Klasyczne podejście to nie wszystko
Powyżej opisane postępowanie jest chyba najpowszechniejsze. Wiemy, gdzie jedziemy, wydruki map i opis trasy zabieramy ze sobą, a klasyczny samochodowy atlas czeka na wszelki wypadek w schowku. Jednak znalezienie drogi z punktu A do punktu B to tylko namiastka zagadnienia kryjącego się pod hasłem “planowanie podróży”. Programy opisane w naszym teście potrafią o wiele więcej. Dzięki komputerowym przewodnikom będziemy np. dokładnie wiedzieli, na którym konkretnie skrzyżowaniu w obcym mieście musimy skręcić, oszacujemy koszta i czas podróży, liczbę koniecznych tankowań na zaznaczonych na mapie stacjach, uwzględnimy czas na odpoczynek i posiłek oraz z łatwością znajdziemy np. najbliższy bankomat, szpital czy punkt informacji turystycznej. A jeśli nie pędzimy jak najszybciej do celu i mamy czas, by zbaczać z utartych szlaków, wystarczy zaznaczyć w programie, że chcemy się poruszać po mniej uczęszczanych drogach, i… gotowe! W taki sposób najłatwiej przecież odkryć wolne od tłumów turystów, spokojne i czyste miejsca.
Coraz większą popularnością cieszą się też przenośne urządzenia i programy wykorzystujące systemy nawigacji satelitarnej. Mimo że kilku moich znajomych uważa to za fanaberię przydatną co najwyżej podczas wypraw w dzikie zakątki świata lub do nawigacji na morzu, wykorzystywanie systemu GPS podczas podróży autem jest bardzo dobrym pomysłem. Najlepsze programy opisane w teście oferują już taką funkcję, a w dwóch przypadkach dodatkowo współpracują z urządzeniami PDA. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, które rozwiązanie będzie najodpowiedniejsze do konkretnych potrzeb oraz których programów unikać, by nie zostać wyprowadzonym w pole.
Start i stop
Możliwości przetestowanych siedemnastu atlasów samochodowych są olbrzymie i już na pierwszym etapie wytyczania trasy (wyznaczanie punktów początkowych, przeznaczenia i przelotowych) łatwo zaobserwować mniej lub bardziej funkcjonalne rozwiązania. Planowanie trasy podróży najlepiej zrealizowano w produktach Emapy, czyli Nawigatorze Mapie Polski, Europy oraz Nawigatorze Professional zawierającym mapy całego starego kontynentu. Może się wydawać, że nie ma znaczenia, w jaki sposób określimy newralgiczne punkty trasy, ale zaproponowana w Nawigatorach lista wyszukanych bądź wskazanych miejsc sprawia, że dowolna żonglerka nazwami miejscowości jest bardzo wygodna. Dodatkowo w trzech wymienionych programach wszystkie opcje potrzebne do znalezienia drogi mamy pod ręką. Bez zaglądania do jakiegokolwiek menu w jednym okienku nawigacyjnym wybieramy lub kasujemy punkty, określamy, czy chcemy jechać drogą najszybszą, najkrótszą czy najtańszą, i obliczamy trasę. Proste i bez większych kombinacji na starcie.
W przypadku Navigo Professional i Navigo Mapy Samochodowej Polski musimy w tym samym celu zaglądać do różnych okien i rozwijanego menu, by wybrać trasy najkrótsze lub najszybsze. Pozostałe aplikacje pudełkowe wyświetlają propozycje tras nazwanych przez twórców aplikacji “najlepszymi”. Po sprawdzeniu znanych nam tras i porównaniu ich z wynikami proponowanymi przez pozostałe produkty, wywnioskowaliśmy, że w przypadku Autoatlasów Polski i Drogowej Mapy Polski 2004 “najlepszymi” są najkrótsze trasy, a w europejskich odpowiednikach tych samych produktów – najszybsze. Wśród pudełkowych aplikacji znalazł się jeszcze Samochodowy Atlas Polski 2004, który co prawda oblicza dwa warianty tras, ale jako jedyny nie podaje czasu podróży i nie wykorzystuje wektorowych, w pełni skalowalnych map, a jedynie bitmapowe prezentacje terenu. Z tego powodu praca z nim jest mało wygodna, a skromne możliwości sprawiają, że zajął on ostatnie miejsce w rankingu POWER wśród atlasów Polski i trudno go polecić – nawet mimo ceny zaledwie 19 złotych.
Dane techniczne i podstawowe funkcje routeplannerów | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wyświetlanie na mapie i prezentacja | Wyszukiwanie elementów Wyszukiwanie obiektów | Wyszukiwanie trasy | Narzędzia i opcje aplikacji | Współpraca z GPS i PDA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Miejsce POWER | Miejsce ECONO | Ocena POWER | Ocena ECONO | WWW [http://] | Cena (z VAT-em) | Miejscowości/numery dróg | Autostrady/drogi drugorzędne/ jednokierunkowe/krajobrazowe | Wyświetlanie/wyszukiwanie punktów szczególnego znaczenia | Zabytki | Niebezpieczne punkty na drodze | Obiekty dodane przez użytkownika | Warstwy topograficzne, drogowe, administracyjne itp. | Numer drogi/punkt o współrzędnych geograficznych | W zadanym promieniu lub odległości od punktu start, stop, przelotowego, wskazanego, wytyczonej trasy | Nazwy miejscowości i dane adresowe | Rozróżnianie miejscowości o tych samych nazwach | Wskazywanie na mapie punktu z opisu trasy | Najszybszej | Najkrótszej | Najtańszej | Spełniającej inne kryteria użytkownika | Rodzaje pojazdów i kierowców | Funkcja ewidencji pojazdów/kierowców/tras | Preferowane prędkości na różnych typach dróg | Określenie cen i zużycia paliwa | Uwzględnianie w obliczeniach odpoczynków kierowcy | Definiowanie punktów/obszarów unikanych | Narzędzia pomiaru odległości | Okno nawigatora/legenda mapy | Szczegółowe plany miast | Obsługiwane protokoły GPS | Informacje wyświetlane przy kursorze GPS (np. średnia prędkość) | Informacja o błędzie pomiaru | Ślad po przebytej przez pojazd trasie | Środowisko pracy aplikacji PDA | Wytyczanie tras na PDA/obsługa GPS-u w PDA | Eksport map i tras do PDA | Ogólna ergonomia aplikacji | |
Polska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 73 | 78 | Navigo Professional | www.navigo.pl | 249 zł | +/+ | +/+/+/-/- | +/+ | – | + | + | + | +/- | + | + | + | + | + | + | – | + | – | -/-/- | + | + | + | +/+/- | + | +/+ | + (18 miast) | N | + | + | – | PPC | +/+ | + | dobra |
2 | 3 | 67 | 72 | Nawigator Mapa Polski | www.emapa.pl | 249 zł | +/+ | +/+/+/- | +/+ | – | – | – | + | -/+ | + | + | + | + | + | + | + | + | + | +/+/- | + | + | + | +/+ | + | +/- | + (315 miast) | N, G | +/- | – | + | n.d. | n.d. | n.d. | bardzo dobra |
3 | 1 | 56 | 100 | Navigo Mapa Samochodowa Polski | www.navigo.pl | 60 zł | +/+ | +/+/+/-/- | +/+ | – | + | + | + | +/- | + | + | + | + | + | + | – | + | – | -/-/- | + | + | + | +/+/- | + | +/+ | + (18 miast) | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | dobra |
4 | 6 | 33 | 55 | Autoatlas Polski + 100 planów miast | www.cartall.com.pl | 79 zł | +/+ | +/-/+/+/-/+ | +/-/+/- | + | – | – | – | +/- | – | + | + | + | – | + | – | +/- | – | -/-/- | – | – | – | +/+ | – | +/- | + (100 miast) | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
5 | 4 | 28 | 58 | Drogowa Mapa Polski 2004 | www.play.com.pl | 19 zł | +/+ | +/-/+/-/+ | +/-/+/- | + | – | – | – | +/- | – | +/- | + | + | – | + | – | +/- | – | -/-/- | – | – | – | +/+ | – | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
6 | 5 | 28 | 57 | Autoatlas Polski | www.cartall.com.pl | 29 zł | +/+ | +/-/+/-/+ | +/-/+/- | + | – | – | – | +/- | – | +/- | + | + | – | + | – | +/- | – | -/-/- | – | – | – | +/+ | – | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
7 | 7 | 18 | 37 | Samochodowy Atlas Polski 2004 | www.play.com.pl | 19 zł | +/+ | +/+/-/- | +/-/- | + | – | – | – | -/+ | – | +/- | + | – | + | + | – | – | – | -/-/- | +/- | – | – | -/- | – | -/+ | + (18 miast) | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | mierna |
Europa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | 10 | 80 | 37 | Nawigator Professional Polska + Europa | www.emapa.pl | 840 zł | +/+ | +/+/+/- | +/+ | – | – | + | + | -/+ | + | + | + | + | + | + | + | + | + | +/+/+ | + | + | + | +/+ | + | +/- | + (515 miast) | N, G | +/- | – | + | PPC, POS, G | -/+ | +/- | bardzo dobra |
2 | 4 | 59 | 74 | Nawigator Mapa Europy | www.emapa.pl | 199 zł | +/+ | +/+/+/- | +/-/+/- | + | – | – | + | -/+ | + | + | – | + | + | + | + | + | + | +/+/- | + | + | + | +/+ | + | +/- | – | N, G | +/- | – | + | n.d. | n.d. | n.d. | bardzo dobra |
3 | 1 | 36 | 100 | MAP24 | www.map24.com | n.d. | +/+ | +/+/+/-/- | +/+ | – | – | – | – | -/- | – | + | + | + | + | + | – | + | – | -/-/- | + | – | – | -/- | + | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | bardzo dobra |
4 | 2 | 30 | 83 | Michelin | www.viamichelin.com | n.d. | +/+/- | +/+/-/- | +/- | – | – | – | – | -/- | – | + | + | +/- | + | + | – | +/- | +/- | -/-/- | – | + | – | -/- | – | +/+ | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | dobra |
4 | 2 | 30 | 83 | RAC | www.rac.co.uk | n.d. | +/+/- | +/+/+/-/- | +/- | – | – | – | – | -/- | – | + | – | + | + | + | – | + | – | -/-/- | – | – | – | -/- | + | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
6 | 5 | 26 | 71 | Maporama | www.maporama.com | n.d. | +/+/- | +/+/+/-/- | +/+ | – | – | – | – | -/- | – | + | – | – | + | + | – | +/- | +/- | -/-/- | – | – | – | -/- | – | -/+ | + | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | PPC, POS, S1) | n.d. | +/- | dobra |
7 | 8 | 26 | 61 | Autoatlas Europy | www.cartall.com.pl | 29 zł | +/+ | +/-/+/-/+ | +/-/- | + | – | – | – | +/- | – | +/- | – | + | + | – | – | +/- | – | -/-/- | – | – | – | +/+ | – | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
8 | 6 | 25 | 68 | Aral | www.aral.com | n.d. | +/+/- | +/+/+/-/- | -/+/- | – | – | – | – | -/- | – | +/- | + | – | + | + | – | +/- | +/- | -/-/- | – | – | – | -/- | – | -/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | dobra |
9 | 7 | 25 | 63 | Drogowa Mapa Europy 2004 | www.play.com.pl | 19 zł | +/+ | +/-/+/-/+ | +/-/- | +/- | – | – | – | +/- | – | +/- | – | + | + | – | – | +/- | – | -/-/- | – | – | – | +/+ | – | +/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | średnia |
10 | 9 | 17 | 48 | BP | www.bpplus.com | n.d. | +/+/- | +/+/-/-/- | +/-/- | – | – | – | – | -/- | – | +/- | + | – | + | + | – | – | – | -/-/- | – | – | – | -/- | – | -/+/- | – | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. | mierna |
+ – jest; – – brak; +/- – częściowo; n.d. – nie dotyczy; PPC – Pocket PC; POS – Palm OS; S – Symbian; G – Garmin; N – NMEA; 1) – eksport map możliwy wyłącznie po rejestracji; kolorem niebieskim oznaczyliśmy atlasy online | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||