FX już jest!

FX już jest!

O architekturze GeForce’a FX powiedziano i napisano już dużo (CHIP 1/2003 str. 10). Teraz przyszedł czas na pokazanie prawdziwych możliwości tego długo oczekiwanego układu graficznego. Wczoraj z firmy MSI do naszego laboratorium trafiła pierwsza karta graficzna z układem GeForce FX 5800 Ultra.

Magiczna moc

Nie namyślając się długo, zainstalowaliśmy kartę w komputerze testowym, wgraliśmy najnowsze Detonatory 4 w wersji 43.45 i przystąpiliśmy do pomiarów. Na pierwszy ogień poszedł 3DMark 2001 SE – i tu pojawiło się pytanie – czy FX jest naprawdę wolniejszy od Radeona 9700 Pro, co prawda o parę procent, ale jednak? Warto jednak popatrzeć z innej strony na wyniki. Uzyskana przez FX-a ocena końcowa jest nie najlepsza, ale prędkość wypełniania fill rate przewyższa prawie o 40% Radeona 9700 Pro i o ponad 50% GF Ti4800 SE. Jeszcze lepszą wydajność FX osiąga przy renderowaniu (wartości High Polygon Count w tabelce). Ciekawie prezentują się również wyniki 3DMarka 03, bazującego na bibliotekach DirectX 9. FX5800 Ultra jest tutaj szybszy od Radeona 9700 Pro o 16%, ale od GF Ti4800 SE już o 213%!

bardzo dobra wydajność
chipset graficzny najnowszej generacji
bardzo wysoka cena
głośny system chłodzenia
Układ graficzny: nVidia FX 5800 Ultra
Taktowanie rdzenia/pamięci: 500/1000 MHz
Pamięć ilość/typ: 128 MB DDR II SDRAM
Czas dostępu pamięci: 2,0 ns
Złącza: D-Sub, DVI, wyjście TV Cena (z VAT-em): 2569 zł, gwarancja: 36 miesięcy

Z kolei w grze Unreal Tournament 2003 MSI FX5800 Ultra pazury pokazuje dopiero w wyższych rozdzielczościach oraz po włączeniu pełnoekranowego antyaliasingu i filtrowania anizotropowego. Tu w zależności od włączonego trybu można zaobserwować przyrost wydajności w stosunku do Radeona 9700 Pro od 5 do 47%. Co ciekawe, w komputerze z Celeronem 1,7 GHz GeForce FX działał wolniej od Radeona 9700 Pro. Stąd płynie cenna uwaga dla osób przymierzających się do zakupu nowej karty graficznej. Jeżeli masz słaby procesor, lepiej zainwestuj w starszy model GeForce’a, bo możliwości FX-a na pewno w pełni nie wykorzystasz. FX to bardzo dobra propozycja dla osób, którym zależy głównie na bardzo dobrej wydajności karty przy włączonym antyaliasingu i filtrowaniu anizotropowym. Gdy nie korzystasz z tych trybów, wybierz sobie inną, tańszą kartę.

Kup pan odkurzacz!

MSI FX5800 Ultra może pracować w dwóch trybach prędkości – standardowym 2D i polepszonym 3D. W tym pierwszym częstotliwość taktowania GPU wynosi 300 MHz, pamięci – 600 MHz. W drugim z wymienionych trybów chipset jest taktowany zegarem o częstotliwości aż 500 MHz, a pamięć przyspiesza do 1000 MHz! Użytkownik może ręcznie wybrać, w którym trybie ma pracować karta, lub włączyć automatyczny wybór prędkości. Wtedy polepszony tryb 3D uaktywnia się zazwyczaj po uruchomieniu gry 3D.

Oko przyciąga również zaawansowany tryb chłodzenia chipsetu GPU, zamontowany na karcie. Potężny radiator osłonięty plastikową osłoną zapewnia wydajne odprowadzanie ciepła z układu. Powietrzne potrzebne do chłodzenia wciągane jest do wentylatora przez otwór znajdujący się na śledziu. Gorące powietrze wypychane jest drugim otworem, również umieszczonym na śledziu. Podczas testów temperatura rdzenia procesora GPU nie przekroczyła 58°C. Największą wadą wentylatora jest bardzo głośna praca w trybie (karta szumi prawie tak samo jak suszarka do włosów), gdzie procesor i pamięć pracują z częstotliwością 500/1000 MHz. Na szczęście w trybie 2D wiatrak zwalnia swą prędkość obrotową i generowany przez niego hałas nie przeszkadza w pracy.

Na zakupy z workiem

Przymierzając się do zakupu MSI FX5800 Ultra warto zabrać ze sobą przysłowiowy worek. I na pieniądze, i na kartę. Produkt kosztuje bowiem prawie 2600 zł i pakowany jest w ogromne pudło, w którym oprócz karty znajdziemy przejściówkę DVI-D-Sub, rozgałęźnik zasilania, bogaty zestaw oprogramowania oraz trzy pełne wersje gier Morrowind, Duke Nukem Manhattan Project i Tom Clancy’s Ghost Recon.

MSI FX5800 UltraSapphire
Radeon 9700 Atlantis Pro
Gainward
GF4 Power Pack! Ultra/750-8x XP GS
ChipsetGF FX 5800 UltraRadeon 9700 ProGF Ti4800 SE
3DMark 03 (1024x768x32)
3DMark Result548647321753
3DMark 2001SE (1024x768x32)
3DMark Result150551574613378
Fill Rate (Multi-Texturing) [Mtexels/s]3483,02537,72259,9
High Polygon Count (1 Lights) [Mtriangles/s]105,474,159,5
High Polygon Count (8 Lights) [Mtriangles/s]30,915,112,2
Unreal Tournament 2003
1024×768
antalus-flyby168,0176,3115,0
antalus-bot57,063,059,9
1600×1200
antalus-flyby114,387,349,8
antalus-bot56,153,529,2
FSAA 4x 1024×768
antalus-flyby134,5118,952,2
antalus-bot56,460,235,1
Anisotropic 8x 1024×768
antalus-flyby143,597,332,9
antalus-bot57,158,218,0
FSAA 4x + Anisotropic 8x 1024×768
antalus-flyby107,074,725,6
antalus-bot52,644,114,9
Celeron 1,7 GHz Max Quality
antalus-flyby800x60079,893,784,1
antalus-bot 800×60024,328,126,1
antalus-flyby 1024×76879,994,986,4
antalus-bot 1024×76824,628,327,7
antalus-flyby 1280×102480,592,870,2
antalus-bot 1280×102424,528,625,9
antalus-flyby 1600×120080,081,549,7
antalus-bot 1600×120024,428,225,2
Quake III Arena (Point Release 1.17)
demo001
1024x768x32290,1294,0261,8
1600x1200x32229,2203,4150,8
demo001 FSAA 4x
1024x768x32228,1243,8118,6
demo001 Anisotropic 8x
1024x768x32286,1293,7188,8
demo001 FSAA 4x + Ani 8x
1024x768x32219,6230,7104,3
Comanche 4 Demo
1024x768x3253,358,353,3
sterowniki43.456.14.01.625541.09
* testy przeprowadzono na komputerze z Pentium 4 3,06 HT, płytą główną z chipsetem i7205, 512 MB pamięci DDR RAM
Więcej:bezcatnews