Lepsze, bo nowe
Standard Intel HD Audio jest odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie użytkowników cyfrowymi mediami, kinem domowym, odtwarzaniem muzyki wysokiej jakości i generowaniem trójwymiarowego dźwięku w grach 3D. Możliwości nowego systemu dźwiękowego potwierdzają fakt dążeń Intela do przeistoczenia komputera PC w multimedialne domowe centrum rozrywki.
Wprowadzenie nowego standardu Intel High Definition Audio nie oznacza, że wkrótce płyty główne z układami AC ’97 znikną z rynku. Już teraz można spotkać modele z chipsetem i915, które zamiast IHDA mają zamontowany starszy układ AC ’97, o nieco gorszych parametrach od Azalii, ale wyposażony w wyjścia na osiem głośników. Dobrym tego przykładem jest płyta główna Epox EP-5EGA+ z ośmiokanałowym kodekiem AC ’97 Realtek ALC850 na pokładzie. Warto dodać, że od niedawna dostępny jest również układ C-Media CMI9780).
Układy zgodne ze standardem Intel HD Audio wprowadzili do swoich ofert popularni producenci układów dźwiękowych, tacy jak C-Media Electronics czy Realtek. Pierwsza z wymienionych firm produkuje układ kompatybilny z IHDA – CMI9880. Realtek oferuje z kolei układ ALC880.
Ale kino!
Jedną z zalet Intel HD Audio jest kompatybilność z najnowszymi standardami dźwięku stosowanymi w systemach kina domowego. W przeciwieństwie do starszych płyt głównych, na których montowano układy dźwiękowe obsługujące zwykle 6 głośników, do urządzeń kompatybilnych z Intel HD Audio można podłączyć 8 głośników (7+1). Według zapewnień Intela oprócz standardu Dolby Digital 5.1 nowe płyty z chipsetami i915 i i925X są kompatybilne z systemami Dolby Digital EX, DTS, DTS ES, DTS Discrete 6.1, DVD-Audio i Super Audio CD.
Pod względem liczby obsługiwanych standardów dźwięku przestrzennego na czele stawki plasują się: Intel HD Audio, Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS i wspomniane już wcześniej ośmiokanałowe kodeki Realtek ALC850 i C-Media CMI9780. Nie można też pominąć systemu VIA Vinyl Gold Audio, w skład którego wchodzą kości: VIA Envy24PT, VIA Six-TRAC i dodatkowy chip DAC. Wymienione układy są w stanie odtworzyć ścieżkę dźwiękową z niemal każdego krążka DVD z filmem. Właściciele starszych płyt głównych z sześciokanałowymi układami AC ’97 lub technologią SoundStorm w nForce2, nie decydując się na przesiadkę na nową płytę główną lub zakup karty Audigy 2 ZS, będą musieli zadowolić się tylko sześciokanałowym dźwiękiem. Dla nich niedostępne są nadal standardy Dolby Digital EX i DTS ES (Matrix i Discrete) z dźwiękiem 6.1.
Filmomaniacy wykorzystujący komputer jako element kina domowego i zamierzający dokonać przesiadki na nową płytę główną powinni rozważyć zakup modelu z Intel HD Audio. Liczba dostępnych filmów DVD z dźwiękiem 6.1 zwiększa się z miesiąca na miesiąc, warto więc mieć w komputerze kartę dźwiękową kompatybilną z najnowszymi standardami. Oczywiście użytkownicy Audigy 2 ZS również nie muszą zaprzątać sobie głowy zmianą konfiguracji. Układy AC ’97: Realtek ALC850, C-Media CMI9780 i VIA Vinyl Gold Audio co prawda również są kompatybilne z Dolby Digital EX i DTS ES, ale mają nieco gorsze parametry elektroakustyczne od układów HD Audio (patrz: tabelka poniżej). Dlatego też kupując nową płytę główną, lepiej wybrać model w pełni kompatybilny z Azalią. Osoby korzystające z zewnętrznych dekoderów Dolby Digital lub DTS powinny też poszukać płyty głównej, która będzie miała zamontowane cyfrowe wyjścia audio S/PDIF pozwalające przesłać sygnał do dekodera praktycznie bez zakłóceń. Przyznać trzeba, że najsłabiej w naszym zestawieniu pod względem możliwości zastosowań w ramach kina domowego prezentuje się karta dźwiękowa zintegrowana z chipsetem nForce2. Pozwala ona odtworzyć tylko sześciokanałowe ścieżki audio z filmów DVD.
Gratka dla graczy
Najtrudniejszy orzech do zgryzienia będą mieli fani gier komputerowych. Wprowadzając system Intel HD Audio, Intel nie zapomniał o miłośnikach wybijania w pień potworów w Unrealu czy Doomie 3. Azalia jest kompatybilna ze standardami modelowania przestrzennych środowisk dźwiękowych EAX 1.0 i 2.0 (oprócz wspomnianych standardów IHDA obsługuje jeszcze A3D 1.0, CRL3D i oczywiście DirectSound 3D), które stosowane są w większości gier. Niestety, Intel HD Audio nie zapewnia obsługi dźwięku w standardzie EAX Advanced HD. Jeśli komuś zależy na tym formacie na liście obsługiwanych standardów dźwięku 3D, musi postarać się o kartę Creative’a z układem Audigy, Audigy 2 lub 2 ZS. Co prawda tytułów gier z dźwiękiem EAX Advanced HD nie jest dużo, niemniej jednak efekty dźwiękowe zaprogramowane w tym systemie w grach Unreal Tournament 2004, Colin McRae Rally 04 czy Call of Duty, a odtwarzane na Audigy 2, brzmią znakomicie.
O ile na półce nie mamy zbyt wielu tytułów gier z dźwiękiem EAX Advanced HD, również bez obaw możemy zdecydować się na Intel HD Audio lub inny system (AC ’97, SoundStorm, VIA Vinyl Audio). Bez kłopotów radzą one sobie z obsługą standardów EAX 1.0 i 2.0 czy A3D.
Porównanie funkcjonalności popularnych układów dźwiękowych | |||||||
Model | Intel High Definition Audio | AC ’97 – kodeki ośmiokanałowe | SoundStorm | karty PCI | |||
Układ dświękowy | Realtek ALC880(D) | C-Media CMI9880 | Realtek ALC850 | C-Media CMI9780(+) | VIA Vinyl Gold Audio | nVidia nForce2 MCP-T* | Creative SB Audigy 2 ZS |
Dane techniczne | |||||||
Tor DAC | |||||||
Rozdzielczość próbkowania toru DAC | 24 bity | 24 bity | 16 bitów | 16 bitów | 20 bitów | 20 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania w torze DAC | 192 kHz (stereo), 96 kHz | 192 kHz (stereo), 96 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 192 kHz (stereo), 96 kHz |
Dynamika sygnału | 100 dB | 92 dB | bd. | 95 dB | 95 dB | 90-100 dB | 108 dB |
Tor ADC | |||||||
Rozdzielczość próbkowania toru ADC | 20 bitów | 16 bitów | 16 bitów | 16 bitów | 20 bitów | 18 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania w torze ADC | 96 kHz | 96 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 48 kHz | 96 kHz |
Dynamika sygnału | 85 dB | bd. | bd. | 85 dB | bd. | bd. | bd. |
S/PDIF | |||||||
Rozdzielczość próbkowania S/PDIF | 24 bity | 24 bity | 16 bitów | 24 bity (wyj.); 20 bitów (wej.) | 24 bity | 20 bitów | 24 bity |
Częstotliwość próbkowania S/PDIF | 96 kHz | 96 kHz | 48 kHz | 96 kHz (wyj.); 48 kHz (wej.) | 96 kHz | 96 kHz (wyj.); 48 kHz (wej.) | 96 kHz |
Wyjścia audio | |||||||
Analogowe 5.1 | + | + | + | + | + | + | + |
Analogowe 7.1 | + | + | + | + | + | – | + |
S/PDIF | + | + | + | + | + | + | + |
Wyjście słuchawkowe | + | + | + | + | + | + | + |
Wejścia audio | |||||||
Liniowe | + | + | + | + | + | + | + |
Mikrofonowe | + | + | + | + | + | + | + |
S/PDIF | + | + | + | + | + | + | + |
Kino domowe – obsługiwane standardy | |||||||
Dolby Digital 5.1 | + | + | + | + | + | + | + |
DTS | + | + | + | + | + | + | + |
Dolby Digital EX (6.1) | + | + | + | + | + | – | + |
DTS-ES (6.1) | + | + | + | + | + | – | + |
DVD-Audio | + | + | – | + | – | – | + |
Dolby Digital Live! | opcja – model (D) | + | – | + | – | – | – |
Dolby ProLogic IIx | opcja – model (D) | + | – | – | – | – | – |
kodowanie Dolby Digital | + | + | – | + (tylko wersja +) | – | + | – |
Efekty 3D – obsługiwane standardy | |||||||
EAX 1.0 | + | + | + | + | + | + | + |
EAX 2.0 | + | + | + | + | + | + | + |
EAX Advanced HD | – | – | – | – | – | – | + |
A3D | + | + | + | + | – | + | + |
Sensaura 3D | – | – | – (opcja) | + | + | – | – |
DirectSound 3D | + | + | + | + | + | + | + |
I3DL2 | + | + | + | + | + | + | + |
HRTF 3D | + | + | + | + | + | + | bd. |
Efekty środowiskowe | +/26 | +/27 | +/26 | +/27+3 | +/26 | +/26 | +/15 |
Korektor graficzny | 10-kanałowy | 10-kanałowy | 10-kanałowy | bd. | bd. | 5-10-kanałowy | 7-kanałowy |
Inne funkcje | |||||||
Odtwarzanie multistreaming | + | + | – | – | – | – | – |
SmartJack/Jack Sensing | + | + | + | + | + | -/opcja | – |
Jack Retasking | + | + | – | + | – | – | – |
Virtual Speaker Shifter | – | + | – | + | – | – | – |
+ – tak; – – nie; bd. – brak danych, *- parametry kart dźwiękowych SoundStorm na płytach z nForce2 mogą się różnić w zależności do modelu zastosowanego kodeka AC ’97 (Realtek ALC650, ALC658 lub C-Media CMI9738) | |||||||