Zegar stanął
Uważny obserwatorzy rynku procesorów dostrzegli zapewne fakt, iż częstotliwość taktowania kolejnych modeli procesorów Athlon XP nie wzrasta lub zwiększa się nieznacznie. Praktycznie od modelu 2700+, który taktowany jest zegarem 2167 MHz, kolejne wyższe modele taktowane są podobnym zegarem. Dzięki różnym zabiegom, takim jak przyśpieszenie magistrali FSB do 166, a następnie 200 (400) MHz, czy zwiększenie ilości pamięci cache L2 z 256 do 512 KB, firmie AMD udaje się utrzymać niewielką stratę do Intela. Producent Pentium 4 także stosuje zresztą podobne zabiegi, podnosząc częstotliwość FSB do 200 (800) MHz czy wprowadzając technologię Hyper Threading. Trzeba przyznać, że obie firmy doskonale sobie radzą z podnoszeniem wydajności procesorów bez zwiększania liczby mega- czy raczej gigaherców. O ile jednak potencjał Pentium 4 w zakresie dopuszczalnych częstotliwości taktowania według Intela po uwzględnieniu pewnych modyfikacji sięgnąć może 10 GHz, o tyle przekroczenie 2 GHz oznacza prawdopodobnie kres możliwości architektury Athlona XP. Należy się więc spodziewać, że do rynkowej premiery Athlona 64 niewiele się w tej materii zmieni. Niepokojące w przypadku najszybszych modeli procesorów AMD są natomiast problemy z dostawami najszybszych procesorów oraz wysokie ceny.
Przyjrzyjmy się jak przedstawia się wydajność najnowszego Athlona XP 3200+ na tle niższych modeli procesorów AMD i konkurujących z nim układów produkcji Intela. W konfiguracji testowej użyliśmy płyt głównych z układem nForce2 (wszystkie procesory AMD), Intel E7205 (P4 3,06 GHz) oraz najnowszego Intel 875P (P4 3,0C i 2,8C). Pozostałe komponenty identyczne dla wszystkich platform: karta graficzna GeForce4 Ti 4200-8x 128 MB, pamięci 2×256 MB Corsair PC 3500.
Intel Pentium 4 3,0C | Intel Pentium 4 3,06 HT | Intel Pentium 4 2,8C | AMD Athlon XP 3200+ (2200 MHz) | AMD Athlon XP 3000+ (2167 MHz) | AMD Athlon XP 2700+ (2167 MHz) | |
Testy wydajności 3DMark 2001SE (1024x768x32) Software T&L | ||||||
3DMark Result | 6575 | 6763 | 6506 | 6989 | 6586 | 5873 |
Unreal Tournament 2003 | ||||||
(640×480) | ||||||
antalus-flyby | 184 | 188 | 182 | 202 | 189 | 179 |
antalus-bot | 62 | 64 | 60 | 79 | 73 | 67 |
(640×480) | ||||||
asbestos-flyby | 242 | 249 | 238 | 253 | 227 | 208 |
asbestos-bot | 88 | 91 | 86 | 100 | 89 | 82 |
PCMark 2002 | ||||||
Procesor | 7418 | 7632 | 6924 | 6764 | 6564 | 6473 |
Pamięć | 7734 | 7347 | 7535 | 5774 | 5067 | 4454 |
Testy wydajności Quake III Arena (Point Release 1.17) | ||||||
512×384 Fastest | 367 | 312 | 364 | 298 | 258 | 245 |
Normal | 302 | 272 | 296 | 259 | 231 | 221 |
High Quality | 238 | 236 | 238 | 233 | 216 | 208 |
MAX (High Quality, 1024×768, textury na max) | 144 | 145 | 144 | 145 | 145 | 142 |