Komputer ma głos

Najbardziej znanym komunikatorem, wyposażonym w technologię VoIP (Voice over IP) jest Skype – program wzorowany na sieciach wymiany plików (P2P). Obecnie ma on już 10 mln użytkowników na całym świecie i szansę zostania hitem na miarę Google’a. Pierwsze wersje programu umożliwiały rozmowy tylko pomiędzy jego użytkownikami. Twórcy komunikatora jednak szybko zwietrzyli szansę zbicia fortuny na rozmowach wykonywanych do telefonów stacjonarnych i komórkowych, oczywiście za stosowną opłatą. Tym oto sposobem Skype zyskał nowe oblicze, stając się w pełni funkcjonalnym telefonem. Twórcy innych komunikatorów, skuszeni sukcesem Skype’a, również zapragnęli, by ich programy “przemówiły”.

Rozmowy po polsku

Rozmowy głosowe między internautami to nie nowość, umożliwiają je m.in. Gadu-Gadu i Tlen. Jednak WPkontakt z usługą Nawijka (www.nawijka.pl) jest pierwszym rodzimym komunikatorem, który pozwala dzwonić z komputera PC do abonentów telefonii stacjonarnej i komórkowej. W porównaniu z pakietem standardowym TP SA rozmowy lokalne są tańsze o 53%, na telefony komórkowe – o 15%, a wybrane zagraniczne nawet do 88%. Jeśli chcemy skorzystać z Nawijki, nie musimy podpisywać umowy ani płacić abonamentu – wystarczy tylko, że doładujemy swoje konto odpowiednią kwotą, np. wysyłając SMS.

Firma o2.pl, właściciel komunikatora Tlen, również wprowadza usługę pozwalającą swoim użytkownikom na wykonywanie połączeń telefonicznych do sieci PSTN. Tlenofon, bo tak nazywa się program do rozmów (www.tlenofon.pl), jest dostępny w postaci wtyczki do komunikatora Tlen. Za pomocą Tlenofonu możemy porozmawiać nieco drożej niż w wypadku Nawijki, ale zdecydowanie taniej w stosunku do cen TP SA. Płatności dokonujemy na dwa sposoby: pre-paid – doładowując konto, i post-paid – podpisując umowę z operatorem Tlenofonu. Jest ona generowana na podstawie danych z formularza na stronie WWW i przesłana e-mailem w postaci pliku PDF na konto w ciągu kilku sekund.

O2.pl, podobnie jak WP, zamierza udostępnić internautom “publiczne” numery telefonów, na które będzie można dzwonić z komórki lub telefonu stacjonarnego (na początku w strefie warszawskiej). “Będziemy również sprzedawać publiczne numery przeznaczone do odbierania faksów. Przychodzący faks będzie zamieniany na e-mail (PDF) i wysyłany do darmowej (1024 MB) skrzynki w komunikatorze Tlen.pl” – informuje Jacek Świderski, członek zarządu o2.pl.

Wrażenia z testów

W czasie pierwszych testów Tlenofonu można odnieść wrażenie, że jakość połączeń jest prawie tak sama dobra jak w wypadku telefonii tradycyjnej. Połączenia z numerami stacjonarnymi i komórkowymi są nawiązywane bardzo szybko. Nie ma opóźnień, z czym często spotykamy się, korzystając ze Skype’a, a to dlatego, że serwery komunikatorów znajdują się w kraju, a nie za Wielką Wodą. Jedynym niewielkim mankamentem jest ledwo wyczuwalna metaliczna barwa głosu. Próba Nawijki również wypadła pomyślnie, jednak momentami nie obyło się bez pewnych zakłóceń, głównie szumów. Ważne jest prawidłowe dobranie ustawień mikrofonu, który możemy przetestować z poziomu Nawijki.

Musimy pamiętać, że programy te są dopiero w początkowej fazie rozwoju, więc jakość połączeń w przyszłości może być tylko lepsza. Oczywiście bardzo ważne jest również, jakim łączem internetowym dysponujemy, choć teoretycznie modem powinien wystarczyć. Pamiętajmy też, aby podczas rozmowy nie pobierać niczego z Internetu, bo może to znacznie pogorszyć lub wręcz uniemożliwić przesyłanie głosu.

Kto następny?

Wyścig o klienta pomiędzy operatorami wirtualnymi a tradycyjnymi telekomami można uznać za rozpoczęty. Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że w ciągu najbliższych kilku tygodni również w Gadu-Gadu zostanie zaimplementowana komercyjna usługa internetowego telefonu zapewne w tyle nie zostanie także Onet.

W kolejnych miesiącach możemy być świadkami rewolucji na rynku telekomunikacyjnym. W tej sytuacji dobrze by było, aby w Polsce URTiP postąpił podobnie, jak zrobiła to Amerykańska Federalna Komisja Łączności FCC, która wyłączyła rozmowy telefoniczne przez Internet spod regulacji obowiązujących operatorów telekomunikacyjnych, co wpływa bardzo korzystnie na rozwój telefonii internetowej.

Przykładowe ceny rozmów*
KierunekNawijkaTlenofonHeyahSkypeTP SA**
Niemcy0,13 zł/min0,15 zł/min1,70 zł/min0,084 zł/min1,46 zł/min
USA0,13 zł/min0,17 zł/min2,18 zł/min0,084 zł/min1,46 zł/min
Wielka Brytania0,13 zł/min0,15 zł/min1,70 zł/min0,084 zł/min1,46 zł/min
Francja0,13 zł/min0,20 zł/min1,70 zł/min0,084 zł/min1,46 zł/min
Polska, rozmowa międzystrefowa0,11 zł/min0,11 zł/min0,80 zł/min0,126 zł/min0,49 zł/min
Idea, Era, Plus, Sami Swoi0,80 zł/min0,79 zł/min0,80 zł/min1,0206 zł/min1,46 zł/min
Heyah0,80 zł/min0,80 zł/min0,60 zł/min1,0206 zł/min1,46 zł/min
*) – ceny z 26.11.2004; **) – plan standardowy
Więcej:bezcatnews