Wielka czwórka

A taka praca potrafi jednak zmęczyć: wie o tym każdy, komu przyszło obrobić jakiś większy tekst albo wprowadzać dane do wielu arkuszy kalkulacyjnych. Kilka prostych sztuczek – jak choćby tylko przesuwanie akapitów tekstu albo wpisywanie liczb w kilku obszarach roboczych jednocześnie, zdefiniowanie własnych skrótów klawiaturowych bądź hurtowa zamiana wielkich liter na małe – potrafi jeśli nie uprzyjemnić, to przynajmniej uprościć wykonywanie niektórych zadań.

Word 2003

1. Ochrona dokumentów

Przydatną funkcją, którą znajdziemy w Wordzie 2003, jest możliwość ograniczania praw dostępu do wybranych fragmentów dokumentu. Po wydaniu komendy Narzędzia | Chroń dokument wskazujemy fragment tekstu, nad którym pracujemy, a następnie definiujemy prawa dostępu do niego. Nową opcją jest wyłączanie ograniczeń dla konkretnych osób. Gdy w sekcji Wyjątki klikniemy Więcej użytkowników, będziemy mogli określić, kto ma pełne prawa do dokonywania zmian w tekście.

2. “Ciche” wyszukiwanie tekstu

Aby odnaleźć w dokumencie pewien ciąg znaków, wciskamy kombinację [Ctrl]+[F] i wpisujemy poszukiwaną frazę. Jeżeli zależy nam na tym, aby okno wyszukiwania nie było widoczne na ekranie, to zamykamy je po odnalezieniu pierwszego wyrazu, a wszystkie kolejne wystąpienia słowa odnajdujemy, wciskając kombinację klawiszy [Shift]+[F4].

3. Ukrywanie światła między stronami

Standardowy sposób prezentowania dokumentu może nam nie odpowiadać – jeżeli chcemy, aby na ekranie nie były widoczne “białe pola” (marginesy u dołu i góry stron), to przesuwamy w ten obszar wskaźnik myszy. Gdy zmieni on wygląd i zobaczymy dwustronną strzałkę, klikamy prawy przycisk myszki. Aby odsłonić marginesy, ponownie naciskamy lewy przycisk.

4. Podgląd tekstu

Nowy Word służy nie tylko do edycji tekstu. Program sprawdza się także jako przeglądarka dokumentów. Jeżeli po otwarciu jakiegoś tekstu wydamy komendę Widok | Układ do czytania, to dokument zostanie podzielony na “kartki”, których rozmiar będzie dopasowany do rozmiarów ekranu. Na pasku narzędzi pojawią się nowe ikony, wśród których najciekawsze są Miniatury i

Mapa dokumentu

. Po kliknięciu pierwszej z nich po lewej stronie tekstu zostanie wyświetlone okno z miniaturkami poszczególnych stron dokumentu. Zaznaczając wybraną miniaturkę, przeniesiemy się do odpowiadającej jej strony.

Jeżeli natomiast naciśniemy przycisk Mapa dokumentu, to tekst zostanie podzielony na “podrozdziały”. Ich lista znowu będzie prezentowana po lewej stronie ekranu. Początkiem poszczególnych “podrozdziałów” będą te partie tekstu, które jakoś wyróżniają się z całości – zostały na przykład napisane inną czcionką.

5. Łatwiejsze porównanie

Kiedy zamierzamy porównać ze sobą dwie wersje tego samego tekstu, to wydajemy polecenie

Okno | Porównaj obok siebie z…

Będziemy mogli synchroniczne przewijać dokumenty w pionie i w poziomie. Aby uaktywnić lub wyłączyć opcję jednoczesnego przewijania, wystarczy kliknąć ikonę Synchronizuj przewijaj obok siebie .

6. Osadzanie czcionek w dokumencie

Pewnie każdemu zdarzyło się kiedyś użyć w tekście jakiejś niestandardowej czcionki. Później mogło się okazać, że dokument otwarty na innym komputerze wygląda raczej nieciekawie: Word pogubił formatowanie akapitów, porozbijał tabele itp. Wszystko to dlatego, że na tym drugim pececie nie były dostępne zastosowane przez nas fonty. Aby nie narażać się na podobne zdarzenia, wystarczy zapisywać czcionki wraz z dokumentem, w którym one występują. Klikamy Plik | Zapisz jako i rozwijamy menu Narzędzia. Wybieramy opcję Funkcje zapisywania i uaktywniamy pole Osadzanie czcionek TrueType .

7. Oryginalne znaki wypunktowania

Jeżeli tworzymy tekst zawierający listy punktowane, to łatwo możemy dostosować do własnych potrzeb znaki wypunktowania. Wydajemy komendę Format | Punktory i numeracja, uaktywniamy zakładkę Punktowanie i z dostępnej listy stylów wybieramy dowolny rodzaj wypunktowania. Po naciśnięciu przycisku Dostosuj możemy wybrać ten znak wypunktowania, który nam najbardziej odpowiada. Jeśli nie podoba nam się żaden, to zdefiniujemy własny styl. Klikamy przycisk Obraz, wydajemy komendę Importuj i wskazujemy plik z wzorem znaków wypunktowania.

Więcej:bezcatnews