Statystyczni szperacze

Na świecie królują Britney Spears i Harry Potter, a w Polsce Tatu i "Pianista" - tak wyglądają rankingi zapytań wyszukiwarek internetowych.

Aż 56% użytkowników Sieci nie przegląda więcej niż dwóch stron wyników wyszukiwania, a prawie jedna trzecia sprawdza wyłącznie pierwszych kilkanaście adresów. Czego tak niecierpliwie szuka statystyczny internauta? Według rankingu Lycos Top 50 najczęściej rozglądamy się za seksem, „Dragonballem” i KaZaA. Z oficjalnego rankingu wykreślono wprawdzie pornografię, jednak autorzy Lycos Top 50, sporządzonego przez Lycos.com, nie ukrywają, że podobnie jak w poprzednich latach, tak i w tym roku ten temat wciąż dzierży palmę pierwszeństwa (słowo „sex” wpisywane jest na świecie co trzy sekundy). W rankingu największym powodzeniem cieszy się „Dragonball” – animowany serial zrealizowanym w konwencji mangi. KaZaA, najpopularniejszy dzisiaj program P2P, podskoczył aż o 62 pozycje, spychając tym samym Britney Spears na czwarte miejsce. Jednak amerykańska gwiazdka pop jest wciąż najpopularniejszą kobietą, choć raczej większości osób nie obchodzą MP3 z jej nagraniami. Najbardziej poszukiwanym mężczyzną w 2002 r. był Eminem, który zdetronizował Osamę bin Ladena. Podobne wyniki prezentuje ranking Google’a. Według Google Zeitgeist wygrała Jennifer Lopez przed Britney Spears, a Eminem zdetronizował Nostradamusa (Osama bin Laden był w 2001 r. drugi).

Szukanie po polsku…

Polska wyszukiwarka NetSprint także przeanalizowała zapytania zadane przez użytkowników Sieci. Pod lupę wzięto cztery miliony kwerend. Okazuje się, że zainteresowania rodzimych szperaczy różnią się od trendów światowych. U nas najczęściej szukane są witryny poświęcone Pameli Anderson, jednak zaraz za nią plasują się Britney Spears oraz Jennifer Lopez. Popularności nie zdobył sobie jeszcze w Polsce zespół Linkin Park (Top Music Group według Lycosa). Nas najbardziej interesują Tatu, Ich Troje, Britney Spears, Eminem oraz Wilki. Do kina natomiast chętniej pójdziemy na „Pianistę” niż „Harry’ego Pottera”.

…i na ślepo

Pomimo iż wiemy, czego szukamy, to z reguły nie jesteśmy równie dobrze zorientowani w tym, jak to robić. Według badań firmy iProspect aż 51% z nas korzysta wyłącznie z jednej wyszukiwarki (zapewne Google’a), zaś jedynie 13% używa specjalistycznych narzędzi. W efekcie otrzymujemy mało precyzyjne wyniki, czasami dochodzące do kilkuset tysięcy pozycji, na ogół niezwiązanych z poszukiwanymi treściami.

Niestety, internauci są niecierpliwi. 56% ankietowanych nie przegląda więcej niż dwóch stron wyników, prawie jedna trzecia przyznaje, że poddaje się już przy pierwszej stronie, a 16% wystarcza cierpliwości dla zaledwie kilku pierwszych adresów. Wprawdzie 23% ankietowanych deklaruje chęć przeglądania więcej niż dwie strony wyników, jednak i oni szybko rezygnują.

Reklama, reklama…

Potencjał drzemiący w zwyczajach internautów dostrzegli specjaliści od reklamy. Sponsorowane odsyłacze, opłacona pozycja wśród wyników wyszukiwania i optymalizowanie witryny tak, aby była ona jak najwyżej klasyfikowana, cieszą się sporą popularnością. „Linki sponsorowane są w niektórych przypadkach skuteczniejsze do banerów” – mówi Maciej Kossowski z Onetu. Siłą tych form reklamy jest to, iż częściej trafia ona do osób zainteresowanych konkretnym tematem niż banery, które są oglądane przez wszystkich.

Trendy w Sieci zmieniają się błyskawicznie, na co przykładem są wydarzenia z 11 września, po których w rankingach nastąpiły spore przetasowania. Osama bin Laden, World Trade Center i Nostradamus – te tematy rok temu znalazły się w czołówce, choć wcześniej prawie nikogo nie interesowały. Według Google’a należą do zapytań, które w 2002 r. najszybciej traciły popularność.

Ranking Lycos Top 50 najpopularniejszych tematów 2002
MiejsceTematMiejsce rok temu
1Dragonball1
2KaZaA64
3Tattoos4
4Britney Spears2
5Morpheus21
6NFL16
7IRS6
8Halloween20
9Christmas17
10Pamela Anderson11
11Las Vegas12
12Anna Kournikova26
13Harry Potter14
14Taxes24
15Lord of the Rings50
16Final Fantasy13
17Winter Olympics
18WWE10
19Grand Theft Auto 3/Vice City
20Chu Mei-Feng
21The Bible18
22Marijuana23
23NASCAR22
24Jennifer Lopez15
25Spider-Man
26PlayStation 232
27Star Wars59
28Baseball30
29Eminem34
30World Trade Center8
31Shakira
32Yu-Gi-Oh!
33September 11
34Brooke Burke90
35Golf19
36The Sims35
37NBA42
38New York City27
39Prom Dresses75
40Anorexia
41Pokemon7
42Halloween Costumes56
43Skateboarding29
44World War II49
45Nelly
46Survivor31
47Valentine’s Day51
48College Basketball
49Napster3
50Super Bowl
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.