Pingwin w centrali telefonicznej

Opensource'owy program Asterisk pozwala zamienić peceta w centralkę telefoniczną dysponującą wszystkimi funkcjami drogich central sprzętowych

Rynek telekomunikacyjny rozwija się bardzo dynamicznie m.in. za sprawą rosnącego popytu na połączenia głosowe realizowane za pomocą łączy internetowych. Internauci na całym świecie coraz częściej rozmawiają za pomocą aplikacji będących klientami VoIP. Firmy sięgają natomiast po systemy telefonii IP, którymi zastępują konwencjonalne centralki. Korzystać z nich mogą także administratorzy sieci osiedlowych, małe firmy oraz indywidualni użytkownicy. Wystarczy, że sięgną po darmowy program Asterisk, który pełni funkcję routera oraz systemu do zarządzania zarówno pakietami głosowymi, jak i liniami telefonicznymi oraz skryptami do realizacji połączeń. Jeśli mimo wszystko zabraknie nam jakiejś funkcji, można samemu uzupełnić luki – Asterisk jest projektem Open Source, dlatego każdy umiejący programować w języku C może rozwijać system.

(Prawie) wszystko za darmo

Samodzielne zbudowanie centrali podobnej do tej, jaką oferują firmy Siemens, Ericsson czy Alcatel, może się dla nas okazać zadaniem raczej trudnym do zrealizowania. Jednak możemy pokusić się o instalację na swoim komputerze specjalnego oprogramowania, które będzie realizowało te same funkcje. Głównym twórcą oraz inicjatorem stworzenia oprogramowania Asterisk jest Mark Spencer. Dzięki jego inicjatywie oraz pomocy wielu osób zaangażowanych w projekt powstał kompletny system centralowy, działający pod kontrolą Linuksa. Umożliwia on zastąpienie tradycyjnych central PBX, które pracują m.in. w biurach, urządzeniami programowymi (softPBX). Dzięki oprogramowaniu Asterisk możemy wykonywać, przyjmować lub przełączać rozmowy telefoniczne równie sprawnie jak w systemach tradycyjnych. Dodatkowo stworzymy własny system powitań DISA, interaktywnych odpowiedzi IVR, a także skrzynki głosowe, tzw. Voice-Maile. Oprogramowanie to łączy możliwości dwóch telefonii: tradycyjnej, czyli takiej, jaką używamy na co dzień w domu lub biurze, oraz systemu IP. Za pośrednictwem firmy Digium, sponsora projektu, możemy zakupić różnego rodzaju karty PCI pomocne w fizycznym podłączeniu systemu do sieci telekomunikacyjnej. Inni producenci markowych kart, oferujący sprzęt współpracujący z Asteriskiem, to m.in. Quicknet, Dialogic czy Sangoma.

Co jeszcze uzyskujemy za pomocą tego oprogramowania? Otrzymamy możliwość realizacji połączeń głosowych wychodzących od użytkownika do sieci PSTN. W tym celu niezbędne będzie nabycie odpowiedniej karty FXO, do której zostanie podłączona linia telefoniczna prowadząca do lokalnego operatora. Najprostszą kartą, którą możemy tu zastosować, jest model o symbolu X100P Digium (koszt tego podzespołu to ok. 150 złotych). Istnieje również możliwość podłączenia nieco większych kart, np. E100P, obsługujących 30 linii (tu cena wyniesie około 2000 złotych).

Tanie pogaduszki

Bezpośrednia konfiguracja programu Asterisk dla połączeń wychodzących umożliwia ustawienie systemu w taki sposób, aby połączenia były realizowane zawsze przez najtańszego w danym dniu tygodnia czy godzinie operatora. Wskazane jest wówczas nawiązanie współpracy z jak największą liczbą operatorów i porównanie wszystkich stawek za połączenia. Odpowiednio ustawiony system Asterisk automatycznie wybierze najtańszą drogę połączenia np. międzymiastowego lub do sieci telefonii komórkowej, niezależnie od pory dnia. Użytkownik wybiera numer, pod który chce dzwonić, zawsze tak samo – bez stosowania dodatkowych prefiksów czy też innych skrótów.

W wypadku odbierania rozmów z publicznej sieci telefonicznej Asterisk oferuje udogodnienia zwiększające komfort użytkowania. Jednym z takich elementów jest wspomniane wcześniej automatyczne powitanie osoby dzwoniącej – DISA. System w wypadku wykrycia nadchodzącego połączenia potrafi automatycznie odebrać taką rozmowę i powitać dowolnym, uprzednio nagranym firmowym komunikatem. Funkcja ta pozwala również dzwoniącemu na samoczynne połączenie się z wybranym numerem wewnętrznym, bez odwoływania się do pomocy np. recepcjonisty. Podczas naszej nieobecności skorzystamy chętnie z możliwości uruchomienia własnych skrzynek głosowych (Voice-Maili), gdzie dzwoniący pozostawią wiadomości. Odsłuchujemy je bezpośrednio przy stanowisku telefonicznym albo zdalnie, po poprawnym uwierzytelnieniu w systemie.

Asterisk stanowi również ciekawą propozycję dla sieci osiedlowych, które oprócz połączenia internetowego mogłyby współdzielić jedną czy nawet kilka linii telefonicznych! Taką przykładową możliwością jest przydzielenie każdemu użytkownikowi blokowego Ethernetu wewnętrznego, wybieranego tonowo numeru. W ten sposób uzyskamy osiedlową darmową sieć telefoniczną. Oprócz aplikacji do odbierania i wykonywania rozmów można oczywiście użyć innych urządzeń IP lub specjalnych przejściówek, pozwalających na podłączenie do sieci komputerowej zwykłych analogowych aparatów.

I Ty możesz zostać operatorem
Centrala telefoniczna oparta na Asterisku wymaga tylko zakupu komputera oraz kart PCI, które będą pośrednikiem w połączeniu zwykłego aparatu telefonicznego z centralą. Należy zapewnić tyle portów FXS dla użytkowników i FXO na linie miejskie, aby móc podłączyć potrzebną liczbę aparatów telefonicznych oraz linii. Po przeliczeniu i porównaniu kosztów zakupu takich kart z cenami niedużych tradycyjnych central telefonicznych, np. Panasonica, może okazać się, że korzystniejszy będzie wybór tradycyjnego sprzętu. Natomiast jeśli zdecydowaliśmy się na budowę średniej wielkości centrali, np. dwóch łączy 30B+D ISDN (60 numerów po stronie miejskiej), Asterisk jest zdecydowanie atrakcyjniejszy cenowo. Warto też pamiętać, że Asterisk nie wymaga kupowania dodatkowo specjalistycznych kart, by uzyskać np. funkcję DISA, niezbędnych w tradycyjnych centralach.
Telefonia IP po stronie użytkownika wymaga dodatkowej inwestycji w specjalne aparaty telefoniczne. Zamiennikiem takich urządzeń są odpowiednie adaptery FXS, dzięki którym uzyskamy możliwość podłączenia zwykłego analogowego telefonu do sieci IP.

Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.