Dźwięk na osiem fajerek
Zapowiadany ponad rok temu nowy standard dźwięku Intel High Definition Audio (patrz: $(LC67598:Będzie lepiej grało)$) o nazwie kodowej Azalia nareszcie się zmaterializował. Nowe płyty główne Intela z chipsetami i915 i i925X mają wbudowane układy dźwiękowe o lepszych parametrach niż implementowane do tej pory moduły zgodne z opracowaną 7 lat temu specyfikacją AC ’97. Czy nowy system dźwięku przyczyni się również do szybszego odejścia na emeryturę kart dźwiękowych?
Lepsze, bo nowe
Standard Intel HD Audio jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie użytkowników cyfrowymi mediami, kinem domowym, odtwarzaniem muzyki wysokiej jakości i generowaniem trójwymiarowego dźwięku w grach 3D. Możliwości nowego systemu dźwiękowego potwierdzają fakt dążeń Intela do przeistoczenia komputera PC w multimedialne domowe centrum rozrywki.
Wprowadzenie nowego standardu Intel High Definition Audio nie oznacza, że wkrótce płyty główne z układami AC ’97 znikną z rynku. Już teraz można spotkać modele z chipsetem i915, które zamiast IHDA mają zamontowany starszy układ AC ’97, o nieco gorszych parametrach od Azalii, ale wyposażony w wyjścia na osiem głośników. Dobrym tego przykładem jest płyta główna Epox EP-5EGA+ z ośmiokanałowym kodekiem AC ’97 Realtek ALC850 na pokładzie. Warto dodać, że od niedawna dostępny jest również układ C-Media CMI9780).
Układy zgodne ze standardem Intel HD Audio wprowadzili do swoich ofert popularni producenci układów dźwiękowych, tacy jak C-Media Electronics czy Realtek. Pierwsza z wymienionych firm produkuje układ kompatybilny z IHDA – CMI9880. Realtek oferuje z kolei układ ALC880.
Ale kino!
Jedną z zalet Intel HD Audio jest kompatybilność z najnowszymi standardami dźwięku stosowanymi w systemach kina domowego. W przeciwieństwie do starszych płyt głównych, na których montowano układy dźwiękowe obsługujące zwykle 6 głośników, do urządzeń kompatybilnych z Intel HD Audio można podłączyć 8 głośników (7+1). Według zapewnień Intela oprócz standardu Dolby Digital 5.1 nowe płyty z chipsetami i915 i i925X są kompatybilne z systemami Dolby Digital EX, DTS, DTS ES, DTS Discrete 6.1, DVD-Audio i Super Audio CD.
Pod względem liczby obsługiwanych standardów dźwięku przestrzennego na czele stawki plasują się: Intel HD Audio, Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS i wspomniane już wcześniej ośmiokanałowe kodeki Realtek ALC850 i C-Media CMI9780. Nie można też pominąć systemu VIA Vinyl Gold Audio, w skład którego wchodzą kości: VIA Envy24PT, VIA Six-TRAC i dodatkowy chip DAC. Wymienione układy są w stanie odtworzyć ścieżkę dźwiękową z niemal każdego krążka DVD z filmem. Właściciele starszych płyt głównych z sześciokanałowymi układami AC ’97 lub technologią SoundStorm w nForce2, nie decydując się na przesiadkę na nową płytę główną lub zakup karty Audigy 2 ZS, będą musieli zadowolić się tylko sześciokanałowym dźwiękiem. Dla nich niedostępne są nadal standardy Dolby Digital EX i DTS ES (Matrix i Discrete) z dźwiękiem 6.1.
Filmomaniacy wykorzystujący komputer jako element kina domowego i zamierzający dokonać przesiadki na nową płytę główną powinni rozważyć zakup modelu z Intel HD Audio. Liczba dostępnych filmów DVD z dźwiękiem 6.1 zwiększa się z miesiąca na miesiąc, warto więc mieć w komputerze kartę dźwiękową kompatybilną z najnowszymi standardami. Oczywiście użytkownicy Audigy 2 ZS również nie muszą zaprzątać sobie głowy zmianą konfiguracji. Układy AC ’97: Realtek ALC850, C-Media CMI9780 i VIA Vinyl Gold Audio co prawda również są kompatybilne z Dolby Digital EX i DTS ES, ale mają nieco gorsze parametry elektroakustyczne od układów HD Audio (patrz: tabelka poniżej). Dlatego też kupując nową płytę główną, lepiej wybrać model w pełni kompatybilny z Azalią. Osoby korzystające z zewnętrznych dekoderów Dolby Digital lub DTS powinny też poszukać płyty głównej, która będzie miała zamontowane cyfrowe wyjścia audio S/PDIF pozwalające przesłać sygnał do dekodera praktycznie bez zakłóceń. Przyznać trzeba, że najsłabiej w naszym zestawieniu pod względem możliwości zastosowań w ramach kina domowego prezentuje się karta dźwiękowa zintegrowana z chipsetem nForce2. Pozwala ona odtworzyć tylko sześciokanałowe ścieżki audio z filmów DVD.
Gratka dla graczy
Najtrudniejszy orzech do zgryzienia będą mieli fani gier komputerowych. Wprowadzając system Intel HD Audio, Intel nie zapomniał o miłośnikach wybijania w pień potworów w Unrealu czy Doomie 3. Azalia jest kompatybilna ze standardami modelowania przestrzennych środowisk dźwiękowych EAX 1.0 i 2.0 (oprócz wspomnianych standardów IHDA obsługuje jeszcze A3D 1.0, CRL3D i oczywiście DirectSound 3D), które stosowane są w większości gier. Niestety, Intel HD Audio nie zapewnia obsługi dźwięku w standardzie EAX Advanced HD. Jeśli komuś zależy na tym formacie na liście obsługiwanych standardów dźwięku 3D, musi postarać się o kartę Creative’a z układem Audigy, Audigy 2 lub 2 ZS. Co prawda tytułów gier z dźwiękiem EAX Advanced HD nie jest dużo, niemniej jednak efekty dźwiękowe zaprogramowane w tym systemie w grach Unreal Tournament 2004, Colin McRae Rally 04 czy Call of Duty, a odtwarzane na Audigy 2, brzmią znakomicie.
O ile na półce nie mamy zbyt wielu tytułów gier z dźwiękiem EAX Advanced HD, również bez obaw możemy zdecydować się na Intel HD Audio lub inny system (AC ’97, SoundStorm, VIA Vinyl Audio). Bez kłopotów radzą one sobie z obsługą standardów EAX 1.0 i 2.0 czy A3D.
Porównanie funkcjonalności popularnych układów dźwiękowych | |||||||
Model | Intel High Definition Audio | AC ’97 – kodeki ośmiokanałowe | SoundStorm | karty PCI | |||
Układ dświękowy | Realtek ALC880(D) | C-Media CMI9880 | Realtek ALC850 | C-Media CMI9780(+) | VIA Vinyl Gold Audio | nVidia nForce2 MCP-T* | Creative SB Audigy 2 ZS |
Dane techniczne | |||||||
Tor DAC | |||||||
Rozdzielczość próbkowania toru DAC | 24 bity | 24 bity | 16 bitów | 16 bitów | 20 bitów | 20 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania w torze DAC | 192 kHz (stereo), 96 kHz | 192 kHz (stereo), 96 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 192 kHz (stereo), 96 kHz |
Dynamika sygnału | 100 dB | 92 dB | bd. | 95 dB | 95 dB | 90-100 dB | 108 dB |
Tor ADC | |||||||
Rozdzielczość próbkowania toru ADC | 20 bitów | 16 bitów | 16 bitów | 16 bitów | 20 bitów | 18 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania w torze ADC | 96 kHz | 96 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 96 kHz |
Dynamika sygnału | 85 dB | bd. | bd. | 85 dB | bd. | bd. | bd. |
S/PDIF | |||||||
Rozdzielczość próbkowania S/PDIF | 24 bity | 24 bity | 16 bitów | 24 bity (wyj.); 20 bitów (wej.) | 24 bity | 20 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania S/PDIF | 96 kHz | 96 kHz | 48 kHz | 96 kHz (wyj.); 48 kHz (wej.) | 96 kHz | 96 kHz (wyj.); 48 kHz (wej.) | 96 kHz |
Wyjścia audio | |||||||
Analogowe 5.1 | + | + | + | + | + | + | + |
Analogowe 7.1 | + | + | + | + | + | – | + |
S/PDIF | + | + | + | + | + | + | + |
Wyjście słuchawkowe | + | + | + | + | + | + | + |
Wejścia audio | |||||||
Liniowe | + | + | + | + | + | + | + |
Mikrofonowe | + | + | + | + | + | + | + |
S/PDIF | + | + | + | + | + | + | + |
Kino domowe – obsługiwane standardy | |||||||
Dolby Digital 5.1 | + | + | + | + | + | + | + |
DTS | + | + | + | + | + | + | + |
Dolby Digital EX (6.1) | + | + | + | + | + | – | + |
DTS-ES (6.1) | + | + | + | + | + | – | + |
DVD-Audio | + | + | – | + | – | – | + |
Dolby Digital Live! | opcja – model (D) | + | – | + | – | – | – |
Dolby ProLogic IIx | opcja – model (D) | + | – | – | – | – | – |
kodowanie Dolby Digital | + | + | – | + (tylko wersja +) | – | + | – |
Efekty 3D – obsługiwane standardy | |||||||
EAX 1.0 | + | + | + | + | + | + | + |
EAX 2.0 | + | + | + | + | + | + | + |
EAX Advanced HD | – | – | – | – | – | – | + |
A3D | + | + | + | + | – | + | + |
Sensaura 3D | – | – | – (opcja) | + | + | – | – |
DirectSound 3D | + | + | + | + | + | + | + |
I3DL2 | + | + | + | + | + | + | + |
HRTF 3D | + | + | + | + | + | + | bd. |
Efekty środowiskowe | +/26 | +/27 | +/26 | +/27+3 | +/26 | +/26 | +/15 |
Korektor graficzny | 10-kanałowy | 10-kanałowy | 10-kanałowy | bd. | bd. | 5-10-kanałowy | 7-kanałowy |
Inne funkcje | |||||||
Odtwarzanie multistreaming | + | + | – | – | – | – | – |
SmartJack/Jack Sensing | + | + | + | + | + | -/opcja | – |
Jack Retasking | + | + | – | + | – | – | – |
Virtual Speaker Shifter | – | + | – | + | – | – | – |
+ – tak; – – nie; bd. – brak danych, *- parametry kart dźwiękowych SoundStorm na płytach z nForce2 mogą się różnić w zależności do modelu zastosowanego kodeka AC ’97 (Realtek ALC650, ALC658 lub C-Media CMI9738) | |||||||