyposażony jest w cztery potoki renderujące, a każdy z nich ma zaimplementowaną jedną jednostkę teksturującą, mogącą nakładać jednocześnie do sześciu tekstur. Dla porównania: GeForce4 MX ma po dwa TPU w każdym z dwóch potoków, natomiast GeForce4 Ti cztery potoki renderujące – każdy wyposażony w dwa TPU. Jednostki teksturujące w obu procesorach GeForce4 mogą nakładać do czterech tekstur w jednym cyklu. Radeon 8500 ma po dwa TPU, obsługujące do trzech tekstur, zaimplementowane w każdym z czterech potoków.

Podstawową przewagą nowych Radeonów 9000 nad układami GeForce4 MX są dwa sprzętowe Vertex Shadery w RV250 (w układzie nVidii jest tylko jeden). Dzięki temu karty z procesorami ATI są w pełni zgodne ze specyfikacją DirectX 8.1, podczas gdy jedynym procesorem nVidii kompatybilnym z najnowszymi (w chwili pisania artykułu) bibliotekami Microsoftu jest GeForce4 Ti, przeznaczony dla wyższego segmentu cenowego.

Nowością, przeniesioną do RV250 z architektury Radeona 9700, jest technologia FullStream, wykorzystująca Pixel Shadery. Mówiąc najprościej, te programowalne jednostki są włączane do pracy podczas odtwarzania strumieni wideo (np. MPEG-2, MPEG-4/ DivX), a ich zadaniem jest filtrowanie obrazu. Podczas oglądania silnie skompresowanego materiału filmowego dość często nieodłącznymi elementami obrazu (tzw. artefaktami) są widoczne, wydzielone bloki o powierzchni 16×16. Celem filtrowania FullStream jest zniwelowanie różnic pomiędzy sąsiednimi blokami, tak aby cały obraz był bardziej „gładki” i jednolity.

Procesory Radeon 9000 oferowane są w dwóch wersjach: zwykłej i „pro”. Różnica związana jest wyłącznie z prędkościami taktowania układu i towarzyszących mu pamięci. Podstawowa wersja RV250 napędzana jest zegarem o szybkości 250 MHz (pamięci DDR – 400 MHz), natomiast wersja „pro” – 275 MHz (pamięci – 550 MHz).

Dane techniczne i wyniki testu
ModelSiluro GF4 MX ProSiluro GF4 Ti4200Radeon 9000Radeon 9000Radeon 9000 ProAeolus Ti4200SRadeon 9000 Evil CommandoRadeon 9000 Pro Evil CommandoGeForce4 MX440-8xGeForce4 Ti4600Tachyon G9000 Pro
ProducentAbit, TajwanAbit, TajwanAnextek Global, TajwanAnextek Global, TajwanAnextek Global, TajwanAOpen, TajwanPowerColor, TajwanPowerColor, TajwanProlink, TajwanSoltek, TajwanTyan, Tajwan
Serwis WWW [http://]www.abit.com.tw/www.abit.com.tw/www.s-media.com.tw/www.s-media.com.tw/www.s-media.com.tw/www.aopen.com/www.powercolor.com.tw/www.powercolor.com.tw/www.prolink.com.tw/www.soltek.com.tw/www.tyan.com/
DostawcaVeracompVeracompAnextek GlobalAnextek GlobalAnextek GlobalCalifornia Computer SAJTT ComputerJTT ComputerAction 2LogosTyan
miastoKrakówKrakówb.d.b.d.b.d.WarszawaWrocławWrocławKrakówSzczecinb.d.
telefon(12) 252 55 55(12) 252 55 55b.d.b.d.b.d.(22) 668 02 00(71) 347 58 00(71) 347 58 00(12) 254 69 00(91) 489 36 78b.d.
serwis WWW [http://]www.veracomp.com.pl/www.veracomp.com.pl/www.s-media.com.tw/www.s-media.com.tw/www.s-media.com.tw/www.california.pl/www.jtt.pl/www.jtt.pl/www.action.krakow.pl/www.logos.pl/www.tyan.com/
Cena (z VAT-em)*645 zł775 zł440 zł440 zł560 zł885 zł400 zł575 zł605 zł1 900 zł680 zł
Gwarancja24 miesiące24 miesiąceb.d.b.d.b.d.24 miesiące24 miesiące24 miesiące24 miesiące12 miesięcyb.d.
Ergonomia (10%)85,186,585,385,385,386,585,385,383,585,185,3
Wyposażenie (15%)88,962,664,564,564,567,667,461,890,580,868,6
Wydajność (75%)64,483,662,26367,291,65262,565,392,465,9
Możliwości (POWER)70,180,764,965,568,687,557,664,770,989,968,2
Możliwości2/cena (ECONO)66,2738384,57375,172,163,272,13759,5
Dane techniczne
Układ graficznyGeForce4 MX460GeForce4 Ti4200Radeon 9000Radeon 9000Radeon 9000 ProGeForce4 Ti4200Radeon 9000Radeon 9000 ProGeForce4 MX440-AGP8xGeForce4 Ti4600Radeon 9000 Pro
Taktowanie rdzenia/pamięci300 MHz/550 MHz250 MHz/500 MHz250 MHz/400 MHz250 MHz/400 MHz275 MHz/550 MHz250 MHz/550 MHz250 MHz/400 MHz275 MHz/550 MHz280 MHz/520 MHz300 MHz/650 MHz275 MHz/550 MHz
Pamięć ilość/typ64 MB/DDR SDRAM64 MB/DDR SDRAM64 MB/DDR SDRAM64 MB/DDR SGRAM64 MB/DDR SDRAM128 MB/DDR SDRAM64 MB/DDR SGRAM64 MB/DDR SDRAM128 MB/DDR SDRAM128 MB/DDR SDRAM64 MB/DDR SDRAM
Czas dostępu pamięci3,6 ns4,0 ns5,0 ns4,0 ns3,3 ns3,6 ns5,0 ns3,3 ns3,6 ns3,3 ns3,3 ns
ZłączaD-Sub, DVI, S-Video, CompositeD-SubD-Sub, DVID-Sub, DVID-Sub, DVID-Sub, DVI, S-VideoD-Sub, DVI, CompositeD-SubD-Sub, DVI, S-Video, CompositeD-Sub, DVI, S-Video, CompositeD-Sub, DVI
Oprogramowanie SiluroDVD 3.1, 3Deep 3.5, Ulead Cool3D SE 3.0, Ulead Video Studio 5.0SiluroDVD 3.1, 3Deep 3.5brakbrakbrakIntervideo WinDVD 3.1ATI Multimedia CenterATI Multimedia CenterWinDVD 4, PowerDirector 2.1 ME; Gry: Ballistics, Codename OutbreakPowerDVD XP 4.0, PowerDirector 2.1WinDVD 4
* – ceny z 15 października 2002; b.d. – brak danych
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.