Komputerofon

Choć rynek telekomunikacyjny wciąż jest zdominowany przez tradycyjne usługi, telefonia internetowa przeżywa okres rozkwitu. Obszar jej zastosowań ciągle się poszerza, a ambitni programiści wciąż ulepszają zarówno wykorzystywane przez VoIP protokoły transmisji danych, jak i aplikacje telefoniczne. Te ostatnie są coraz bardziej zaawansowanymi narzędziami, które z powodzeniem mogą w pełni zastąpić zwykłe telefony.

Początkowo technologia VoIP (Voice over IP) oferowała głównie możliwość połączeń komputer-komputer (PC2PC). Wynikało to z ograniczeń standardu H.323, który przeszedł wiele przeobrażeń i dziś jest wykorzystywany w większości aplikacji do telekonferencji. Nie był on jednak dobrze dostosowany do wykonywania połączeń komputer-telefon (PC2Phone). Dlatego powstał standard SIP (Session Initiation Protocol), zapewniający sprawną komunikację tego rodzaju. Większość omawianych przez nas programów korzysta z obu standardów.

Wybierając aplikacje do przeglądu, uwzględniliśmy kilka czynników. Braliśmy pod uwagę przede wszystkim programy rekomendowane przez polskich operatorów VoIP: easyCALL, Eterię, Nawijkę, Net2Phone Dialera i Tlenofon. Chcielibyśmy też zainteresować Was programami obsługującymi największe lub najpopularniejsze światowe sieci PC2Phone – Skype’em i X-PRO. Trzeba zauważyć, że aplikacje VoIP są często bezpośrednio powiązane z konkretną usługą danego operatora. Dlatego najpierw warto wybrać usługodawcę, np. kierując się kosztami połączeń, a następnie wirtualny telefon przeznaczony do obsługi jego sieci.

Pierwsza rozmowa

Żaden program nie przysporzył nam problemów związanych z instalacją i uruchomieniem. Co więcej, większość z nich ma niewielkie wymagania sprzętowe i będzie z powodzeniem działać na typowych komputerach biurowych (także tych od lat niemodernizowanych). Specyficzne wymogi dotyczą jedynie karty dźwiękowej, rodzaju łącza internetowego oraz zestawu słuchawki/mikrofon. Nasz pecet powinien mieć kartę z obsługą funkcji full duplex, czyli jednoczesnego odtwarzania i nagrywania dźwięku. Obecnie niemal każde urządzenie audio (także to zintegrowane z płytą główną) dysponuje tą opcją. Dość istotną sprawą jest rodzaj łącza, za pomocą którego chcemy korzystać z usług VoIP. Większość testowanych aplikacji potrafidostosować ustawienia do naszego połączenia internetowego, ale oczywiście im jest ono szybsze, tym lepiej. Znaczna część programów utrzymuje poziom transferu na poziomie 20 Kb/sw obu kierunkach, stąd odradzamy korzystanie z połączeń modemowych. Użycie ich odbije się niekorzystnie na jakości połączenia. Pamiętajmy, aby podczas rozmowy nie obciążać dodatkowo łącza np. pobieraniem plików z sieci P2P. W wypadku Skype’a utrzymywany jest bardzo wysoki poziom obciążenia sieci (40 Kb/s). Kolejnym wymogiem jest obecność mikrofonu i głośników lub słuchawek. Zalecam korzystanie z zestawu łączącego słuchawki z mikrofonem (tzw. headset). Znacznie ograniczy to pojawiający się czasem efekt echa i sprzężenia.

Wiele aplikacji korzysta z kreatorów, które pomagają nam w konfiguracji. Zazwyczaj dotyczą one systemu dźwiękowego (X-PRO, TeleAikon, Net2Phone Dialer, DialpadChameleon, Eteria, MediaRing) lub sieci (X-PRO, DialpadChameleon, Eteria, MediaRing). Kreatory okażą się pomocne szczególnie dla mniej zaawansowanych użytkowników. Przykładowo: pozwalają na personalizowanie ustawień jeszcze przed uruchomieniem programu. Pozostałe aplikacje automatycznie dostosowują odpowiednie parametry w zależności od konfiguracji systemu.

Używanie wirtualnych telefonów jest dziecinnie proste: po wstępnej konfiguracji wybieramy numer i dzwonimy. Zwykle czynność tę poprzedzamy zalogowaniem się do sieci, z której chcemy korzystać. W tym celu podajemy nasz identyfikator i hasło. Często autoryzację u operatora wykonujemy jednorazowo (program zapamiętuje dane lub ich część za nas, np. login/numer). W przypadku niektórych aplikacji użytkownik może wyłączyć przechowywanie hasła i loginu (np. w Net2Phonie w trybie prywatnym), co uniemożliwia używanie naszego konta przez osoby niepowołane. Wybierając numer, najczęściej korzystamy z wirtualnej klawiatury. Połączenia PC2Phone realizujemy, używając typowego pełnego numeru telefonicznego. Składa się on z prefiksu międzynarodowego (00), następnie krajowego (np. 48) oraz strefowego (np. 71) i ostatecznie właściwego numeru. Każdorazowe wybieranie długich ciągów cyfr jest kłopotliwe, dlatego w niektórych aplikacjach znajdziemy możliwość stałej konfiguracji prefiksów – opcji bardzo przydatnej, szczególnie jeśli wykonujemy dużo połączeń w danej strefie lub kraju (TeleAikon, easyCALL, Nawijka). Po prostu po wybraniu numeru wciskamy Dzwoń – zazwyczaj oznaczony zielonym symbolem słuchawki – i czekamy na połączenie.

Dane techniczne programów do prowadzenia rozmów przez Internet
X-PRO 2.0 (Wipphone)Skype 1.0Net2Phone Dialer 2.0.2TeleAikon 4.2easyCALL 1.0DialpadChameleon 3.2Eteria.net 1.1.21MediaRing Dialer 5.4.4Nawijka (wpkontakt 3.1 beta2) Tlenofon (Tlen 5.23.2.1)
ProducentXtenSkype TechnologiesNet2PhoneTeleAikon (Callserve)easyCALLDialpadFHU QuarcomMediaRingNeutron-ito2.pl
Strona WWW [http://]www.xten.com/www.skype.com/www.net2phone.com/www.teleaikon.pl/www.easycall.pl/www.dialpad.com/www.eteria.pl/www.mediaring.com/www.nawijka.pl/www.tlenofon.pl/
Łatwość (intuicyjność) obsługi*4554,54,54,54,544,55
Jakość połączenia*3,554,54,544,543,54,54
Wersja językowaangielskapolskaangielskapolskapolskaangielskapolskaangielskapolskapolska
Połączenia PC2Phone++++++++++
Połączenia PC2PC+++++++/-2)+
Kreator ustawień dźwiękowych++++++
Regulacja głośności mikrofonu/słuchawek w trakcie rozmowy++/-1)++++++
Redukcja echa+++
Możliwość wyboru kodeka+
Kreator ustawień sieciowych++++
Telefonowanie zza NAT++++++++++
Możliwość wdzwaniania się za NAT++++++++++
Zaawansowane opcje konfiguracji NAT++
Ustawienia firewalla+++++++
Porty standardowo wykorzystywane domyślnie przez aplikację TCP: 5060; UDP: 5060, 8000-8020TCP: 80, powyżej 1024; UDP: powyżej 1024TCP: przydzielany dynamicznie; UDP: 6801TCP: 5061; UDP: powyżej 1023, 6801-6802TCP: 80; UDP: 4569TCP: 80, 443, 5200, 7175; UDP: 51200, 51201, 1024 _ 65535TCP: 1720; UDP: 1719TCP: 1800-1810, 51720; UDP: 51719TCP: 80, 443; UDP: 4569TCP: 80, 443; UDP: 4569
Obsługa/ustawienia proxy+/++/-+/++/--/-+/++/-+/-+/+/-2)+/+/-3)
Wybór rodzaju łącza/przepustowości+++/-2)+/-3)
Przeciętne obciążenie pasma we/wy24/51 Kb/s40/42 Kb/s14/13 Kb/s17/11 Kb/s27/15 Kb/s17/21 Kb/s17/21 Kb/s17/19 Kb/s26/27 Kb/s26/31 Kb/s
Prywatna książka telefoniczna (adresowa)++++++/-2)+/-3)
Import/eksport listy kontaktów+/++/--/--/--/--/-+/+-/-+/-/+/-2)+/+
Opcja wybierz i rozmawiaj+++++++++
Konfiguracja prefiksów+++
Historia połączeń+++++++
Wyświetlanie stanu konta/w trakcie rozmowy-/-+/-+/++/-+/-+/-+/-+/-+/--/-
Wyświetlanie numeru osoby dzwoniącej+++++nd.+nd.nd.
Opcje dostępne na stronie WWWprofil użytkownika, historia połączeń, historia transakcji, billing połączeńhistoria transakcji, billing połączeń, stan kontahistoria połączeń, cennik połączeń, billing połączeń, zarządzanie transakcjamibilling połączeń, cennik połączeńprofil użytkownika, billing połączeń, historia zamówień, stan kontaksiążka adresowa, historia zamówień, historia połączeń, billing połączeń, dzwonienie z poziomu stronynd.billing połączeńobsługa płatności, cennik, historia połączeń, stan kontaprofil, billing połączeń
Inneopcja konferencji, voicemail, przekierowania, obsługa kilku linii telefonicznych, tunelowanie połączeń sieciowychopcja konferencji, wiadomości tekstowefaks, optymalizacja jakości dźwięku (liczba jednostek na pakiet)nd.nd.dynamiczne wyrównanie mikrofonu, wybór “skórki”wybór tonów DTMF, raportowanie do plikund.nd.faks (odbiór), voicemail
+ – tak; – – nie; +/- – częściowo; nd. – nie dotyczy; 1) – wyciszenie mikrofonu; 2) – wpkontakt; 3) – Tlen; * – ocena subiektywna CHIP-a
Więcej:bezcatnews