Początkowo technologia VoIP (Voice over IP) oferowała głównie możliwość połączeń komputer-komputer (PC2PC). Wynikało to z ograniczeń standardu H.323, który przeszedł wiele przeobrażeń i dziś jest wykorzystywany w większości aplikacji do telekonferencji. Nie był on jednak dobrze dostosowany do wykonywania połączeń komputer-telefon (PC2Phone). Dlatego powstał standard SIP (Session Initiation Protocol), zapewniający sprawną komunikację tego rodzaju. Większość omawianych przez nas programów korzysta z obu standardów.
Wybierając aplikacje do przeglądu, uwzględniliśmy kilka czynników. Braliśmy pod uwagę przede wszystkim programy rekomendowane przez polskich operatorów VoIP: easyCALL, Eterię, Nawijkę, Net2Phone Dialera i Tlenofon. Chcielibyśmy też zainteresować Was programami obsługującymi największe lub najpopularniejsze światowe sieci PC2Phone – Skype’em i X-PRO. Trzeba zauważyć, że aplikacje VoIP są często bezpośrednio powiązane z konkretną usługą danego operatora. Dlatego najpierw warto wybrać usługodawcę, np. kierując się kosztami połączeń, a następnie wirtualny telefon przeznaczony do obsługi jego sieci.
Pierwsza rozmowa
Żaden program nie przysporzył nam problemów związanych z instalacją i uruchomieniem. Co więcej, większość z nich ma niewielkie wymagania sprzętowe i będzie z powodzeniem działać na typowych komputerach biurowych (także tych od lat niemodernizowanych). Specyficzne wymogi dotyczą jedynie karty dźwiękowej, rodzaju łącza internetowego oraz zestawu słuchawki/mikrofon. Nasz pecet powinien mieć kartę z obsługą funkcji full duplex, czyli jednoczesnego odtwarzania i nagrywania dźwięku. Obecnie niemal każde urządzenie audio (także to zintegrowane z płytą główną) dysponuje tą opcją. Dość istotną sprawą jest rodzaj łącza, za pomocą którego chcemy korzystać z usług VoIP. Większość testowanych aplikacji potrafidostosować ustawienia do naszego połączenia internetowego, ale oczywiście im jest ono szybsze, tym lepiej. Znaczna część programów utrzymuje poziom transferu na poziomie 20 Kb/sw obu kierunkach, stąd odradzamy korzystanie z połączeń modemowych. Użycie ich odbije się niekorzystnie na jakości połączenia. Pamiętajmy, aby podczas rozmowy nie obciążać dodatkowo łącza np. pobieraniem plików z sieci P2P. W wypadku Skype’a utrzymywany jest bardzo wysoki poziom obciążenia sieci (40 Kb/s). Kolejnym wymogiem jest obecność mikrofonu i głośników lub słuchawek. Zalecam korzystanie z zestawu łączącego słuchawki z mikrofonem (tzw. headset). Znacznie ograniczy to pojawiający się czasem efekt echa i sprzężenia.
Wiele aplikacji korzysta z kreatorów, które pomagają nam w konfiguracji. Zazwyczaj dotyczą one systemu dźwiękowego (X-PRO, TeleAikon, Net2Phone Dialer, DialpadChameleon, Eteria, MediaRing) lub sieci (X-PRO, DialpadChameleon, Eteria, MediaRing). Kreatory okażą się pomocne szczególnie dla mniej zaawansowanych użytkowników. Przykładowo: pozwalają na personalizowanie ustawień jeszcze przed uruchomieniem programu. Pozostałe aplikacje automatycznie dostosowują odpowiednie parametry w zależności od konfiguracji systemu.
Używanie wirtualnych telefonów jest dziecinnie proste: po wstępnej konfiguracji wybieramy numer i dzwonimy. Zwykle czynność tę poprzedzamy zalogowaniem się do sieci, z której chcemy korzystać. W tym celu podajemy nasz identyfikator i hasło. Często autoryzację u operatora wykonujemy jednorazowo (program zapamiętuje dane lub ich część za nas, np. login/numer). W przypadku niektórych aplikacji użytkownik może wyłączyć przechowywanie hasła i loginu (np. w Net2Phonie w trybie prywatnym), co uniemożliwia używanie naszego konta przez osoby niepowołane. Wybierając numer, najczęściej korzystamy z wirtualnej klawiatury. Połączenia PC2Phone realizujemy, używając typowego pełnego numeru telefonicznego. Składa się on z prefiksu międzynarodowego (00), następnie krajowego (np. 48) oraz strefowego (np. 71) i ostatecznie właściwego numeru. Każdorazowe wybieranie długich ciągów cyfr jest kłopotliwe, dlatego w niektórych aplikacjach znajdziemy możliwość stałej konfiguracji prefiksów – opcji bardzo przydatnej, szczególnie jeśli wykonujemy dużo połączeń w danej strefie lub kraju (TeleAikon, easyCALL, Nawijka). Po prostu po wybraniu numeru wciskamy Dzwoń – zazwyczaj oznaczony zielonym symbolem słuchawki – i czekamy na połączenie.
Dane techniczne programów do prowadzenia rozmów przez Internet | ||||||||||
X-PRO 2.0 (Wipphone) | Skype 1.0 | Net2Phone Dialer 2.0.2 | TeleAikon 4.2 | easyCALL 1.0 | DialpadChameleon 3.2 | Eteria.net 1.1.21 | MediaRing Dialer 5.4.4 | Nawijka (wpkontakt 3.1 beta2) | Tlenofon (Tlen 5.23.2.1) | |
Producent | Xten | Skype Technologies | Net2Phone | TeleAikon (Callserve) | easyCALL | Dialpad | FHU Quarcom | MediaRing | Neutron-it | o2.pl |
Strona WWW [http://] | www.xten.com/ | www.skype.com/ | www.net2phone.com/ | www.teleaikon.pl/ | www.easycall.pl/ | www.dialpad.com/ | www.eteria.pl/ | www.mediaring.com/ | www.nawijka.pl/ | www.tlenofon.pl/ |
Łatwość (intuicyjność) obsługi* | 4 | 5 | 5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4 | 4,5 | 5 |
Jakość połączenia* | 3,5 | 5 | 4,5 | 4,5 | 4 | 4,5 | 4 | 3,5 | 4,5 | 4 |
Wersja językowa | angielska | polska | angielska | polska | polska | angielska | polska | angielska | polska | polska |
Połączenia PC2Phone | + | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Połączenia PC2PC | + | + | + | + | + | – | + | – | +/-2) | + |
Kreator ustawień dźwiękowych | + | – | + | + | – | + | + | + | – | – |
Regulacja głośności mikrofonu/słuchawek w trakcie rozmowy | + | +/-1) | + | + | + | + | + | + | – | – |
Redukcja echa | + | – | + | – | – | + | – | – | – | – |
Możliwość wyboru kodeka | + | – | – | – | – | – | – | – | – | – |
Kreator ustawień sieciowych | + | – | – | – | – | + | + | + | – | – |
Telefonowanie zza NAT | + | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Możliwość wdzwaniania się za NAT | + | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Zaawansowane opcje konfiguracji NAT | + | – | + | – | – | – | – | – | – | – |
Ustawienia firewalla | + | + | + | + | – | + | – | + | + | – |
Porty standardowo wykorzystywane domyślnie przez aplikację | TCP: 5060; UDP: 5060, 8000-8020 | TCP: 80, powyżej 1024; UDP: powyżej 1024 | TCP: przydzielany dynamicznie; UDP: 6801 | TCP: 5061; UDP: powyżej 1023, 6801-6802 | TCP: 80; UDP: 4569 | TCP: 80, 443, 5200, 7175; UDP: 51200, 51201, 1024 _ 65535 | TCP: 1720; UDP: 1719 | TCP: 1800-1810, 51720; UDP: 51719 | TCP: 80, 443; UDP: 4569 | TCP: 80, 443; UDP: 4569 |
Obsługa/ustawienia proxy | +/+ | +/- | +/+ | +/- | -/- | +/+ | +/- | +/- | +/+/-2) | +/+/-3) |
Wybór rodzaju łącza/przepustowości | – | – | – | – | – | + | + | – | +/-2) | +/-3) |
Przeciętne obciążenie pasma we/wy | 24/51 Kb/s | 40/42 Kb/s | 14/13 Kb/s | 17/11 Kb/s | 27/15 Kb/s | 17/21 Kb/s | 17/21 Kb/s | 17/19 Kb/s | 26/27 Kb/s | 26/31 Kb/s |
Prywatna książka telefoniczna (adresowa) | + | + | – | + | – | – | + | + | +/-2) | +/-3) |
Import/eksport listy kontaktów | +/+ | +/- | -/- | -/- | -/- | -/- | +/+ | -/- | +/-/+/-2) | +/+ |
Opcja wybierz i rozmawiaj | – | + | + | + | + | + | + | + | + | + |
Konfiguracja prefiksów | – | – | – | + | + | – | – | – | + | – |
Historia połączeń | + | + | – | + | – | + | + | – | + | + |
Wyświetlanie stanu konta/w trakcie rozmowy | -/- | +/- | +/+ | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | +/- | -/- |
Wyświetlanie numeru osoby dzwoniącej | + | + | + | + | + | nd. | + | nd. | nd. | – |
Opcje dostępne na stronie WWW | profil użytkownika, historia połączeń, historia transakcji, billing połączeń | historia transakcji, billing połączeń, stan konta | historia połączeń, cennik połączeń, billing połączeń, zarządzanie transakcjami | billing połączeń, cennik połączeń | profil użytkownika, billing połączeń, historia zamówień, stan konta | książka adresowa, historia zamówień, historia połączeń, billing połączeń, dzwonienie z poziomu strony | nd. | billing połączeń | obsługa płatności, cennik, historia połączeń, stan konta | profil, billing połączeń |
Inne | opcja konferencji, voicemail, przekierowania, obsługa kilku linii telefonicznych, tunelowanie połączeń sieciowych | opcja konferencji, wiadomości tekstowe | faks, optymalizacja jakości dźwięku (liczba jednostek na pakiet) | nd. | nd. | dynamiczne wyrównanie mikrofonu, wybór “skórki” | wybór tonów DTMF, raportowanie do pliku | nd. | nd. | faks (odbiór), voicemail |
+ – tak; – – nie; +/- – częściowo; nd. – nie dotyczy; 1) – wyciszenie mikrofonu; 2) – wpkontakt; 3) – Tlen; * – ocena subiektywna CHIP-a | ||||||||||