Kamery analogowe – zarówno te amatorskie, jak i profesjonalne – coraz szybciej wypierane są z rynku przez swoich cyfrowych braci. I nie ma w tym nic dziwnego, gdyż oprócz wspomnianej łatwości obróbki nakręconego materiału zapisany film ma niewiele różniącą się, a czasami nawet lepszą jakość od sygnału emitowanego przez stacje telewizyjne. Podobnie sprawa ma się z dźwiękiem – kamerą cyfrową nagramy ścieżkę dźwiękową, przynajmniej teoretycznie nieodbiegającą jakością od muzyki zapisanej na CD. Niestety, jakość rejestracji fonii jest ograniczona przez przeciętnej jakości mikrofony instalowane w urządzeniach. Kolejną zaletą cyfrowych kamkorderów są małe wymiary używanych kaset. Skutkuje to również niewielkimi rozmiarami oraz wagą samej kamery.
Jakimi zatem parametrami charakteryzują się cyfrowe kamkordery i czego możemy oczekiwać po urządzeniach, których cena nie przekracza 4 tys. złotych? W naszym laboratorium przyjrzeliśmy się bliżej 15 modelom kamer cyfrowych dostępnych na polskim rynku. Poszczególne urządzenia różniły się nie tylko wielkością, ale także funkcjonalnością, wyposażeniem oraz jakością zapisywanego obrazu.
Kamera od środka
Podobnie jak w cyfrakach, jednym z podstawowych elementów każdej kamery cyfrowej jest matryca CCD. Zadanie tego przetwornika to zamiana światła wpadającego do obiektywu na sygnał elektryczny. W bardziej zaawansowanych urządzeniach poszczególne składowe widma światła rejestrowane są przez oddzielne przetworniki RGB. Niestety, zastosowanie takiego rozwiązania nie należy do tanich i spotyka się je raczej w sprzęcie profesjonalnym. W amatorskich kamerach cyfrowych do rejestracji obrazu wykorzystywany jest tylko jeden przetwornik CCD.
Efektem działania matrycy CDD są sygnały elektryczne, które tworzą strumień danych wielkości 160 Mb/s. Następnie dane te poddawane są procesowi kompresji algorytmem DCT (patrz: $(LC110223: Różnice w cyfrowych formatach zapisu danych)$). Dzięki temu wielkość strumienia wideo zostaje ograniczona do zaledwie 32 Mb/s. Końcowym etapem rejestracji obrazu jest nagranie danych na taśmie magnetycznej za pomocą kilku głowic umieszczonych na rotującym bębnie. Powstałe w ten sposób ukośne ślady magnetyczne (ścieżki) “zawierają” oprócz danych wideo również dźwięk i informacje o znacznikach synchronizacji oraz wprowadzonych cięciach montażowych.
Większość testowanych przez nas kamer producenci wyposażyli w przetworniki składające się z 800 tys. pikseli, z czego efektywna ich liczba wynosi około połowy tej wartości. Jedynie Sharp VL-Z800S-S dysponował ponad 1,3–megapikselową matrycą. Zastosowanie takiego przetwornika skutkowało lepszą jakością rejestrowanego filmu, co szczególnie dobrze widać na obrazach statycznych (stop-klatki na taśmie).
Sposób działania kamery cyfrowej nie wyjaśnia jednak do końca wszystkich zalet tego typu urządzeń. Jak wspomniałem na początku, podstawowym atutem cyfrowych kamer jest wysoka jakość nagrywanego obrazu i dźwięku. Kamkordery zapisują obraz o pionowej rozdzielczości 500 linii, czyli ponad dwa razy większej niż tak popularne do niedawna amatorskie kamery analogowe. W efekcie ostrość obrazu zbliża się do tej, którą oferuje sprzęt profesjonalny. Podwojenie gęstości zapisu sprawia też, że zachowany materiał filmowy jest trwalszy.
Co zaś się tyczy dźwięku, użytkownik ma do dyspozycji przynajmniej dwa sposoby zapisu fonii. Pierwszy to dwukanałowy 16-bitowy tryb z próbkowaniem 48 kHz. Drugą opcją jest rejestracja czterokanałowego, 12-bitowego dźwięku z próbkowaniem 32 kHz. Ta ostatnia metoda pozwala znacznie uatrakcyjnić nagranie wideo poprzez dogranie do istniejącej ścieżki dźwiękowej dodatkowego podkładu muzycznego lub komentarza. Cała operacja dubbingu odbywa się bez ingerencji w oryginalny materiał dźwiękowy, zapisany na dwóch pozostałych ścieżkach.
Dane techniczne i wyniki testu | ||||||||||||||||||||||
Miejsce POWER | Miejsce ECONO | Ocena POWER | Ocena ECONO | Produkt | Wymiary (dł.xwys.xszer.) | Ciężar | Przetwornik/liczba punktów | Zoom opt./całkowity1) | Rodzaj wizjera | Obrót LCD/menu PL | Oświetlacz/0 lux2) | Kaseta DV | Karty pamięci flash | Wyjście F/I/S/C/A3) | Wejście F/I/S/C/A/M4) | Czas ład./rozład.akumulatorów | Jakość i płynność obrazu (50%) | Funkcjonalność (25%) | Budowa i wyposażenie (25%) | Cena* | Gwarancja | Dostawca |
1 | 11 | 98 | 78 | Panasonic NV-GS55EGE | 109x77x62 mm | 401 g | 1/6″/800 tys. | 10x/500x | kolorowy | +/- | -/+ | MiniDV | SD/MMC | +/-/+/-/+ | +/-/+/-/+/+ | 112/89 min | 95 | 100 | 100 | 3750 zł | 12 miesięcy | www.panasonic.pl |
2 | 4 | 97 | 90 | Canon MV750i | 118x118x52 mm | 542 g | 1/6″/800 tys. | 22x/440x | kolorowy | +/- | +/+ | MiniDV | SD/MMC | +/-/+/-/+ | +/-/+/-/+/+ | 116/93 min | 98 | 97 | 96 | 3190 zł | 12 miesięcy | www.canon.pl |
3 | 13 | 92 | 73 | Sharp VL-Z800S-S | 100x95x82 mm | 515 g | 1/6″/1330 tys. | 10x/700x | kolorowy | +/- | +/- | MiniDV | SD/MMC | -/+/+/-/+ | -/+/+/-/+/- | 129/118 min | 100 | 69 | 97 | 3750 zł | 12 miesięcy | www.sharp.pl |
4 | 14 | 87 | 71 | Sony DCR-PC106E | 97x95x50 mm | 440 g | 1/6″/800 tys. | 10x/120x | kolorowy | +/- | -/+ | MiniDV | – | -/-5)/+/-/+ | -/-/-/-/-/+ | 145/103 min | 86 | 95 | 81 | 3660 zł | 12 miesięcy | www.sony.com.pl |
5 | 5 | 86 | 90 | Panasonic NV-GS22EGE | 109x77x62 mm | 401 g | 1/6″/800 tys. | 10x/500x | cz.-b. | +/- | -/+ | MiniDV | – | +/-/+/-/+ | -/-/+/-/+/+ | 108/93 min | 83 | 89 | 90 | 2840 zł | 12 miesięcy | www.panasonic.pl |
6 | 10 | 82 | 79 | JVC GR-D73E | 123x90x65 mm | 573 g | 1/6″/800 tys. | 16x/700x | kolorowy | +/- | +/+ | MiniDV | SD/MMC | +/-/+/-/+ | +/-/+/-/+/- | 105/100 min | 84 | 74 | 87 | 3100 zł | 24 miesiące | www.jvc.com.pl |
7 | 9 | 80 | 80 | Sony DCR-HC16E | 112x86x50 mm | 490 g | 1/6″/800 tys. | 10x/100x | cz.-b. | +/- | -/+ | MiniDV | – | -/+/+/-/+ | -/-/-/-/-/- | 152/116 min | 80 | 86 | 73 | 2980 zł | 12 miesięcy | www.sony.com.pl |
8 | 15 | 80 | 64 | JVC GR-DX37E | 95x95x55 mm | 445 g | 1/6″/800 tys. | 12x/700x | kolorowy | +/- | +/+ | MiniDV | – | +/-/+/-/+ | -/-/+/-/+/- | 132/105 min | 79 | 78 | 84 | 3700 zł | 24 miesiące | www.jvc.com.pl |
9 | 3 | 74 | 91 | Panasonic NV-GS11EGS | 120x85x62 mm | 486 g | 1/6″/800 tys. | 24x/800x | cz.-b. | +/- | +/+ | MiniDV | – | +/-/+/-/+ | -/-/+/-/+/+ | 146/123 min | 63 | 83 | 88 | 2420 zł | 12 miesięcy | www.panasonic.pl |
10 | 12 | 74 | 78 | Sharp VL-Z300S-S | 100x83x82 mm | 491 g | 1/6″/800 tys. | 10x/500x | kolorowy | +/- | -/- | MiniDV | – | -/+/+/-/- | -/+/+/-/-/- | 132/121 min | 79 | 60 | 78 | 2800 zł | 12 miesięcy | www.sharp.pl |
11 | 6 | 70 | 90 | Sharp VL-Z100S-S | 100x83x82 mm | 491 g | 1/6″/800 tys. | 10x/500x | cz.-b. | +/- | -/- | MiniDV | – | -/+/+/-/- | -/-/-/-/-/- | 128/125 min | 73 | 61 | 71 | 2300 zł | 12 miesięcy | www.sharp.pl |
12 | 2 | 68 | 93 | Sony DCR-TRV265E | 151x98x85 mm | 854 g | 1/6″/540 tys. | 20x/990x | cz.-b. | +/- | +/+ | Hi8/Digital8 | – | -/+/+/-/+ | -/+/-/-/-/+ | 158/116 min | 63 | 78 | 66 | 2180 zł | 12 miesięcy | www.sony.com.pl |
13 | 8 | 67 | 83 | Samsung VP-D303 | 112x98x55 mm | 462 g | 1/6″/800 tys. | 20x/900x | kolorowy | +/+ | -/+ | MiniDV | Memory Stick | +/-/+/-/+ | -/-/-/-/-/+ | 129/99 min | 50 | 83 | 86 | 2400 zł | 12 miesięcy | www.samsung.pl |
14 | 1 | 65 | 100 | Sony DCR-TRV255E | 151x98x85 mm | 854 g | 1/6″/540 tys. | 20x/990x | cz.-b. | +/- | +/+ | Hi8/Digital8 | – | -/+/+/-/+ | -/-/-/-/-/+ | 138/102 min | 61 | 76 | 63 | 1930 zł | 12 miesięcy | www.sony.com.pl |
15 | 7 | 57 | 89 | Samsung VP-D101 | 150x88x55 mm | 519 g | 1/6″/800 tys. | 16x/900x | cz.-b. | +/+ | -/+ | MiniDV | – | +/-/+/-/+ | -/-/-/-/-/+ | 135/92 min | 46 | 61 | 75 | 1900 zł | 12 miesięcy | www.samsung.pl |
+ – jest – – nie ma; * – wszystkie ceny z VAT-em z 14 czerwca 2004 r, 1) – zoom całkowity to suma powiększenia optycznego i cyfrowego; 2) – systemy filmowania w całkowitej ciemności; 3) – wyjścia FireWire/iLink/S-Video/Composite/Audio; 4) – wejścia FireWire/iLink/S-Video/Composite/Audio/Mikrofon; 5) – wyjście cyfrowe iLink występuje tylko w stacji dokującej | ||||||||||||||||||||||