Szukanie po polsku…
Polska wyszukiwarka NetSprint także przeanalizowała zapytania zadane przez użytkowników Sieci. Pod lupę wzięto cztery miliony kwerend. Okazuje się, że zainteresowania rodzimych szperaczy różnią się od trendów światowych. U nas najczęściej szukane są witryny poświęcone Pameli Anderson, jednak zaraz za nią plasują się Britney Spears oraz Jennifer Lopez. Popularności nie zdobył sobie jeszcze w Polsce zespół Linkin Park (Top Music Group według Lycosa). Nas najbardziej interesują Tatu, Ich Troje, Britney Spears, Eminem oraz Wilki. Do kina natomiast chętniej pójdziemy na “Pianistę” niż “Harry’ego Pottera”.
…i na ślepo
Pomimo iż wiemy, czego szukamy, to z reguły nie jesteśmy równie dobrze zorientowani w tym, jak to robić. Według badań firmy iProspect aż 51% z nas korzysta wyłącznie z jednej wyszukiwarki (zapewne Google’a), zaś jedynie 13% używa specjalistycznych narzędzi. W efekcie otrzymujemy mało precyzyjne wyniki, czasami dochodzące do kilkuset tysięcy pozycji, na ogół niezwiązanych z poszukiwanymi treściami.
Niestety, internauci są niecierpliwi. 56% ankietowanych nie przegląda więcej niż dwóch stron wyników, prawie jedna trzecia przyznaje, że poddaje się już przy pierwszej stronie, a 16% wystarcza cierpliwości dla zaledwie kilku pierwszych adresów. Wprawdzie 23% ankietowanych deklaruje chęć przeglądania więcej niż dwie strony wyników, jednak i oni szybko rezygnują.
Reklama, reklama…
Potencjał drzemiący w zwyczajach internautów dostrzegli specjaliści od reklamy. Sponsorowane odsyłacze, opłacona pozycja wśród wyników wyszukiwania i optymalizowanie witryny tak, aby była ona jak najwyżej klasyfikowana, cieszą się sporą popularnością. “Linki sponsorowane są w niektórych przypadkach skuteczniejsze do banerów” – mówi Maciej Kossowski z Onetu. Siłą tych form reklamy jest to, iż częściej trafia ona do osób zainteresowanych konkretnym tematem niż banery, które są oglądane przez wszystkich.
Trendy w Sieci zmieniają się błyskawicznie, na co przykładem są wydarzenia z 11 września, po których w rankingach nastąpiły spore przetasowania. Osama bin Laden, World Trade Center i Nostradamus – te tematy rok temu znalazły się w czołówce, choć wcześniej prawie nikogo nie interesowały. Według Google’a należą do zapytań, które w 2002 r. najszybciej traciły popularność.
Ranking Lycos Top 50 najpopularniejszych tematów 2002 | ||
Miejsce | Temat | Miejsce rok temu |
1 | Dragonball | 1 |
2 | KaZaA | 64 |
3 | Tattoos | 4 |
4 | Britney Spears | 2 |
5 | Morpheus | 21 |
6 | NFL | 16 |
7 | IRS | 6 |
8 | Halloween | 20 |
9 | Christmas | 17 |
10 | Pamela Anderson | 11 |
11 | Las Vegas | 12 |
12 | Anna Kournikova | 26 |
13 | Harry Potter | 14 |
14 | Taxes | 24 |
15 | Lord of the Rings | 50 |
16 | Final Fantasy | 13 |
17 | Winter Olympics | – |
18 | WWE | 10 |
19 | Grand Theft Auto 3/Vice City | – |
20 | Chu Mei-Feng | – |
21 | The Bible | 18 |
22 | Marijuana | 23 |
23 | NASCAR | 22 |
24 | Jennifer Lopez | 15 |
25 | Spider-Man | – |
26 | PlayStation 2 | 32 |
27 | Star Wars | 59 |
28 | Baseball | 30 |
29 | Eminem | 34 |
30 | World Trade Center | 8 |
31 | Shakira | – |
32 | Yu-Gi-Oh! | – |
33 | September 11 | – |
34 | Brooke Burke | 90 |
35 | Golf | 19 |
36 | The Sims | 35 |
37 | NBA | 42 |
38 | New York City | 27 |
39 | Prom Dresses | 75 |
40 | Anorexia | – |
41 | Pokemon | 7 |
42 | Halloween Costumes | 56 |
43 | Skateboarding | 29 |
44 | World War II | 49 |
45 | Nelly | – |
46 | Survivor | 31 |
47 | Valentine’s Day | 51 |
48 | College Basketball | – |
49 | Napster | 3 |
50 | Super Bowl | – |