Zadzwoń do mnie!

Wbrew panującej opinii korzystanie z usług VoIP jest dziecinnie proste. Wystarczy podłączyć do komputera słuchawki i mikrofon oraz zainstalować odpowiednie oprogramowanie

Wiele osób słyszało o Voice over IP, ale tylko niektórzy korzystają z dobrodziejstw tej technologii na co dzień. Powszechne jest bowiem przekonanie, że wykonywanie rozmów przez Internet to zadanie dla wtajemniczonych. Nic bardziej mylącego!

Skype ponad wszystko

Obecnie najpopularniejszym narzędziem do prowadzenia internetowych pogawędek jest Skype. Program ten oprócz darmowych pogaduszek pomiędzy swoimi użytkownikami oferuje usługę SkypeOut umożliwiającą rozmowę z abonentami telefonów stacjonarnych i komórkowych na całym świecie. Co ciekawe koszt połączeń do najpopularniejszych rejonów świata (Europa Zachodnia i Ameryka Północna) jest tutaj taki sam i wynosi zaledwie ok. 8 gr./min. Jeśli więc chcesz dołączyć do grona użytkowników tej aplikacji, zapoznaj się z poniższą ramką, w której pokazujemy, jak zainstalować i skonfigurować Skype’a oraz wykonać pierwszą rozmowę. Warto spróbować, gdyż w stosunku do tradycyjnej telefonii można zaoszczędzić nawet do 95 proc. na rachunkach.

Sprzętowo nie tylko dla firm

Dla wielu osób prowadzenie rozmowy za pomocą mikrofonu i słuchawkowek jest niewygodne. W takim wypadku mogą one skorzystać z różnego rodzaju przejściówek lub aparatów współpracujących ze Skype’em (patrz: $(LC125294: Gadanie w Sieci)$). Małe firmy mogą być z kolei zainteresowane stosunkowo niedrogimi routerami sprzętowymi, które oprócz typowych funkcji współdzielenia łącza internetowego pozwalają skorzystać z telefonu przez VoIP. Do takich urządzeń zazwyczaj możemy podłączyć zwykły, analogowy aparat oraz jedną linię miejską. Dzięki temu do dzwonienia czy to przez VoIP, czy tradycyjnie możemy wykorzystać tę samą słuchawkę. Niektóre routery tego typu mają też wbudowanego switcha dla sieci LAN. Zainteresowanych konfiguracją tego urządzenia zachęcamy do przeczytania ramki na $(LC125407: Konfiguracja routera z opcją VoIP)$.

Coś nie działa?

Korzystając z usług połączeń głosowych przez Internet, możemy spotkać różne kłopoty: zaniki głosu, przerwy w rozmowie itd. Przedstawiamy więc rozwiązania typowych problemów, na które natrafią początkujący użytkownicy internetowego telefonu.

1. Nie słychać mnie!

Podczas połączenia słyszę mojego rozmówcę, ale on mnie nie. Co robić?

Po pierwsze, należy sprawdzić, czy na pewno mikrofon podłączono do właściwego złącza karty dźwiękowej i czy nie jest on uszkodzony. Drugim krokiem powinno być sprawdzenie, czy w Panelu sterowania w

Dźwiękach

i urządzeniach audio na zakładce Audio wybrano właściwe urządzenie rejestrujące. Jeśli i tam wszystko jest w porządku, należy sprawdzić, czy mikrofon po prostu nie jest wyciszony. W tym celu uruchamiamy Regulację głośności (Start | Akcesoria | Rozrywka), wybieramy z górnego menu Opcje | Właściwości, a następnie pozycję Nagrywanie oraz sprawdzamy, czy na liście wyboru zaznaczono pole Mikrofon. Później klikamy OK i patrzymy, czy przy regulacji poziomu nagrywania mikrofonu zaznaczono pole Zaznacz. Jeśli i to nie pomoże, źródeł usterki należy szukać w ustawieniach aplikacji, za pomocą której nawiązujemy połączenie.

Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.