Wielcy się cenią
Duże sieci specjalizujące się w elektronice okazały się zaskakująco drogie. Za niektóre produkty trzeba było tam zapłacić nawet o jedną czwartą więcej niż w małych sklepikach komputerowych, a przeciętnie różnica ta wynosiła 15 procent na korzyść drobnych detalistów. W hipermarketach najłatwiej też znaleźć cenowe rekordy – niestety, raczej te wyznaczające górną granicę. Co ciekawe, różnice między punktami tej samej firmy, ale zlokalizowanymi w różnych miastach, bywają znaczące. Tylko jeden produkt oferowany w tego typu placówkach był rzeczywiście najtańszy na rynku – aparat cyfrowy Sony DSC-P73 w warszawskim Saturnie kosztował 999 zł, czyli od 50 do 350 złotych mniej niż gdzie indziej (tę samą cenę miał Vobis).
Z kolei w hipermarketach niesprofilowanych, takich jak Carrefour, Géant czy Leclerc, ceny są nieco niższe, ale i wybór znacznie mniejszy – nie udało się znaleźć większości analizowanych produktów.
W sieciach sklepów takich jak Vobis i Sferis zaopatrzenie jest lepsze (średnio dostępna była połowa poszukiwanych urządzeń), a koszty zakupu przeciętne. Tylko jeden brany pod uwagę w zestawieniu produkt okazał się tu najdroższy, a sześć było najtańszych. Warto też pamiętać, że w ramach tej samej sieci sklepów (Vobis, Sfera) ceny są zbliżone, niezależnie od miasta.
Najbliżej – najtaniej
Najatrakcyjniejsze cenowo i najlepiej zaopatrzone okazały się małe sklepiki komputerowe. Choć ceny różniły się czasem dość znacznie między jednym punktem handlowym a drugim, to w tego typu placówkach udało się znaleźć 12 najtańszych spośród 20 analizowanych produktów, 8 zaś było najdroższych.
Morał z tego taki, żeby nie wierzyć reklamom. Zdarza się, że w dużych sieciach dany artykuł okaże się najbardziej atrakcyjny cenowo na rynku, ale – jak wykazały badania – jest to raczej mało prawdopodobne. Co więcej, nawet jeśli hipermarkety nie w każdym wypadku okazywały się najdroższe, to bardzo rzadko były naprawdę najtańsze, a przeważnie plasowały się raczej w górnej strefie rozpiętości cen.
Jeśli więc będziemy chcieli unowocześnić naszego peceta, najlepiej zacząć poszukiwania od najbliższego sklepiku na rogu sąsiedniej ulicy. Dopiero mając dobre rozeznanie na rynku,` warto wybrać się do hipermarketów. I bardzo ostrożnie podchodzić do głośno reklamowanych promocji i wyprzedaży.
Internet źródłem mądrości
Czy należy starannie analizować rankingi cen oraz tworzyć własne, lokalne zestawienia tego typu? Cóż, zależy to od zasobności naszych portfeli oraz typu produktu, który zamierzamy nabyć. Uganianie się po całym mieście w celu zaoszczędzenia kilku groszy na płycie CD-R z pewnością nie ma sensu. Gdy jednak wchodzą w grę produkty kosztujące kilkaset czy nawet kilka tysięcy złotych, warto poświęcić nieco czasu i rozejrzeć się za najtańszą alternatywą. Źródłem informacji może być Internet – nawet jeśli z różnych powodów jesteśmy zdecydowani dokonać transakcji w rzeczywistym, a nie wirtualnym sklepie. Dostępne online cenniki pozwalają oszacować, w jakim stopniu różnego rodzaju “okazje”, “superobniżki” i “wyprzedaże” rzeczywiście są tańsze od przeciętnej oferty rynkowej. W małych miejscowościach z niewielką liczbą sklepów Sieć ułatwia zorientowanie się, czy lokalna oferta odbiega od średniej krajowej.
W szybkim przeglądzie rodzimych cenników dotyczących konkretnie wybranych modeli mogą pomóc serwisy podobne do www.kupujemy.pl lub www.skapiec.pl. Witryn o tym charakterze przybywa, z pewnością nie będziemy więc mieli problemu ze zweryfikowaniem reklamowych zapewnień o najniższych cenach.
“Po odejściu od kasy…”
Obok publikujemy zestawienia najwyższych i najniższych cen kilkunastu sprawdzonych przez dziennikarzy “CRN” urządzeń oraz średni koszt zakupu we wszystkich zbadanych sklepach. Ta ostatnia wartość pozwala się zorientować, która cena jest bardziej zbliżona do rynkowej przeciętności. Pełną tabelę cen produktów w wybranych punktach handlowych różnych miast zamieszczamy na płycie dołączonej do tego numeru. Dane zostały zebrane w grudniu 2004 roku, więc dziś już nie powinny być traktowane jako źródło informacji przed zakupami badanych produktów, lecz mogą pomóc w zdobyciu rozeznania na rynku.
Porównianie cen | ||||||||
Produkt | Model | Punkt sprzedaży | Średnia cena | Punkt sprzedaży | ||||
Typ | Nazwa | Cena | Typ | Nazwa | Cena | |||
Monitor LCD, 17″ | Samsung 710 V | mały reseller | Logic PC | 1540 | 1316 | sieciowy duży reseller | SFERIS | 1199 |
Monitor LCD, 17″ | Samsung 173 P | wyspecj. hipermarket | Media Markt | 2499 | 2223 | sieciowy duży reseller | SFERIS | 1999 |
Monitor LCD 17″ | LG Flatron 1730f | wyspecj. hipermarket | Saturn | 1529 | 1457 | duży reseller | BALTA | 1350 |
Monitor LCD 17″ | LG Flatron 1715s | mały reseller | PFH W. Zalewski | 1460 | 1318 | mały reseller | Rainbow PC | 1219 |
Drukarka | HP DeskJet 3845 | wyspecj. hipermarket | Saturn | 399 | 360 | mały reseller | Arkom | 335 |
Drukarka | HP DeskJet 3745 | ogólny hipermarket | Leclerc | 310 | 274 | mały reseller | Binar | 253 |
Drukarka | Lexmark Z615 | supermarket wyspecj. | Mega Avans | 249 | 225 | ogólny hipermarket | Leclerc | 199 |
Mysz | A4Tech Opto Radio 518 | mały reseller | Logic PC | 150 | 111 | mały reseller | PHU Bit* | 55 |
Mysz | Logitech MX310 | supermarket wyspecj. | Mega Avans** | 179 | 163 | duży reseller | Rainbow PC | 135 |
Głośniki | Media-tech – 2.1 MT333 | duży reseller | Rainbow PC | 266 | 173 | sieciowy duży reseller | SFERIS | 139 |
Płytka | TDK CD-RW x12 | mały reseller | PFH W. Zalewski | 6,0 | 4,62 | sieciowy duży reseller | SFERIS | 3,50 |
Płytka | Verbatim+ CD-RW | wyspecj. supermarket | Mega Avans** | 5,99 | 4,87 | hipermarket ogólny | Carrefour | 2,99 |
Aparat cyfrowy | Sony DSC-P73 | mały reseller | Logic PC | 1300 | 1147 | sieciowy duży reseller | Vobis*** | 999 |
Aparat cyfrowy | Sony DSC-V3 | hipermarket ogólny | Carrefour**** | 3499 | 3319 | mały reseller | AFG Computers | 2760 |
Nagrywarka | LG 4160b | duży reseller | PC Partner | 490 | 358 | mały reseller | AFG Computers | 315 |
* – oraz PPHU Meganet, Yellow Computer, Fmatic, ** – oraz MediaMarkt, *** – oraz Saturn, **** – oraz Saturn, MediaMarkt |