Zanim zostaniesz kombajnistą…
Od czasu opublikowania porównania aplikacji do authoringu płyt DVD minął rok (patrz: $(LC76340:Raz, dwa, trzy… DVD!)$), postanowiliśmy więc sprawdzić, jakie możliwości tkwią w sprzedawanych obecnie niedrogich programach. Oczywiście można też użyć darmowego software’u (patrz: $(LC117831:Cyfrowy celuloid)$), ale z pewnością lepiej skorzystać z narzędzia “kumulującego” cały proces produkcji krążka DVD w jednej aplikacji. I takież właśnie czterofunkcyjne “kombajny” poddaliśmy baczniejszemu oglądowi. Aplikacje te potrafią zgrać materiał z kamery cyfrowej, poddać go edycji, stworzyć całą strukturę menu, rozdziały i inne elementy publikacji DVD, by jako efekt swej pracy wypalić krążek.
…weź w rękę sierp
Automaty są cudowne, ale często trzeba przygotować im odpowiednie warunki do pracy. Obróbka cyfrowego wideo wydusi z “blaszaka” siódme poty, więc należałoby się dobrze przyjrzeć, czy w systemie nie ma zbyt wielu ukrytych “hamulców”. Na początek uwaga do użytkowników Okien z serii 9x: koniecznie trzeba włączyć obsługę DMA dla dysku twardego. Bezpośrednio “twardziela” dotyczy też kolejna sprawa. Oprócz upewnienia się, czy na wybranej partycji jest dość miejsca na zgranie filmu (220 MB na każdą minutę materiału z kamery DV), należy zdefragmentować dysk twardy. Ponieważ w grę wchodzą pliki o bardzo dużych rozmiarach, prace trzeba prowadzić na partycji NTFS, której nie dotyczy czterogigabajtowy limit wielkości pojedynczego zbioru. Wyłączamy wszystkie zbędne programy, w tym także antywirusa i “Osiołka” oraz inne tego typu aplikacje. Krótko mówiąc: redukujemy do minimum szanse na to, że Windows zechce – oprócz zrzucania obrazu – zająć się czymś innym. Uwaga na marginesie: raczej nie pomoże nam zainstalowanie kilku aplikacji do authoringu jednocześnie.
Napinamy mięśnie…
Tak przygotowani uruchamiamy wybrany “kombajn”. Proces tworzenia płyty może przebiegać różnie. Niekiedy trzeba zacząć od określenia rodzaju nośnika, np. DVD czy SVCD, lub wykonania jakiejś określonej czynności (Presto! DVD PowerSuite 2, DVD MovieFactory, PowerProducer 3, MyDVD Studio 6, Video2DVD, ShowBiz DVD), a czasem po prostu zrobić pierwszy krok w celu umieszczenia na pececie filmu z kamery. Dodatkowe proponowane nam funkcje to np. tworzenie krążków audio i wypalanie płyt z danymi (MyDVD, Presto!, MovieFactory), ripowanie CD (MyDVD) czy kopiowanie płyt 1:1 (MyDVD, Presto!, MovieFactory, PowerProducer, Movies on CD & DVD, Video2DVD).
Ponieważ jednak chcemy pokazać, jak wygląda tworzenie płyt DVD, to – niezależnie od zakupionego programu – i tak rozpoczniemy od wybrania opcji odpowiedzialnej za authoring takiego właśnie krążka. Całą strukturę będziemy budowali z różnych elementów: klipów zgranych z kamery, filmów już wcześniej zapisanych na dysku twardym, plików audio czy też obrazków stanowiących materiał na tło lub pokaz slajdów.
Używane zbiory możemy pogrupować w osobnych folderach, żeby uniknąć bałaganu przy poszukiwaniu potrzebnego pliku. Zadanie to ułatwiają nam aplikacje, pozwalając skonfigurować ustawienia. W Studio 9 i Movies on CD & DVD wskazujemy odpowiednie miejsca w strukturze katalogów, w innych progamach wpisujemy ścieżkę dostępu, a w ShowBiz DVD zgromadzimy w wirtualnej teczce elementy konieczne do dalszej pracy.
…bo będziemy zrzucać
Po kilku wstępnych czynnościach konfiguracyjnych nasze narzędzie jest gotowe do pracy. Uruchamiamy więc moduł, za pomocą którego przeniesiemy nagrania nie tylko z kamery cyfrowej, ale też – zależnie od wyposażenia naszego peceta – z karty telewizyjnej, kamery analogowej, internetowej lub innego sprzętu wideo rozpoznanego przez Windows. Zakładamy, że w naszej sytuacji odpowiednią opcją będzie wskazanie jako źródła urządzenia DV, ale tylko pod warunkiem, że podłączyliśmy je do komputera. Jeśli jednak wtyczka kabelka FireWire jeszcze nie trafiła do właściwego gniazda, to nie mamy się czym martwić, bo testowane aplikacje bez problemu wykryją nowo podpięty sprzęt.
Materiał będziemy przechwytywali do pliku AVI (gwarantuje to najwyższą możliwą jakość), choć programy MAGIX i Pinnacle umożliwiają konwertowanie “w locie” do formatu MPEG-2. Ponieważ na koniec i tak wszystko zostanie skonwertowane do MPEG-2, to czasem warto się zastanowić nad takim wyborem. Jeśli zgrywany film jest długi i może zajść konieczność zmiany jakości materiału docelowego na płycie DVD, to lepiej przechwytywanie zrobić w formacie AVI DV. Studio 9 – zwycięzca naszego testu – dysponuje funkcją SmartCapture, czyli zgrywaniem z jakością podglądu. Dopiero w trakcie “wypuszczania” plików na DVD są one przenoszone na komputer bez strat jakości.
Nadszedł wreszcie ten istotny moment: czas na zabawę z kamerą bez dotykania jej samej – będziemy nią sterowali za pomocą aplikacji. Do dyspozycji mamy podstawowe przyciski: Start, Stop/Pauza i Przewijanie. Bardzo przydatnym dodatkiem są przyciski pozwalające na przesuwanie filmu klatka po klatce – dziwi jedynie, że nie udostępniają ich wszystkie aplikacje. Zupełnie unikatową opcją zmiany prędkości przewijania taśmy dysponuje Movies on CD & DVD. Jako ciekawostkę możemy podać, że WinDVD Creator i Studio 9 umożliwiają ponowny zapis klipu w kamerze.
Dane techniczne aplikacji authoringowych | |||||||||
Program | Pinnacle Studio 9 | ArcSoft ShowBiz DVD 2 | MAGIX Movies on CD & DVD 2005 | Sonic MyDVD Studio Deluxe 6 | Ulead DVD MovieFactory 3 Disc Creator | CyberLink PowerProducer 3 | NewSoft Presto! DVD PowerSuite 2 | Intervideo WinDVD Creator 2 Platinum | X-OOM Video2DVD |
http:// | www.pinnaclesys.com | www.arcsoft.com | www.magix.com | www.sonic.com | www.ulead.com | www.gocyberlink.com | www.newsoft.eu.com | www.intervideo.com | www.x-oom.com |
Cena | 329 zł | 350 zł | 140 zł | 350 zł | 281 zł | 253 zł | 350 zł | 350 zł | 170 zł |
Miejsce POWER/ECONO | 1/4 | 2/6 | 3/1 | 4/7 | 5/5 | 6/2 | 7/8 | 8/9 | 9/3 |
POWER | 77 | 73 | 72 | 70 | 65 | 65 | 63 | 56 | 43 |
Funkcjonalność (55%) | 41 | 40 | 42 | 38 | 39 | 41 | 39 | 34 | 26 |
Jakość (30%) | 24 | 22 | 20 | 20 | 17 | 14 | 13 | 11 | 9 |
Ergonomia i Pomoc (15%) | 12 | 11 | 10 | 11 | 10 | 10 | 11 | 11 | 8 |
ECONO | 46 | 41 | 100 | 39 | 46 | 50 | 35 | 31 | 50 |
Informacje podstawowe | |||||||||
Polska wersja | + | – | – | – | – | – | – | + | – |
Formaty wejściowe wideo: AVI/MPG/WMV/ASF/MOV/VOB/inne | +/+/-/-/-/- | +/+/+/+/+/+/DVR-MS | +/+/+/+/+/+/MXV1) | +/+/+/+/+/-/DVR-MS | +/+/+/+/+/+/różne MPEG, Sony MICROMV | +/+/+/+/-/+/DVR-MS | +/+/+/+/-/+/- | +/+/+/+/-/-/DVR-MS | +/+/+/-/+/+/DV Video |
Formaty wejściowe audio: MP3/WAV/WMA/OGG/inne | +/+/-/-/AVI | +/+/+/-/AIF, różne MPEG | +/+/+/+/- | +/+/+/-/AIF, różne MPEG | +/+/-/-/różne MPEG | +/+/+/-/ASF | +/+/+/-/- | +/+/+/-/- | +/+/+/-/różne MPEG |
Formaty wyjściowe płyt: DVD/mDVD/VCD/SVCD | +/-/+/+ | +/-/+/- | +/+/+/+ | +/-/+/- | +/+/+/+ | +/-/+/+ | +/-/+/+ | +/+/+/+ | +/+/+/- |
Zgrywanie z płyty DVD/tunera TV/kamery analogowej | -/+/+ | +/+/+ | -/+/+ | -/+/+ | +/+/+ | +/+/+ | -/+/+ | -/+/+ | +/+/+ |
Nagrywanie na CD/DVD w czasie rzeczywistym | – | + | + | + | + | + | + | + | + |
Ustawienia jakości pliku wyjściowego: kodek/wymiar klatki/fps/bitrate/inne | +/+/+/+/+ | +/+/+/+/+ | +/+/+/+/+ | -/-/-/-/- | -/+/-/+/+ | -/-/-/-/- | -/-/-/-/- | -/-/-/-/- | -/-/-/-/- |
Obsługa dświęku Dolby Digital | – | – | – | + | + | + | + | + | –5) |
Obsługa nośników DL | – | – | – | + | + | + | + | – | – |
Edycja klipów wideo | |||||||||
Wykrywanie scen: znaczniki z kamery/analiza obrazu/cyklicznie co X s/ręcznie | +/+/+/+ | +/+/-/+ | +/+/-/+ | +/+/+2)/+ | +/+/-/+ | +/+/+/+ | +/+/-/+ | -/+/+/+ | -/-/+3)/+ |
Operacje na klipach: przycinanie/łączenie/dzielenie/usuwanie fragmentu ze środka/zmiana prędkości odtwarzania/odtwarzanie od tyłu | +/+/+/-/+/- | +/+/- /+/-/+/- | +/-/+/-/-/- | +/-/+/-/-/- | +/+/+/- /+/-/- | +/+/+/+/-/- | +/-/+/-/+/- | +/-/-/-/-/- | +/-/-/-/-/- |
Edycja materiału: scenariusz/+inia czasu | +/+ | +/+ | +/+ | +/- | +/- | +/+ | +/+ | +/+ | +/- |
Filtry: korekcji barwnej/efektów przejść/wideo | +/+/+ | +/+/+ | +/+/+ | +4)/+/+ | -/+/+ | +/+/- | +/+/+ | +/+/- | -/+/-/- |
Podgląd montażu | + | + | + | + | + | + | + | + | – |
Edycja oryginalnej ścieżki dświękowej | + | – | + | +/- | – | – | +/- | – | – |
Dodawanie z pliku innej ścieżki dświękowej | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Nagrywanie własnego komentarza | + | + | + | – | + | + | + | + | + |
Tworzenie dysku wideo | |||||||||
Sposób startu płyty (menu czy film) | – | – | – | + | – | – | – | – | + |
Tworzenie czołówki | – | + | + | – | + | + | + | – | – |
Tworzenie głównego menu/podrzędnych menu | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/- | +/+ |
Tworzenie i edycja layoutu menu | + | +6) | + | + | +6) | +6) | + | + | +6) |
Wybór rozdziałów i zarządzanie nimi | + | + | + | + | + | + | + | +/-7) | + |
Wybór klatki reprezentującej scenę/odtwarzanie w podglądzie | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/- | +/+ |
Wybór obrazu tła/podkładu muzycznego | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/+ | +/- |
Biblioteki: tła/menu/przyciski | +/+/+ | +/+/- | +/+/- | +/+/+ | +/+/+ | +/+/+ | +/+/+ | +/+/+ | +/+/- |
Animowane menu/przyciski | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- |
Nakładanie napisów na film | + | + | + | + | + | + | + | + | – |
Wprowadzanie polskich znaków w menu/napisach | +/+ | -/- | +/+ | -/+ | +/+ | -/- | +/+ | +/+ | +/- |
Podgląd autorski | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Edycja on-disc | – | + | + | + | + | + | + | + | – |
Pokaz slajdów | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Tryb fit-to-disk | – | – | – | + | + | + | – | – | – |
+ – jest; – – nie ma; +/- – częściowo; 1) – własny format programu; 2) – tylko podczas przechwytywania; 3) – tylko w trybie przechwytywania przy tworzeniu całego projektu; 4) – część ustawiona na stałe; 5) – odpowiedzialne za tę opcję pola są niedostępne; 6) – nie ma możliwości swobodnego rozłożenia elementów menu; 7) – brak możliwości tworzenia rozdziałów jako elementów w menu | |||||||||