Na sposoby są sposoby…
Ubiegły rok zapisze się zapewne złotymi zgłoskami w historii rynku muzycznego. Właśnie wtedy ruszyły pierwsze internetowe sklepy oferujące muzykę online. Wielcy producenci muzyki dostrzegli światełko w tunelu. Skoro ludzie nie chcą kupować płyt CD, a walka z piractwem nie daje zauważalnych efektów, może czas zacząć sprzedawać muzykę w postaci plików MP3, WMA (Windows Media Audio) czy AAC (Advanced Audio Codec)?
Na początku 2003 roku powstał sklep iTunes należący do Apple’a. Dziś jest on niekwestionowanym liderem na rynku i sprzedał już ponad 50 mln piosenek. W ofercie serwisu znajdziemy ok. 700 tys. utworów z wytwórni zwanych “wielką piątką”, czyli BMG, EMI, Sony, Universal i Warner. Z europejskiego (na razie tylko w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji) oddziału w ciągu zaledwie tygodnia od jego uruchomienia pobrano 800 tys. piosenek. Do kupowania muzyki służy darmowy program iTunes (obecnie w wersji 4.6). W podobny sposób działają inne internetowe sklepy muzyczne, jak np. Napster, do którego przeglądania również należy używać specjalnego programu (patrz: ilustracja poniżej). iTunes oferuje muzykę zapisaną w formacie AAC. Pobrane utwory zabezpieczone systemem DRM możemy skopiować na dysk, nagrać na płytę CD-R lub odsłuchiwać na przenośnym odtwarzaczu iPod, który okazał się zresztą źródłem dużego sukcesu finansowego Apple’a. Co ważne, zasoby muzyczne iTunes są dostępne także dla użytkowników komputerów pracujących w środowiskach Windows 2000/XP.
Wykupiony przez Roxio pod koniec 2002 roku Napster ma równie bogaty zbiór piosenek jak iTunes. Utwory zapisane są jednak w postaci zabezpieczonych plików WMA. Możemy nagrywać je na dysk, płyty CD-R czy słuchać w przenośnym odtwarzaczu (lista proponowanych przez firmę urządzeń jest oczywiście dostępna po kliknięciu odpowiedniego odsyłacza).
Oprócz samej muzyki na stronach internetowych sklepów znajdziemy również pliki graficzne z okładkami płyt do wydrukowania, teksty utworów czy biografie artystów. Niektóre serwisy oferują także możliwość słuchania muzyki bez konieczności pobierania jej na dysk. Takie internetowe radio znajdziemy np. na stronach sklepu Musicmatch. To tylko najważniejsze opcje i usługi, jakie oferowane są internautom przez największe sklepy. Ich twórcy prześcigają się w pomysłach, by przyciągnąć jak najwięcej słuchaczy.
Wybrane serwisy sprzedające muzykę online | |||||
Nazwa serwisu | Napster | iTunes | BuyMusic | iPlay | Soho |
Adres [http://] | www.napster.com/ | www.itunes.com/ | www.buymusic.com/ | www.iplay.pl/ | www.soho.pl/ |
Format muzyki | WMA | AAC | WMA. MP3 | WMA | MP3 |
Liczba utworów | 700 000 | 700 000 | 457 000 | ok. 5 tys. | 1320 |
Cena za utwór | 0,99 USD | 0,99 USD | 0,79_1,99 USD | 7-15 gr | 1,5 zł1) |
Cena za płytę | 9,95 USD | 3,96-9,99 USD | 7,99-15,98 USD | suma opłat za utwory | suma opłat za utwory |
Metody płatności | karta kredytowa | karta kredytowa | karta kredytowa | SMS | karta kredytowa, SMS |
Możliwość zapisu na dysk | + | + | + | – | + |
Możliwość zapisu na płytę CD-R | + | + | + | – | + |
Odtwarzanie w urzadzeniu przenośnym | + | +* | + | – | + |
Możliwość przeniesienia na inny komputer | + | + | + | – | + (na własny użytek) |
Możliwość odsłuchania fragmentu | + (30 s) | + (30 s) | + (30 s) | – | + (30 s) |
* tylko w odtwarzaczu Apple iPod; + – jest; – – nie ma; 1) system PayU lub karta kredytowa | |||||