Gadanie w Sieci

Technologia transmisji głosu VoIP to tani sposób na rozmowy z przyjaciółmi. Dzięki specjalnym urządzeniom będziemy mogli pogawędzić z nimi nawet przez zwykły telefon podpięty przez przejściówkę do komputera lub Internetu

Do zalet technologii VoIP nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Każdy, kto choć raz rozmawiał przez Internet z drugą osobą, wie, że ogólnoświatowa sieć IP pozwala na sprawne głosowe komunikowanie się między ludźmi, i to w dodatku za grosze (patrz: $(LC124988: Rozmowy za grosze)$). Do przeprowadzenia rozmowy przez Internet potrzebne nam będą jednak mniej lub bardziej skomplikowane urządzenia. Jeśli w domu mamy komputer z kartą dźwiękową podłączony do stałego łącza internetowego, to do przeprowadzenia rozmowy wystarczą nam zwykły zestaw słuchawkowy (lub mikrofon z głośnikami) i oprogramowanie komunikacyjne. Na co dzień dobrze sprawdzają się też specjalne słuchawki USB VoIP, telefony IP, przejściówki umożliwiające podłączenie analogowego telefonu do złącza RJ-45, karty VoIP ze złączem PCI do peceta i modemy VoIP.

Wszędzie tam, gdzie chętnych do przeprowadzenia rozmowy przez Internet będzie więcej, np. w biurze, stosuje się bardziej zaawansowane konstrukcje – począwszy od routerów z funkcją VoIP i kart do centralek telefonicznych, a na bramkach VoIP kończąc.

Najprościej i najtaniej

Najmniej skomplikowanym „urządzeniem VoIP” jest zwykły zestaw słuchawkowy, czyli słuchawki zintegrowane z mikrofonem, podpięte do karty dźwiękowej peceta z zainstalowanym oprogramowaniem komunikacyjnym VoIP. Takie urządzenie działa w bardzo prosty sposób. Aplikacja-dialer kompresuje rejestrowany przez mikrofon głos rozmówcy i przesyła go przez Internet do odbiorcy. Lepiej używać zestawu, a nie zwykłych głośników, ponieważ te ostatnie powodują niepożądane sprzężenie.

Zamiast zwykłego mikrofonu połączonego ze słuchawkami do przeprowadzenia rozmowy internetowej możemy użyć dużo wygodniejszej w obsłudze słuchawki USB np. YapPhone’a. Wyglądem przypomina ona zwykły telefon z klawiaturą numeryczną, ale kabel zakończony jest wtyczką USB, którą wpina się do peceta. Do poprawnego działania urządzenia wymagane jest zazwyczaj zainstalowanie sterowników, oprogramowania komunikacyjnego, no i oczywiście dostęp do Internetu. Po wybraniu bezpośrednio na cyferblacie słuchawki numeru abonenta następuje nawiązanie połączenia, które z kolei realizowane jest przez komputer i zainstalowany w nim dialer VoIP. Do poprawnej pracy słuchawki USB nie jest wymagana karta dźwiękowa.

Inne urządzenia, pozwalające na łatwe prowadzenie rozmów internetowych, to karty PCI VoIP. Montuje się je w złączu PCI w komputerze. Są one łudząco podobne do tradycyjnych modemów analogowych. Na „śledziu” takiej karty znajduje się gniazdko RJ-11, do którego wpina się analogowy aparat telefoniczny. Urządzenie konwertuje głos z telefonu do pakietów IP z zastosowaniem kodeka i przesyła je do odbiorcy. Pracą karty VoIP steruje oprogramowanie instalowane w pececie.

Telefon inny niż wszystkie

Lepszą jakość transmisji dźwięku niż zwykły zestaw składający się ze słuchawek i mikrofonu, podłączony do PC, oferują telefony IP. Urządzenie wygląda jak zwykły telefon, ale wpina się go bezpośrednio do gniazda internetowego RJ-45 i analogowego RJ-11. Telefon IP zamienia analogowy głos na cyfrowe pakiety IP, korzystając ze sprzętowej kompresji danych. Może on pracować również jako tradycyjne urządzenie do wykonywania rozmów w analogowych sieciach PSTN (Public Switched Telephone Network). Co więcej, w niektórych modelach można zdefiniować dwa różne dzwonki, które sygnalizują połączenia przychodzące z Internetu lub analogowej sieci telefonicznej PSTN. Dużą zaletą telefonów internetowych jest możliwość współpracy z pecetem, a ściślej mówiąc: z oprogramowaniem w nim zainstalowanym, które umożliwia np. szybkie wybieranie numeru rozmówcy z cyfrowej książki telefonicznej czy sporządzanie szczegółowych billingów.

Po wpięciu telefonu IP do Sieci należy go skonfigurować. Robi się to podobnie jak w wypadku routerów lub przełączników zarządzalnych – przez przeglądarkę WWW lub klienta telnet. Telefon IP można także skonfigurować za pomocą klawiatury lub przez wbudowany port szeregowy. Większość telefonów IP ma wyświetlacz LCD lub ekran graficzny TFT, który służy także do podglądu stanu konta pieniężnego u providera VoIP, monitorowania czasu rozmowy oraz prezentacji danych teleadresowych rozmówcy. Modele z ekranem TFT mają zwykle moduł do przeprowadzania wideokonferencji. Niektóre modele wyposażone są też w przełącznik lub koncentrator sieciowy, aby niepotrzebnie nie blokować gniazda sieciowego. Jeżeli w biurze nie ma ich zbyt wiele, telefon IP wpina się do portu RJ-45, a komputer podłącza do huba lub switcha w aparacie. Niestety, największą wadą telefonów IP jest wysoka cena. Trzeba za nie zapłacić minimum kilkaset złotych.

Firma Siemens ma ciekawą propozycję dla użytkowników produkowanych przez nią telefonów ISDN. W jej ofercie znajduje się niewielki adapter USB – Gigaset M34 USB – umożliwiający korzystanie z telefonii internetowej. Po wpięciu do portu USB komputera komunikuje się on bezprzewodowo z telefonem ISDN, z którego prowadzimy rozmowę przez VoIP. Do poprawnego działania urządzenia wymagane jest zainstalowanie specjalnej wersji programu Skype zamieszczonego na płycie CD dołączonej do adaptera USB. Dodatkowo takim tandemem można np. wysyłać SMS-y z Internetu. M34 działa również jak tradycyjna bezprzewodowa karta ISDN, zapewniająca połączenie z Siecią przez stację bazową ISDN.

Bez komputera i stałego łącza

Z zalet telefonii VoIP mogą również korzystać osoby, które nie mają w domu Internetu, i co więcej, nie muszą nawet mieć komputera. Dla nich przeznaczone są urządzenia zwane modemami VoIP (np. Yap Jack), które podłącza się bezpośrednio do analogowej linii telefonicznej i aparatu telefonicznego. Urządzenie to realizuje połączenie VoIP, korzystając z protokołu PPP. Po wybraniu numeru modem VoIP nawiązuje połączenie z Internetem poprzez dial-up, a następnie przesyła pakiety danych do osoby, z którą nawiązaliśmy rozmowę VoIP.

Niektóre firmy zajmujące się sprzedażą usług VoIP oferują użytkownikom niemającym komputera specjalne przejściówki (np. Gadatek firmy Tele2), które podłącza się pomiędzy gniazdkiem abonenckim a telefonem. Urządzenia te w zależności od rodzaju wybieranego numeru (do sieci VoIP lub PSTN) przełączają rozmowy do dostawcy VoIP bądź operatora telefonii analogowej.

ProduktMedia-Tech MT-361 Cetus – zestaw słuchawkowyYapPhone – słuchawka USB VoIPAVM Fritz! Box Fon – modem ADSL z funkcjami WLAN i VoIPSiemens Gigaset M34 USB – adapter VoIP USBLinksys WRT54GP2 – Router WLAN z funkcją VoIPPlanet ICF-1500-PA – telefon IP do wideokonferencjiLinksys PAP2 – adapter VoIP3Com NBX V3000 – bramka VoIPPlanet VIP-150T – telefon IP
Cena (z VAT-em)34 zł225 zł630 złok. 400 złok. 350-400 zł3200 złok. 150-200 złok. 6000 zł600 zł
Dostawcawww.media-tech.plsklep.interhalo.plwww.fritzbox.plwww.siemens.plwww.linksys.comwww.action.plwww.linksys.comwww.3com.plwww.neutron-it.com
Opis-częstotliwość przenoszenia: 20 Hz-20 kHz
– moc wejściowa: 100 mW
– czułość słuchawek: 91 dB
– czułość mikrofonu: 51 dB
– bezpośrednie wybieranie numerów abonenta
– funkcja redial
– przycisk stanu konta
– porty: WAN (DSL, ISDN), LAN, USB, 2 x RJ-11
– punkt dostępowy WLAN 802.11b/g, transfer do 54 Mb/s
– szyfrowanie WEP-128 lub WPA
– wbudowany router z funkcjami NAT, DNS i DHCP
– współpraca z systemami telefonicznymi Siemens Gigaset
– przesyłanie i odbiór SMS z/na aparat Gigaset poprzez stację bazową
– wyświetlanie na ekranie aparatu serwisów internetowych (np. pogody, informacji giełdowych)
– możliwość działania jak w wypadku bezprzewodowej karty ISDN
– współpraca tylko z oprogramowaniem Skype
– urządzenie typu cztery w jednym (4 in 1): bezprzewodowy punkt dostępowy 802.11b/g, trzyportowy przełącznik 10/100 Mb/s, router i adapter telefoniczny VoIP
– dwa porty RJ-11 do podłączenia urządzeń PSTN (telefon lub faks)
– funkcje QoS, DMZ, SIP v.2, filtrowanie portów i adresów MAC
– dwa wejścia i jedno wyjście audio/wideo
– kompatybilny z Microsoft NetMeeting
– monitor LCD 5″ i wysokiej jakości kamera z przetwornikiem CCD
– dwa złącza RJ-11 z dwoma niezależnymi numerami do podłączenia telefonów lub faksu
– jeden port typu RJ-45
– współpraca z routerami sieciowymi lub bramkami internetowymi
– obsługa protokołów DHCP, SIP
– automatyczna sekretarka
– integracja z telefonią komputerową
– poczta głosowa
– graficzna reprezentacja szczegółów połączeń
– funkcja call center
– konfiguracja za pomocą przeglądarki internetowej
– wyświetlacz LCD: 2 linijki po 24 znaki
– porty: 1 x RJ-45, 1 x RJ-11
– wbudowany agent PPPoE, DHCP, konfiguracja przez przeglądarkę WWW
– funkcje audio: eliminacja echa, detekcja dźwięku, CNG, bufor eliminujący zaniki dźwięku
– współpraca z telefonicznymi bramkami internetowymi innych producentów
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.