Komunikacyjne trio

Siedziba firmy przyszłości, a w zasadzie nie oszukujmy się: coraz częściej też teraźniejszości, jest wyposażona w kilka punktów dostępowych tworzących niewidzialną sieć, za pomocą której wiele urządzeń – między innymi telefony komórkowe – uzyskuje dostęp do Internetu.

Głos w eterze

Sprzęgnięcie sieci WLAN oraz technologii Voice over IP nie jest już czymś nadzwyczajnym, choć pewne wstępne problemy – związane np. z ograniczoną liczbą kanałów powszechnie stosowanego protokołu 802.11b – które były powodem częstego przerywania rozmów, musiały zostać przezwyciężone. Dziś technologia ta została dopracowana i staje się coraz popularniejszą formą komunikacji. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na cenową atrakcyjność usług operatorów VoIP oraz komfort, jaki wiąże się z korzystaniem z bezprzewodowych aparatów telefonicznych. Równie przydatne mogą się okazać urządzenia typu PDA, dzięki którym po podłączeniu ich do sieci Wi-Fi i uruchomieniu wirtualnego telefonu będziemy mogli nawiązać połączenie głosowe. Oczywiście głównym elementem takiego rozwiązania jest właściwie skonfigurowany Access Point, integrujący w sobie np. modem DSL, router WLAN, bramkę VoIP i pozwalający komunikować się z wykorzystaniem technologii Bluetooth.

Między GSM a Wi-Fi

Do niedawna w takiej sieci brakowało tylko możliwości korzystania z telefonu komórkowego. Dziś, dzięki nowoczesnym aparatom telefonicznym, które potrafią współpracować z sieciami Wi-Fi, takie ograniczenie już nie istnieje. Jeżeli zaopatrzymy się np. w komórkę NEC N900iL lub Motorolę CN620, będziemy mogli cieszyć się dobrodziejstwami połączeń VoIP, o ile nasz telefon znajdzie się w zasięgu sieci bezprzewodowej. Z usług operatora GSM skorzystamy natomiast wtedy, gdy będziemy przebywali poza polem oddziaływania punktów dostępowych. Wymienione powyżej aparaty potrafią rozpoznawać dostępne sieci i automatycznie przełączać się między nimi. Wszystko zaś po to, by zoptymalizować koszty związane z przeprowadzoną rozmową. Odtąd po przekroczeniu progu siedziby naszej firmy osobista komórka może służyć jako telefon służbowy, wykorzystując dostęp do Access Pointa za pomocą Bluetootha lub Wi-Fi. 1

Z badań firmy Infonetics wynika, że w ciągu całego 2004 roku sprzedaż „dwuzakresowych” telefonów (GSM/WLAN) sięgnęła 8 tys. Nie jest to wynik imponujący, ale pamiętajmy, że technologia ta dopiero raczkuje. Nauczeni przykładem telefonii stacjonarnej możemy jednak przypuszczać, że mobilny VoIP zostanie z czasem upowszechniony, przysparzając sporo kłopotów operatorom sieci komórkowych.

Więcej:bezcatnews