Moje cztery kółka

Miłośnicy gier wyścigowych zapewne nieraz marzyli o lepszym sterowaniu wirtualnymi pojazdami. Sprawdziliśmy cztery manipulatory służące tylko do tego celu

Czy wyobrażacie sobie kierowanie prawdziwym samochodem za pomocą klawiszy? Miłośnicy wirtualnych wyścigów prędzej czy później również zaczną myśleć o czymś wygodniejszym od klawiatury. Na szczęście rynek obfituje w kierownice o zróżnicowanych możliwościach w zależności od potrzeb i kieszeni klienta. Przyjrzeliśmy się bliżej czterem zestawom o różnym stopniu skomplikowania i funkcjonalności.

Trust NF340 Race Master to tania (155 zł) i zarazem prosta kierownica, pokryta miękką gumą, wyposażona w 6 przycisków, dwie manetki zmiany biegów pod kołem kierownicy oraz kapturek (hat switch). Mocowanie za pomocą śruby i przyssawki jest bardzo pewne – zarówno gwałtowne ruchy kołem na boki, jak i góra-dół nie spowodują zmiany położenia urządzenia. Tego samego nie da się, niestety, powiedzieć o dołączonej podstawce z pedałami, która jest mała i ślizga się np. po parkiecie. Urządzenie nie ma żadnych sterowników – korzysta ze standardowych, wbudowanych w system operacyjny. Mimo to działało bez problemów zarówno w narowistym Need For Speed Underground, jak i Collin McRae Rally 3. Zaskoczeniem była konieczność użycia dużej siły przy maksymalnych wychyleniach koła, co dorosłym może jedynie przeszkadzać, ale dzieciom sprawi duże problemy.

Na tle Race Mastera ciekawie wypada Media-tech Cyber Race MT-172 – urzadzenie nieco bardziej zaawansowane od NF340, a przy tym tańsze (140 zł). „Kółko sterowe” zintegrowano z manetką zmiany biegów w jednej dużej podstawie, którą – niestety – zaopatrzono jedynie w sześć przyssawek. Trzymają dobrze, ale tylko w pionie. W poziomie można kierownicę zsunąć z biurka. Koło ma za to wyjątkowo duży kąt obrotu, wynoszący aż 270 stopni, a ponadto urządzenie wyposażono w ośmiokierunkowy kapturek i aż w 12 przycisków konfigurowalnych z poziomu gier. Niestety, część z nich jest po prostu zdublowana z manetkami pod kołem i drążkiem zmiany biegów. W efekcie różne funkcje można przypisać jedynie do ośmiu klawiszy. Ciekawostkami są wskaźnik diod LED, informujący o stopniu wciśnięcia pedału gazu, oraz funkcja vibration force. Co prawda nie uzyskamy takich wrażeń, jakie zapewnia force feedback (szarpanie, nagłe zwroty, siła odśrodkowa), jednak symulację drgań kół na wybojach – tak. Dołączone pedały mają zbyt duży kąt wychylenia do przodu, co wymaga zmiany położenia nogi przy wciskaniu ich do oporu. W efekcie cała konstrukcja przesuwa się i ślizga, utrudniając koncentrację.

Media-tech MT-173 Cyber Race Pro to z kolei najtańszy chyba na rynku model, wyposażony w technologię sprzężenia zwrotnego (230 zł). Prawdziwy FF (force feedback) działa na wybojach, przy skrętach, symuluje pracę silnika i jazdę po różnych nawierzchniach. Wyrób zapowiadający się bardzo ciekawie, pod paroma względami jednak niedopracowany. Po pierwsze, bardzo „słabiutki” sterownik nie pozwala, niestety, na regulację siły sprzężenia – trzeba to robić z poziomu gier, co nie zawsze daje pożądane rezultaty. Po drugie – klawisze: choć jest ich sporo, bo aż osiem, są jednak zdublowane i w rzeczywistości wszystkim im przypisać można jedynie 6 różnych funkcji. Po trzecie, kalibracja – sposób jej przeprowadzenia znany jest chyba jedynie twórcom urządzenia. Po czwarte, MT-173 za żadne skarby nie chciał współpracować z NFS Underground z włączonym force feedbackiem i trzeba było się zadowolić jazdą bez efektów. Niemniej sprzężenie w innych grach (w tym NFS Hot Pursuit, Collin McRae) działało bez zarzutu. Doskonałe są mocowanie kierownicy za pomocą dwóch śrub i uchwytów oraz pedały – trzymały się bardzo dobrze nogi, nie śligały, a siłę nacisku i wielkość dobrano optymalnie. Ogólnie produkt udany, wymagający jedynie dopracowania sterowników.

Najdroższa z testowanych kierownic – Tracer Fighting Force Feedback TRJ-KFF – to również zaawansowane urządzenie wyposażone w funkcję FF. Kółko nieco mniejsze niż w przypadku pozostałej trójki działało poprawnie we wszystkich testowanych grach. Sterowniki pozwalają na zmianę siły sprzężenia oraz efektów generowanych przez silniki. Ponadto aż 14 przycisków rozmieszczonych na trzech ramionach kierownicy pozwoli wygodnie dobrać ustawienia gier w zależności od własnych preferencji. Cztery przyciski rozmieszczone wzdłuż poziomych ramion są jednak niedopracowane i ciężko się je wciska. Mały problem jest również z mocowaniem – uchwyt ze śrubą jest identyczny jak w modelu Trusta, brakuje jednak przyssawki zapobiegającej odrywaniu przodu urządzenia, gdy gwałtownie pociągniemy koło kierownicy do siebie. Pedały są dopracowane, ale nieco za małe, przez co wciskanie ich do oporu wymaga uwagi, a podstawa czasami ślizga się po podłodze. Mimo wszystko można polecić je wszystkim miłośnikom jazdy z wrażeniami.

Reasumując, opisane manipulatory to typowi przedstawiciele „kierowniczej rodziny”. Żadne nie jest pozbawione drobnych wad, na które można jednak zawsze znaleźć jakąś radę. Jeśli kochamy wirtualne (od)jazdy, naprawdę warto zaopatrzyć się w ten przydatny dodatek – dobra rozrywka murowana, a zaoszczędzimy na benzynie, mandatach i wizytach u blacharza w „realu”.

ProduktTracer Fighting Force Feedback TRJ-KFF Media-tech Cyber Race MT-172 Media-tech Cyber Race Pro MT-173 Trust NF340 Race Master
Cena (z VAT-em)280 zł140 zł230 zł155 zł
Dostawca [http://]www.tracer.pl/www.media-tech.pl/www.media-tech.pl/www.trust.com/
Gwarancja24 miesiące12 miesięcy24 miesiące24 miesiące
Dane techniczne
Wyposażenie14 przycisków, 2 manetki12 przycisków, 2 manetki, dźwignia, kapturek zmiany kierunku14 przycisków, 2 manetki6 przycisków, 2 manetki, kapturek zmiany kierunku
Force feedback+– (vibration force)+
Kąt wychylenia/średnica240 stopni/24 cm270 stopni/25 cm240 stopni/24 cm240 stopni/26 cm
+ – jest, – – brak
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.