Era inteligentnego otoczenia

Ubieralne komputery, zegarki łączące się z Internetem, filmy wideo w komórkach, domy z inteligentnym wyposażeniem - to wszystko już jest! Cyfrowa era rozpoczęła się na dobre

Jeszcze nie do końca ochłonąłem po Comdeksie, a tu ponownie znalazłem się tam, gdzie zjechał prawie cały komputerowy świat. Na miejsce dotarłem na dwa dni przed otwarciem wystawy. Uczyniłem tak ze względu na tzw. keynotes (myśli przewodnie), które wygłaszają szefowie największych firm IT.

Tradycyjnie już w przeddzień oficjalnego rozpoczęcia bodaj największych targów elektroniki użytkowej na świecie wystąpił szef Microsoftu. Szczerze powiedziawszy, nie spodziewałem się niczego ciekawego – cóż można bowiem nowego powiedzieć po miesiącu (patrz: $(LC76906:Nie tylko Comdex)$). Myliłem się. Exposé Billa Gatesa dotyczyło prawie wyłącznie „maszynek” przeznaczonych do rozrywki. Hasła „digital home” i „home entertainment” przewijały się przez całą wypowiedź. Szef giganta z Redmond zaprezentował całkowicie nowe urządzenia: Windows Media Center Extender, Portable Media Center (opracowany przez Creative’a, ale z systemem MS) i Xbox Media Center Extender Kit, czyli produkty związane wyłącznie z rozrywką.

Jak zabawa, to zabawa

Nie tylko Microsoft myśli o grach i rozrywce. Szefowa HP Carly Fiorina w swoim wystąpieniu często wymieniała nazwę Digital Entertainment System oraz HP Media Center PC, co utwierdziło mnie w przekonaniu o zbliżającym się zalewie nowych urządzeń. Zapowiedziała również premierę przenośnego odtwarzacza muzyki, skonstruowanego na modłę apple’owskiego iPoda (ma się ukazać jeszcze w tym roku).

Fragment wykładu „Kalafioriny” dotyczący muzyki wspomógł producent muzyczny Jimmy Iovine, potępiając niczym z ambony użytkowników Kazy. W geście poparcia w typowy dla Ameryki, patetyczny sposób na scenę kolejno wychodzili znani artyści muzycy, m.in. wokalistka Sheryl Crow i gitarzysta The Edge z U2. Mimo że sam nie jestem zwolennikiem muzyki w ulotnej, elektronicznej postaci, nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że polowanie na „empetrójkowe” czarownice osiągnęło punkt kulminacyjny.

Trendy, tendencje, kierunki
– HDTV – telewizja wysokiej rozdzielczości
– homenetworking – wszędobylskość komputerów
– miniaturyzacja i rozwój urządzeń do gromadzenia danych
– zmierzch monitorów CRT
– gwałtowny rozwój i popularyzacja urządzeń typu
multimedia center i ich przenośnych odmian
– streaming wideo w telefonach komórkowych
– inteligentna elektronika samochodowa
Wyniki konkursu PC Magazine na najlepszy gadżet
– Sound Blaster Wireless Music – bezprzewodowy (Wi-Fi) odtwarzacz plików MP3 i WMA
– Delphi XM SKYFi Audio System – przenośne radio satelitarne
– palmOne Treo 600 – smartfon
– Motorola MPx200 – telefon komórkowy
– Motorola IMfree – komunikator bezprzewodowy
– Tapwave Zodiac – PDA z konsolą do gier
– Archos Video AV320 – przenośny odtwarzacz multimediów
– kiloWatt Intensity Gaming System – interfejs fitness działający z konsolami Xbox i PS2
– Microsoft Direct Watch – inteligentny zegarek ręczny
– Philips Digital Camera Key Ring – brelok z aparatem cyfrowym

Przyszłość bliższa i dalsza

Oprócz „keynotesów” postawiłem na konferencje. Jako że było ich bez liku, wybrałem niektóre supersesje i sympozja poświęcone nowym technologiom. I tak według Andrew Zolliego z firmy Z + Partners najbliższe 10 lat to era inteligencji środowiskowej (ang. ambient intelligence). Pod tą tajemniczą nazwą kryją się przemyślne urządzenia wymieniające dane z otoczeniem, komunikujące się bez naszego udziału, tworzące nastrój etc. Nad takimi rozwiązaniami pracuje m.in. laboratorium badawcze MIT, które zaprezento- wało na wystawie kilka niezwykle ciekawych tego typu gadżetów.

Przedstawiciele firm Deja View i Xybernaut uważają zaś, że już wkrótce nastąpi era ubieralnych komputerów (patrz: $(LC38513:Komputer za cholewą)$). Swoje twierdzenia podpierają badaniami, według których w 2007 roku aż 60% Amerykanów pomiędzy 15. a 20. rokiem życia będzie posiadaczami pecetów zaszytych w ciuchach.

Kolejną technologią, wkrótce być może powszechną, jest DepthCube 3D. Znalazła ona zastosowanie w wyświetlaczach trójwymiarowych, na których można oglądać obraz bez specjalnych okularów. Zastosowań tego novum jest bez liku. Począwszy od gier komputerowych, poprzez obrazowanie złóż geologicznych i wizualizację inżynierską, na robotyce skończywszy.

Kierunki

Porównując Comdex i CES, widać, w którym kierunku podąża sektor IT, jak ewoluują jego technologie i wytwory. Anonsowane i prezentowane przez szefów wielkich korporacji produkty, zarówno soft-, jak i hardware’owe, służą głównie lepszej konsumpcji informacji. Doskonale jest w nich widoczna konwergencja elektroniki użytkowej i komputerów (urządzeń przetwarzających dane).

Cóż nas jeszcze czeka? Ano zalew gadżetów, smartfonów, inteligentnej elektroniki samochodowej i zegarków wyświetlających przeróżne informacje (pogoda, kursy walut, wiadomości etc.). Już teraz zresztą zaczynają się one pojawiać (produkują je m.in. firmy Fossil czy Suunto), ale któż będzie pamiętał, żeby „takie cudo” ładować co 2-3 dni?

A nieco większe urządzenia? Owszem. Ot, choćby inteligentny (ciekawe jak bardzo;-) za przeproszeniem kibelek. Kpina? Skądże! Podczas specjalnej ekspozycji NextGen04 Demonstration Home można było zwiedzić amerykański dom chyba już nie przyszłości.

Wkrótce znajdziemy się wśród urządzeń, na tyle inteligentnych, że będą przewidywały nasze potrzeby. A jeśli ktoś nie ma takowych? Nic nie szkodzi. I tak znajdzie się taki marketingowiec, który udowodni, że bez kolejnego gadżetu nie da się po prostu żyć. A pecet? Co z pecetem? To oczywiste. Do lamusa.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.