Kupić, sprzedać, wylicytować

Aukcje internetowe stały się jednymi z najczęściej odwiedzanych serwisów WWW. Mają swoich stałych bywalców, a także klientów korzystających z nich od czasu do czasu. Chyba wszyscy wiemy, że to sprawdzony sposób na handel w Internecie, ale nie każdy z nas miał czas przyjrzeć się im z bliska. A diabeł tkwi w szczegółach, serwisy te oferują bowiem wiele wymyślnych mechanizmów. Wszystko po to, by ułatwić zawieranie transakcji i uatrakcyjnić aukcje.

Pierwsze kroki

Nie każdy odwiedzający strony giełd internetowych może wziąć udział w aukcji. Bez rejestracji mamy szansę obejrzeć wystawione przedmioty, ale jest ona wymagana, by móc kupować i sprzedawać. Choć rejestracja jest obowiązkowa, nie stanowi problemu i wystarczy poświęcić na nią kilka minut. Trzeba podać pseudonim, pod jakim chcemy występować w serwisie, imię i nazwisko, adres, wiek, telefon oraz adres e-mail, a także często już nieobowiązkowo wiele informacji dodatkowych, takich jak zainteresowania, wykształcenie, zawód itp. Firmy muszą podać też swoją nazwę handlową oraz numery NIP i REGON.

Dane wpisane przy rejestracji można później aktualizować. Do tego celu wykorzystywany jest specjalny panel użytkownika, który umożliwia także korzystanie z wielu innych funkcji i zestawień, takich jak lista aukcji, w których bierzemy udział, sprzedawanych przedmiotów, aukcji ulubionych, wygranych, przegranych itd. Przedostatni etap rejestracji to wysłanie do nase-maila z potwierdzeniem zapisania się do serwisu. Aby dokończyć ten proces, należy kliknąć odsyłacz podany w liście lub wpisać na stronie giełdy przysłany kod.

Serwisy przeważnie nie sprawdzają podstawowych danych wpisanych przy rejestracji. Wyjątkiem jest Allegro, które ma procedurę pełnej aktywacji, polegającą na weryfikacji naszego adresu. Serwis wysyła do nas zwykły, papierowy list z kodem aktywacji. Ów ciąg cyfr należy wpisać na odpowiedniej stronie serwisu. Tylko użytkownicy, którzy przeszli ten etap, mogą wystawiać swoje przedmioty na aukcjach, licytować i kupować bez ograniczeń. W zachodnich serwisach (np. eBay) najczęściej stosowane jest uwierzytelnienie przez podanie numeru karty kredytowej. W innych serwisach auk-cyjnych weryfikacja jest dobrowolna i kosztuje (Polano – 10 zł, Aukcje24 – 20 zł).

Rejestrując się w serwisie, z reguły trzeba potwierdzić zapoznanie się z regulaminem. Nie jesteśmy do tego zmuszani i zazwyczaj nikt tego nie robi. A warto – unikniemy wtedy wielu niespodzianek związanych z nieznajomością zasad związanych z licytacjami. Większość regulaminów zawiera zastrzeżenie, że serwis nie kontroluje wszystkich użytkowników i nie bierze odpowiedzialności za nadużycia uczestników licytacji. W razie problemów to my sami będziemy musieli starać się odzyskać pieniędze.

Jak sprzedać?

Wystawienie towaru może zająć od kilku do kilkunastu minut, w zależności od tego, jak dokładnie go opiszemy. Na początku musimy określić kategorię, w której chcemy wystawić przedmiot. Trzeba jeszcze podać tytuł aukcji oraz opis przedmiotu i jego zdjęcie. Wprowadzany opis można uatrakcyjnić wizualnie za pomocą znaczników HTML-a. Niektóre serwisy (Allegro, Aukcje24) proponują kilka gotowych szablonów opisu – wystarczy wtedy wstawić dane w odpowiednie rubryki i otrzymujemy gotowy opis z odpowiednim rozmieszczeniem informacji i ilustracji. Jeśli chcemy, aby nasz przedmiot był bardziej widoczny, można, już odpłatnie, zamówić dodatkowe usługi, takie jak więcej zdjęć, wyróżnienie, pogrubienie, podświetlenie tytułu, prezentacja na pierwszej stronie.

Początkujący użytkownicy nie do końca orientują się w obowiązujących na aukcjach cenach. Mamy ich trzy rodzaje:

– wywoławczą – od której rozpocznie się licytacja,w minimalną – poniżej której nie musimy sprzedać przedmiotu,

– “Kup Teraz” – po której sprzedajemy od razu, bez czekania na zakończenie aukcji.

Warto też poznać rodzaje aukcji, bo każda daje inne możliwości:

– standardowa, jednoprzedmiotowa – wystawiany jest jeden przedmiot, podana jest jego cena wywoławcza, można dać opcję Kup Teraz lub cenę minimalną;

– tylko z opcją “Kup Teraz” – w istocie jest to sprzedaż komisowa, a nie aukcja – możemy kupić tylko za ustaloną cenę;

– aukcja prywatna – sprzedający ma możliwość zdefiniowania określonej grupy kupujących, dopuszczonej do składania ofert. W trakcie trwania aukcji można dodawać takie osoby;

– aukcja wieloprzedmiotowa – sprzedający oferuje wiele sztuk naraz. Może być standardowa albo tylko z opcją “Kup Teraz”.

Więcej:bezcatnews