Głodny?

Procesory Pentium 4 z uwagi na wysoką wydajność wymagają systemów pamięci o dużej przepustowości. Dotychczas jedynie współpraca z modułami Rambus zapewniała odpowiednio szybki dostęp do danych. Obecnie pojawiło się jednak rozwiązanie alternatywne.

Zwiastunem nowej rodziny chipsetów Intela był model E7505 obsługujący procesory Pentium 4 Xeon dla serwerów i wydajnych stacji roboczych. Obecnie na rynku pojawiły się płyty bazujące na układzie Intel E7205 dla Pentium 4. Nowy chipset wyposażono w interfejs AGP 8x, sześć portów USB 2.0 oraz zintegrowaną kartę sieciową i dźwiękową. Najważniejszą cechą E7205 jest jednak dwukanałowy kontroler pamięci DDR. Po zamontowaniu na płycie głównej co najmniej dwóch modułów DDR procesor uzyskuje równoległy dostęp do obu kości, co wydatnie zwiększa przepustowość interfejsu CPU-RAM. Jedyna poważna słabość nowego chipsetu to brak obsługi pamięci DDR333 lub szybszych. Na szczęście wydajność dwukanałowego kontrolera jest wystarczająca, by nawet z modułami DDR266 nie tylko dorównać, ale nawet znacznie przewyższyć wydajnością inne rozwiązania wykorzystujące DDR333.

     

Procesory Intel Pentium 4 od początku cierpiały nieco z powodu niskiej przepustowości podsystemu pamięci. Nadzieje pokładane w modułach Rambus z powodu dość długiego czasu dostępu do danych oraz zbyt wysokich cen modułów RIMM się nie spełniły. Nawet podwyższenie efektywnej częstotliwości pracy magistrali FSB z 400 do 533 MHz nie rozwiązało do końca problemu. Głodu na dane dla szybkiego Pentium 4 nie są w stanie zaspokoić także wydajne moduły DDR266 czy DDR333. W chwili obecnej, gdy na rynku pojawiły się nowe układy z technologią Hyper-Threading, zapewniającą lepsze wykorzystanie potencjału drzemiącego w architekturze P4, zapotrzebowanie na przepustowość podsystemu pamięci wzrosło jeszcze bardziej. Chipset Intel E7205 wydaje się rozwiązaniem, które może te potrzeby zaspokoić. Choć początkowo mówiło się, że jest to układ do zastosowań profesjonalnych (serwery, wydajne stacje robocze), to jego zalety (np. obsługa AGP 8x) mogą się okazać niezwykle atrakcyjne dla amatorów najnowszych gier. Liczba i rozmiar tekstur zastosowanych w Unreal Tournamencie 2003 czy Doomie III sprawiają, że szybki interfejs pamięci okazuje się konieczny.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.