Cyfrowe filmowanie

Przewaga techniki cyfrowej nad analogową uwidacznia się szczególnie w przypadku kamer filmowych. Współczesny kamkorder to znacznie więcej niż tylko urządzenie do rejestracji ruchomych obrazów. Materiał, który nakręcimy za jego pomocą, możemy w łatwy sposób zrzucić na komputer i zmontować z niego atrakcyjny film. Co ważne, dzieje się to bez udziału drogiego, specjalistycznego sprzętu. Wystarczą złącze FireWire (IEEE-1394), znajdujące się obecnie już w sporej liczbie pecetów, oraz program do edycji wideo, który z reguły otrzymujemy razem z kamerą.

Kamery analogowe – zarówno te amatorskie, jak i profesjonalne – coraz szybciej wypierane są z rynku przez swoich cyfrowych braci. I nie ma w tym nic dziwnego, gdyż oprócz wspomnianej łatwości obróbki nakręconego materiału zapisany film ma niewiele różniącą się, a czasami nawet lepszą jakość od sygnału emitowanego przez stacje telewizyjne. Podobnie sprawa ma się z dźwiękiem – kamerą cyfrową nagramy ścieżkę dźwiękową, przynajmniej teoretycznie nieodbiegającą jakością od muzyki zapisanej na CD. Niestety, jakość rejestracji fonii jest ograniczona przez przeciętnej jakości mikrofony instalowane w urządzeniach. Kolejną zaletą cyfrowych kamkorderów są małe wymiary używanych kaset. Skutkuje to również niewielkimi rozmiarami oraz wagą samej kamery.

Jakimi zatem parametrami charakteryzują się cyfrowe kamkordery i czego możemy oczekiwać po urządzeniach, których cena nie przekracza 4 tys. złotych? W naszym laboratorium przyjrzeliśmy się bliżej 15 modelom kamer cyfrowych dostępnych na polskim rynku. Poszczególne urządzenia różniły się nie tylko wielkością, ale także funkcjonalnością, wyposażeniem oraz jakością zapisywanego obrazu.

Kamera od środka

Podobnie jak w cyfrakach, jednym z podstawowych elementów każdej kamery cyfrowej jest matryca CCD. Zadanie tego przetwornika to zamiana światła wpadającego do obiektywu na sygnał elektryczny. W bardziej zaawansowanych urządzeniach poszczególne składowe widma światła rejestrowane są przez oddzielne przetworniki RGB. Niestety, zastosowanie takiego rozwiązania nie należy do tanich i spotyka się je raczej w sprzęcie profesjonalnym. W amatorskich kamerach cyfrowych do rejestracji obrazu wykorzystywany jest tylko jeden przetwornik CCD.

Efektem działania matrycy CDD są sygnały elektryczne, które tworzą strumień danych wielkości 160 Mb/s. Następnie dane te poddawane są procesowi kompresji algorytmem DCT (patrz: $(LC110223: Różnice w cyfrowych formatach zapisu danych)$). Dzięki temu wielkość strumienia wideo zostaje ograniczona do zaledwie 32 Mb/s. Końcowym etapem rejestracji obrazu jest nagranie danych na taśmie magnetycznej za pomocą kilku głowic umieszczonych na rotującym bębnie. Powstałe w ten sposób ukośne ślady magnetyczne (ścieżki) “zawierają” oprócz danych wideo również dźwięk i informacje o znacznikach synchronizacji oraz wprowadzonych cięciach montażowych.

Większość testowanych przez nas kamer producenci wyposażyli w przetworniki składające się z 800 tys. pikseli, z czego efektywna ich liczba wynosi około połowy tej wartości. Jedynie Sharp VL-Z800S-S dysponował ponad 1,3–megapikselową matrycą. Zastosowanie takiego przetwornika skutkowało lepszą jakością rejestrowanego filmu, co szczególnie dobrze widać na obrazach statycznych (stop-klatki na taśmie).

Sposób działania kamery cyfrowej nie wyjaśnia jednak do końca wszystkich zalet tego typu urządzeń. Jak wspomniałem na początku, podstawowym atutem cyfrowych kamer jest wysoka jakość nagrywanego obrazu i dźwięku. Kamkordery zapisują obraz o pionowej rozdzielczości 500 linii, czyli ponad dwa razy większej niż tak popularne do niedawna amatorskie kamery analogowe. W efekcie ostrość obrazu zbliża się do tej, którą oferuje sprzęt profesjonalny. Podwojenie gęstości zapisu sprawia też, że zachowany materiał filmowy jest trwalszy.

Co zaś się tyczy dźwięku, użytkownik ma do dyspozycji przynajmniej dwa sposoby zapisu fonii. Pierwszy to dwukanałowy 16-bitowy tryb z próbkowaniem 48 kHz. Drugą opcją jest rejestracja czterokanałowego, 12-bitowego dźwięku z próbkowaniem 32 kHz. Ta ostatnia metoda pozwala znacznie uatrakcyjnić nagranie wideo poprzez dogranie do istniejącej ścieżki dźwiękowej dodatkowego podkładu muzycznego lub komentarza. Cała operacja dubbingu odbywa się bez ingerencji w oryginalny materiał dźwiękowy, zapisany na dwóch pozostałych ścieżkach.

Dane techniczne i wyniki testu
Miejsce POWERMiejsce ECONOOcena POWEROcena ECONOProduktWymiary (dł.xwys.xszer.)CiężarPrzetwornik/liczba punktówZoom opt./całkowity1)Rodzaj wizjeraObrót LCD/menu PLOświetlacz/0 lux2)Kaseta DVKarty pamięci flashWyjście F/I/S/C/A3)Wejście F/I/S/C/A/M4)Czas ład./rozład.akumulatorówJakość i płynność obrazu (50%) Funkcjonalność (25%)Budowa i wyposażenie (25%)Cena*GwarancjaDostawca
1119878Panasonic NV-GS55EGE109x77x62 mm401 g1/6″/800 tys.10x/500xkolorowy+/--/+MiniDVSD/MMC+/-/+/-/++/-/+/-/+/+112/89 min951001003750 zł12 miesięcywww.panasonic.pl
249790Canon MV750i118x118x52 mm542 g1/6″/800 tys.22x/440xkolorowy+/-+/+MiniDVSD/MMC+/-/+/-/++/-/+/-/+/+116/93 min9897963190 zł12 miesięcywww.canon.pl
3139273Sharp VL-Z800S-S100x95x82 mm515 g1/6″/1330 tys.10x/700xkolorowy+/-+/-MiniDVSD/MMC-/+/+/-/+-/+/+/-/+/-129/118 min10069973750 zł12 miesięcywww.sharp.pl
4148771Sony DCR-PC106E97x95x50 mm440 g1/6″/800 tys.10x/120xkolorowy+/--/+MiniDV-/-5)/+/-/+-/-/-/-/-/+145/103 min8695813660 zł12 miesięcywww.sony.com.pl
558690Panasonic NV-GS22EGE109x77x62 mm401 g1/6″/800 tys.10x/500xcz.-b.+/--/+MiniDV+/-/+/-/+-/-/+/-/+/+108/93 min8389902840 zł12 miesięcywww.panasonic.pl
6108279JVC GR-D73E123x90x65 mm573 g1/6″/800 tys.16x/700xkolorowy+/-+/+MiniDVSD/MMC+/-/+/-/++/-/+/-/+/-105/100 min8474873100 zł24 miesiącewww.jvc.com.pl
798080Sony DCR-HC16E112x86x50 mm490 g1/6″/800 tys.10x/100xcz.-b.+/--/+MiniDV-/+/+/-/+-/-/-/-/-/-152/116 min8086732980 zł12 miesięcywww.sony.com.pl
8158064JVC GR-DX37E95x95x55 mm445 g1/6″/800 tys.12x/700xkolorowy+/-+/+MiniDV+/-/+/-/+-/-/+/-/+/-132/105 min7978843700 zł24 miesiącewww.jvc.com.pl
937491Panasonic NV-GS11EGS120x85x62 mm486 g1/6″/800 tys.24x/800xcz.-b.+/-+/+MiniDV+/-/+/-/+-/-/+/-/+/+146/123 min6383882420 zł12 miesięcywww.panasonic.pl
10127478Sharp VL-Z300S-S100x83x82 mm491 g1/6″/800 tys.10x/500xkolorowy+/--/-MiniDV-/+/+/-/--/+/+/-/-/-132/121 min7960782800 zł12 miesięcywww.sharp.pl
1167090Sharp VL-Z100S-S100x83x82 mm491 g1/6″/800 tys.10x/500xcz.-b.+/--/-MiniDV-/+/+/-/--/-/-/-/-/-128/125 min7361712300 zł12 miesięcywww.sharp.pl
1226893Sony DCR-TRV265E151x98x85 mm854 g1/6″/540 tys.20x/990xcz.-b.+/-+/+Hi8/Digital8-/+/+/-/+-/+/-/-/-/+158/116 min6378662180 zł12 miesięcywww.sony.com.pl
1386783Samsung VP-D303112x98x55 mm462 g1/6″/800 tys.20x/900xkolorowy+/+-/+MiniDVMemory Stick+/-/+/-/+-/-/-/-/-/+129/99 min5083862400 zł12 miesięcywww.samsung.pl
14165100Sony DCR-TRV255E151x98x85 mm854 g1/6″/540 tys.20x/990xcz.-b.+/-+/+Hi8/Digital8-/+/+/-/+-/-/-/-/-/+138/102 min6176631930 zł12 miesięcywww.sony.com.pl
1575789Samsung VP-D101150x88x55 mm519 g1/6″/800 tys.16x/900xcz.-b.+/+-/+MiniDV+/-/+/-/+-/-/-/-/-/+135/92 min4661751900 zł12 miesięcywww.samsung.pl
+ – jest – – nie ma; * – wszystkie ceny z VAT-em z 14 czerwca 2004 r, 1) – zoom całkowity to suma powiększenia optycznego i cyfrowego; 2) – systemy filmowania w całkowitej ciemności; 3) – wyjścia FireWire/iLink/S-Video/Composite/Audio; 4) – wejścia FireWire/iLink/S-Video/Composite/Audio/Mikrofon; 5) – wyjście cyfrowe iLink występuje tylko w stacji dokującej
Więcej:bezcatnews