Zarzęził i ucichł

Wystarczy trzymać się kilku prostych zasad, aby nie skrócić żywotności naszego dysku twardego, nie pożegnać się z ważnymi plikami i nie utrudniać pracy firmie, do której zwrócimy się z prośbą o odzyskanie danych

Na co dzień pracuję w firmie MBM Computer, zajmującej się odzyskiwaniem danych z rozmaitych uszkodzonych nośników. I codziennie słyszę od zdesperowanych klientów, jakie ważne informacje zawiera leżący przede mną na biurku dysk twardy. Nie muszę chyba dodawać, że „twardziel” nie daje najmniejszych choćby oznak życia?

Godzinami mógłbym snuć opowieści na temat sposobów, w jakie ludzie „pozbywają się” swoich zbiorów, albo jak bardzo potrafią utrudnić ich odzyskanie. I jak fachowo umieją skrócić żywotność swoich dysków. A wszystko to w wyniku nieprzemyślanych i jednocześnie zupełnie nieskomplikowanych działań. Jednak zamiast takich historii dostarczę Wam kilku rad na temat obchodzenia się ze sprzętem i z danymi. Jeśli z nich skorzystacie, to zmniejszycie niebezpieczeństwo wystąpienia sytuacji, w której kompletnie od zera przyjdzie Wam pisać pracę magisterską.

Oczywiście wszyscy wiedzą, że trzeba wykonywać kopie bezpieczeństwa strategicznych plików. Ale nawet wtedy, gdy ktoś robi backupy, nie zawsze dba o to, by sprawdzić ich poprawność. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że dysk twardy jest urządzeniem, którym nie należy ciskać o ścianę – ale już nie każdy zada sobie dosyć trudu, aby zapewnić swojemu „twardzielowi” przynajmniej znośne warunki pracy. A właśnie pamiętając o pewnych podstawowych zasadach postępowania z danymi i nośnikami, możemy zaoszczędzić sporo czasu, nerwów i pieniędzy.

1 Archiwizuj swoje dane

Nie istnieją idealne zabezpieczenia przed utratą danych. Nawet uchodzące za niezawodne systemy macierzowe (StorageTec, Hitachi, EMC, Symatrix) dają co najwyżej 99,9% pewności bezpieczeństwa danych. Używając na co dzień zwykłego komputera PC, regularnie zachowuj swoje zbiory na wydzielonej partycji dysku (to rozwiązanie najprostsze, choć najmniej bezpieczne) lub na innych nośnikach (na przykład na drugim dysku). Jeśli możesz, nie zachowuj swoich archiwów na dyskietkach. Charakteryzują się one dużą awaryjnością, co zwiększa prawdopodobieństwo utraty danych. Znacznie lepszym i jednocześnie o wiele mniej zawodnym nośnikiem są płyty CD-R(W).

Jeśli masz do zarchiwizowania kilka małych, ale bardzo cennych plików (np. pracę magisterską), to dodatkowo możesz wysłać te zbiory na skrzynkę pocztową, z której nie usuwasz listów. Jeszcze lepiej jest skorzystać z bezpłatnych przestrzeni dyskowych, oferowanych przez serwery sieciowe (np. www.edysk.pl lub briefcase.yahoo.com). Jeżeli jesteś natomiast właścicielem firmy i potrzebujesz więcej miejsca na e-dysku, zastanów się również nad skorzystaniem z komercyjnych serwisów oferujących usługi przechowywania informacji – jak na przykład www.datacenter.dt.pl.

2 Sprawdzaj

wykonany backup Kopia bezpieczeństwa (backup) jest najprostszą metodą ochrony danych przed utratą. Archiwizacja musi być jednak przeprowadzana regularnie. Zawsze po wykonaniu kopii zapasowej sprawdź, czy w ogóle jesteś w stanie ją odczytać. Wiele osób tworzy kopie swoich danych, nie sprawdzając, czy w razie potrzeby będzie można z nich skorzystać. Czasami zdarza się, że backup zawiera błąd, co prowadzi do bezpowrotnej utraty informacji. Nigdy nie odtwarzaj danych z kopii zapasowej na ten sam dysk, z którego pochodzą zapisane w backupie informacje. W przypadku uszkodzenia kopii będziesz miał do dyspozycji i uszkodzony dysk, i kopię, co daje dwa razy większą szansę na odzyskanie danych przez specjalistów.

3 Dziel dysk na partycje

Podział dysku na partycje pomaga ustrzec się przed utratą danych wskutek wystąpienia błędów logicznych, np. błędów systemu, wadliwej pracy aplikacji czy ataku wirusa. Nie trzymaj strategicznych danych na tej partycji, na której zainstalowany jest system operacyjny. Jest ona najbardziej narażona na wszelkiego rodzaju usterki logiczne, prowadzące do utraty informacji.

4 Poprawnie zamykaj system

Nie kończ pracy swojej maszyny, nie zamykając systemu we właściwy sposób. Zwykłe wyłączenie komputera przez wyjęcie wtyczki z gniazdka, zresetowanie peceta lub naciśnięcie przycisku Power w czasie pracy systemu może prowadzić do uszkodzenia systemu plików, a co za tym idzie – do utraty danych.

5 Używaj programów do defragmentacji

Dla zachowania dobrej kondycji Twojego nośnika używaj funkcji defragmentacji dysku. Przyspiesza to pracę dysku twardego komputera, a w konsekwencji zwiększa tempo działania peceta.

Regularna defragmentacja pozwala też ograniczyć skutki błędów logicznych („pomyłek” systemu lub używanych programów), które często prowadzą do utraty plików. Z nośnika, na którym przeprowadziliśmy wcześniej operację defragmentacji, o wiele łatwiej jest odzyskać informacje niż z napędu, na którym pliki są „poszatkowane”. Również skuteczność działania programów służących do samodzielnego odzyskiwania danych zwiększa się wtedy, gdy mamy do czynienia ze zdefragmentowanym dyskiem.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.