Gry matematyczne: Pierwsze odkrycia, Zoo |
Wymagania: Windows 9x/Me/2000/XP lub Mac OS X 10.1 i wyższy, dostęp do Internetu w systemie Windows, ok. 65 MB na dysku |
+ bogactwo ćwiczeń, dopasowanie kolejnych części do wieku dzieci, zabawowa forma nauki |
Cena: 89 zł za każdy program www.ydp.com.pl |
Gry matematyczne nie tylko uczą liczyć, ale także myśleć logicznie, manipulować kształtami i – ogólnie rzecz biorąc – robić to wszystko, czego wymagają testy inteligencji i pani od matematyki. Ćwiczeń jest mnóstwo i są one bardzo zróżnicowane. Oprócz klasycznych zadań typu: ile jabłek Zosia schowała w pudełku, mamy dziecięce wersje licznych gier biurowych – element zręcznościowy został w nich mocno ograniczony, aby promować logikę. Jest więc szalony hydraulik prowadzący rury przez labirynt (dopasowywanie kształtów, orientacja przestrzenna), a o kątach padania i odbicia naucza gra typu Arkanoid, w którym bonusowe “cegiełki” zawierają działania do wykonania. Poza tym mamy segregowanie zabawek (zbiory), budowanie domu (logika, kształty i kolory), a w Zoo robimy zdjęcia zwierzętom, ustawiając właściwą ekspozycję w zależności od warunków. Nie sposób tu wymienić wszystkich rodzajów ćwiczeń – w każdej części są ich dziesiątki. Nie ma określonego czasu na wykonanie zadań – promowana jest dokładność, a nie szybkość. Pierwsze odkrycia pozwalają na wybór zabaw z planszy, choć nie wszystkie są dostępne od razu. Dopiero po zadowalającym wykonaniu łatwiejszych ćwiczeń zostaje odblokowany dostęp do trudniejszych zadań. Aby na przykład móc poukładać trasę kolejki z wirtualnych szyn, trzeba najpierw dopasować do garnków pokrywki odpowiedniej wielkości i kształtu. Zoo jest bardziej skomplikowane – dziecko ma szukać zagadek jak detektyw, poruszając się po lokacjach jak w grze przygodowej. Często po rozwiązaniu jednego zadania pojawiają się przejścia prowadzące do kolejnych. Do raz odnalezionego ćwiczenia można w każdej chwili wrócić, klikając Album, w którym automatycznie pojawiają się obrazy odwiedzanych miejsc. Wszystkie części Gier matematycznych mają oczywiście również tabele wyników i listy rekordzistów, zachęcające dzieci do współzawodnictwa.
Programy są starannie dopracowane zarówno pod względem programistycznym, jak i metodyki nauczania, a przede wszystkim przekonujące. Udowadniają, że matematyka może być zabawna i że ma więcej wspólnego z życiem, niż by się wydawało.