Napisz sobie Windows

Pomysł na stworzenie środowiska programistycznego zrodził się w 1964 roku podczas rozwijania (w BASIC-u) pierwszego na świecie systemu umożliwiającego synchronizację czasu pomiędzy serwerami. Oczywiście zamiast opcji dostępnych w graficznych menu pierwsze IDE (Integrated Development Environment) oferowało listę komend służących do zlecania serwerowi listowania, uruchamiania czy też innych operacji wspomagających tworzenie aplikacji. Była to pierwsza alternatywa dla projektów konfigurowanych za pomocą plików typu makefile.

Kolejnym krokiem milowym okazał się gwałtowny rozwój programowania wizualnego (visual programming), podczas którego IDE pozwala użytkownikowi pisać nowe aplikacje poprzez przemieszczanie bloków funkcyjnych lub łączących je węzłów. Pionierskim systemem do programowania wizualnego był powstały w 1980 roku model syntezatora analogowego. Za pomocą IDE można było ten instrument programować, i to w czasie rzeczywistym, zyskując wiele możliwych kompozycji utworu muzycznego.

Warto wiedzieć, że od chwili powstania pierwszego programu nie zmieniły się etapy postępowania w trakcie tworzenia aplikacji. Zanim zaczniemy cokolwiek pisać, warto się wcześniej zastanowić, co chcemy osiągnąć oraz w jaki sposób możemy to zrobić.

Na początku był… projekt!

Każdy proces realizacji projektu programistycznego jest podzielony na etapy. Pierwszy to analiza otoczenia, w którym będzie działała aplikacja. Na podstawie przeprowadzonych badań należy wywnioskować, jak będą wyglądały dane wejściowe oraz jakie procesy mają zachodzić podczas działania programu. W trakcie przygotowywania projektu należy opisać każdy proces, który zostanie zawarty w aplikacji.

Analiza ta dokonywana jest przede wszystkim pod kątem czasu i pieniędzy, które będą potrzebne na realizację przedsięwzięcia. Dysponując gotowym projektem, możemy dobrać narzędzia pracy i przystąpić do implementacji. Musimy wybrać aplikacje, które umożliwią nam jak najszybszą i bezproblemową pracę za przystępną dla nas cenę. Po ukończeniu kodowania ostatnim krokiem są testy, które mają za zadanie wyłapanie błędów jeszcze przed wdrożeniem programu.

Oczywiście wszystkie te etapy są ze sobą ściśle powiązane, a cały proces nie jest jednokierunkowy, co sprawia, że podczas projektowania może zaistnieć potrzeba ponownej analizy problemu. Często zdarza się, że również w trakcie fazy kodowania trzeba wprowadzać zmiany w projekcie. Jednakże najbardziej kosztownym procesem jest sama implementacja, do której potrzebne są odpowiednie narzędzia. Zebranie ich w zintegrowanym środowisku jest najlepszym rozwiązaniem. Prawidłowy wybór tego ostatniego umożliwi stworzenie aplikacji tanio i na czas.

Co to za “zwierz”?

Zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) to zestaw narzędzi zgrupowanych zwykle w jednym programie lub pakiecie, którego głównymi zadaniami są przyspieszenie i poprawienie jakości tworzonego oprogramowania. Rozbudowane środowisko zawsze jest zintegrowane z kompilatorem, linkerem lub interpreterem. Największe IDE mają nawet wbudowane debugery, pozwalające przeanalizować pisany program w trybie krokowym, poprzez ustawienie pułapek w celu zatrzymania wykonywania aplikacji w wybranym miejscu.

Zintegrowane środowiska najczęściej tworzone są przez firmy, które razem z nimi sprzedają napisane przez siebie kompilatory lub też nawet całe platformy programistyczne, takie jak.NET Framework firmy Microsoft. Na szczęście pisanie programów w zdecydowanej większości języków nie wymaga IDE firmy dostarczającej kompilator lub interpreter, dzięki czemu mamy do dyspozycji bardzo duży wybór narzędzi. Możemy się nimi dowolnie posługiwać w zależności do potrzeb i zasobów portfela.

Zazwyczaj środowisko jest tworzone do pisania programów tylko w jednym systemie operacyjnym, ale część IDE jest całkowicie multiplatformowa lub zupełnie niezależna od systemu. Większość środowisk powstałych na potrzeby programowania w Javie i napisanych w tym języku z założenia służy do tworzenia aplikacji niezależnych od systemu operacyjnego.

Dane techniczne i najważniejsze funkcje środowisk programistycznych
Nazwa programuMicrosoft Visual C++.NET 2003 Std ENCode::BlocksBVRDEKDevelopEclipseMicrosoft Visual C#.NET 2003 Std ENSharpDevelopAltova XMLSpy 2005 Home EditionWing IDE Professional WinAsm Studio Visual C# 2005 Express Beta 1Visual Basic 2005 Express Beta 1Visual C++ 2005 Express Beta 2
http://www.microsoft.comwww.code-blocks.orgbvrde.source-forge.netwww.kdevelop.orgwww.eclipse.orgwww.microsoft.comwww.icsharpcode.net/OpenSource/SDwww.altova.comwingware.com/productswww.win-asm.netlab.msdn.microsoft.com/expresslab.msdn.microsoft.com/expresslab.msdn.microsoft.com/express
Cena550 złfreewarefreewarefreewarefreeware550 złfreewarefreeware179 USDfreewarefreewarefreewarefreeware
Wersja programu na CD/ DVD/Download -/-/- freeware/free-ware/freeware freeware/free-ware/freeware-/freeware/freeware-/freeware/--/-/--/+/--/freeware/--/shareware/- freeware/freeware/freeware-/-/--/-/--/-/-
System operacyjnyWin32Win32/LinuxWin32Linuxwiele1)Win32Win32Win32wiele2)Win32Win32Win32Win32
Miejsce na dysku700 MB3 MB3 MB36 MB100 MB500 MB41 MB34 MB32 MB1,4 MB243 MB158 MB286 MB
Języki programowaniaC/C++C/C++C/C++Ada, Bash, C/C++, Fortran, Haskell, Java, Pascal, Perl, PHP, Python, Ruby, SQLJava, C/C++, COBOLC#C#, VB.NETXML, XSL, XSLT, XPath, XQueryPythonasemblerC#VB.NETC/C++
Autouzupełnianie instrukcji+++++++++++++
Kolorowanie składni+++++++++++++
Znaczniki/makra+/++/-+/-+/++/-+/+-/--/--/-+/-+/++/++/+
Pomoc kontekstowa+++++++++
Kreatory+++++++++++
Przeglądarka klas/funkcji++++++++++
Zarządzanie projektem++++++++++++
Współpraca z repozytorium++++++
Zintegrowany debuger+++++++++
Dołączany kompilator+++++++
+ – jest; – – nie ma; 1) – Windows 98/Me/2000/XP, Linux (Red Hat/SuSE), Solaris 8; 2) – Windows 98/Me/NT 4.0/2000/XP/2003 Server, Linux (Red Hat/Mandrake/SuSE/Debian), Mac OS X, możliwa kompilacja dla m.in. Free BSD lub Solarisa
Więcej:bezcatnews