Nowy król niskich cen

Wybór chipsetów graficznych nVidii średniej i najwydajniejszej klasy jest duży. Po układach GeForce FX 5600 i 5900 dość szybko pojawiły się nieco poprawione FX 5700 i FX 5950. W klasie najtańszych urządzeń, gdzie dotychczas królował FX 5200, dopiero teraz pojawił się jego następca. Prezentujemy pierwsze wyniki testów karty bazującej na najnowszym GeForce FX 5500.

Sparkle GeForce FX 5500
Ocena ogólna (POWER) 28
Opłacalność (ECONO) 35
Chipset: nVidia GeForce FX 5500 (NV34)
Częst. taktowania rdzenia: 270 MHz
Pamięć/interfejs: 128 MB DDR SDRAM/128-bit
Częst. taktowania pamięci: 400 MHz
Czas dostępu do pamięci: 5 ns
Złącza  –  wyjścia (DVI/TV): tak/tak
Złącza  –  wejścia (Composite/S-Video): tak/tak
Gwarancja: 24 miesiące
+ niska cena
+ wysoka jakość obrazu
– słaba wydajność, szczególnie w trybach z antyaliasingiem
Cena: 390 zł
www.hyundaiq.com
www.hyundaiq.pl

Teoretycznie karta Sparkle GeForce FX 5500 ma potencjał większy niż urządzenia bazujące na starszym układzie. Karty z FX 5200 często wykorzystują 64 MB taniej, 64-bitowej pamięci DDR, podczas gdy FX 5500 dysponuje 128-bitowym interfejsem do komunikacji z 128 MB DDR. Oznacza to, że nowy układ charakteryzuje się interfejsem pamięci o przepustowości 6400 MB/s, czyli dwukrotnie większej niż poprzednik. Jeśli dodamy do tego fakt, że rdzeń FX 5500 taktowany jest zegarem o 20 MHz szybszym niż w FX 5200, to możemy spodziewać się przyrostu wydajności.

Po przetestowaniu karty w kilku grach i benchmarkach nasuwa się wniosek, iż FX 5500 to, podobnie jak FX 5200, karta nadająca się do gry w rozdzielczości 800×600, 1024×768 lub ewentualnie w 1280×1024 piksele, ale wyłącznie bez antyaliasingu i filtrowania anizotropowego. Próby uzyskania płynnego wyświetlania grafiki w bardzo wymagających grach, jak Splinter Cell czy Halo, nie dały dobrych rezultatów, co sugeruje, że karta nie poradzi sobie z nadchodzącymi hitami w postaci Half Life 2 czy Doom III. Nie do tego została jednak stworzona. Do jej głównych zalet należą natomiast niezła wydajność w popularnych grach przy standardowych ustawieniach jakości grafiki i dobra jakość obrazu także na wyjściu wideo.

Więcej:bezcatnews