Rysy na “pomniku”

Wprawie wszystkich obszarach życia, w których wykorzystywane są komputery, obserwuje się ostatnimi czasy pęd ku zastosowaniu oprogramowania dystrybuowanego na zasadach Open Source. Wśród “otwartych” pakietów biurowych niekwestionowany prym wiedzie OpenOffice.org. Wielu użytkowników podkreśla jego zalety, szczególnie w kontekście błędów i problemów z konkurencyjnym zestawem Microsoftu. Nie wolno jednakże zapominać, że praktycznie żaden program komputerowy nie jest pozbawiony wad. Postanowiliśmy zatem ujawnić najważniejsze niedociągnięcia open-source’owego pakietu biurowego.

Na potrzeby artykułu wziąłem pod lupę wersję 1.1.4-2, spolonizowaną edycję pakietu, znaną pod nazwą OpenOffice.org UX.pl, a tworzoną przez firmę UX Systems (www.ux.pl/openoffice). Firma udostępnia dwie wersje oprogramowania – płatną i darmową. Należy zauważyć, że z płatną edycją otrzymujemy dodatkowo drukowany podręcznik, obsługę techniczną, pomoc przy instalacji oraz inne udogodnienia. I właśnie za to pobierana jest opłata. Sam pakiet aplikacji biurowych jest bowiem w całości dostępny za darmo zarówno dla użytkowników prywatnych, jak i korporacyjnych.

Taka polityka firmy UX Systems jest całkowicie zgodna z licencją Open Source, na zasadach której dystrybuowany jest Open-Office.org. Niektóre rodzime firmy oferują jednak (wbrew licencji!) spolonizowany pakiet odpłatnie wraz z pomocą techniczną, nie umożliwiając jednocześnie pobrania samego pakietu za darmo.

Wszystkie usterki przedstawione w niniejszym artykule dotyczą opisywanej edycji i mamy nadzieję (a przynajmniej gorąco w to wierzymy), że wraz z opublikowaniem nowej wersji OOo zostaną usunięte. Obecnie trwają intensywne prace nad opracowaniem, a następnie spolonizowaniem wersji 2.0, która ma przynieść rewolucyjne zmiany (setki ulepszeń, wprowadzenie programu do obsługi baz danych – Base i wiele innych nowości). Oczekiwanie na kolejną edycję, zawierającą poprawki omawianych błędów, może zatem potrwać jeszcze kilka miesięcy, tym bardziej że twórcy opensource’owego pakietu poinformowali ostatnio o opóźnieniu daty jego premiery (patrz:

s. 90

). Do tego czasu – a właściwie do chwili, gdy wszystkie wymienione usterki zostaną usunięte – warto wiedzieć, jak sobie radzić z najważniejszymi niedociągnięciami OpenOffice.org.

1. Automatyczny reset ustawień

To jeden z najbardziej denerwujących błędów, które w ogóle mogą występować w dowolnym oprogramowaniu. Niemiłym zaskoczeniem dla nas było spostrzeżenie, że Open-Office również ma taką wadę. Mniej więcej pół roku po instalacji, któregoś ranka okazało się, że wszystkie ustawienia (a jest ich niemało – kilkanaście zakładek) zostały bez jakiegokolwiek ostrzeżenia przywrócone do wartości domyślnych, czyli takich jak w momencie instalacji. Wszystkie misternie poczynione zmiany oraz dostosowanie pakietu do naszych potrzeb w jednym momencie przeszły do historii.

Rozwiązanie:

Nie można obejść tego problemu. Jeśli zdarzy się to Czytelnikowi, nie pozostaje mu nic innego jak mozolne odtwarzanie własnej konfiguracji OpenOffice’a.

2. Blokada podczas zamykania

Usterka ta dotyczy pracy z wyłączonym modułem Quickstarter, co powoduje, że cały pakiet jest ładowany do pamięci przy każdym uruchomieniu któregokolwiek z jego składników. Problem podczas zamykania pakietu nie musi występować na każdym komputerze, niemniej z całą pewnością istnieje. Poniżej przedstawiam sekwencję operacji, które prowadzą do wystąpienia wspomnianej usterki.

Jednym ze sposobów zakończenia pracy z OpenOffice’em jest skorzystanie z kombinacji klawiszy [Ctrl]+[Q]. Jeśli użytkownik w tym momencie miał jakieś niezapisane dokumenty, wyświetlony zostanie (prawidłowo) komunikat z pytaniem o ich zapisanie. W oknie, które się pojawi, należy wybrać opcję Anuluj, co spowoduje przerwanie procesu zamykania pakietu. Następnie niezapisany dokument należy zachować i zamknąć, ale klikając tylko przycisk “x” na pasku nawigacyjnym okna. Spowoduje to zamknięcie dokumentu, a nie programu. Zostanie on wprowadzony w swoisty stan hibernacji. Mimo że pakiet jest uruchomiony i wyświetlone jest jego okno, próba otwarcia jakichś dokumentów poprzez dwukrotne kliknięcie odpowiadających im ikon w systemie (za pośrednictwem Mojego komputera czy Eksploratora Windows) nie spowoduje żadnej reakcji. Wskaźnik myszy na chwilę zmienia się w klepsydrę, w oknie Menedżera zadań ([Ctrl]+[Alt]+[Delete]) tworzone są kolejne kopie procesu “soffice.exe” (pozostałość z czasów, gdy OpenOffice nazywał się Star-Office), ale żaden dokument nie jest otwierany. Użytkownik może tę czynność powtarzać teoretycznie w nieskończoność, uruchamiając w ten sposób kilkanaście lub kilkadziesiąt procesów. Dopiero wymuszenie zamknięcia wszystkich kopii “soffice.exe” w oknie Menedżera zadań przynosi rozwiązanie. Program “budzi” się z odrętwienia, wyświetlana jest winietka towarzysząca każdemu “normalnemu” uruchomieniu (gdy wyłączony jest moduł Quickstart), a wszystkie wywołane wcześniej dokumenty są dopiero teraz prawidłowo otwierane.

Rozwiązanie:

Brak. Do czasu poprawienia tego nietypowego błędu należy unikać zamykania programu za pomocą kombinacji klawiszy [Ctrl]+[Q].

3. Nieaktualne wpisy na liście ostatnio otwieranych plików

Jeśli plik, którego nazwa występuje na liście ostatnio używanych zbiorów, nie istnieje (został skasowany lub przeniesiony), to odpowiadający mu wpis nie zostanie usunięty z tej listy przy próbie otwarcia odpowiedniego zbioru. Niektórych użytkowników może dodatkowo denerwować fakt, że owa lista nie jest zbyt długa. Miejmy nadzieję, że w nowej wersji pakietu wpisy o nieistniejących plikach będą automatycznie usuwane, jeśli próba otwarcia tych zbiorów się nie powiedzie – tak jak ma to miejsce w innych programach korzystających z list ostatnio używanych plików.

Rozwiązanie:

Brak.

Znalezione wady i błędy oraz sposoby ich rozwiązania
BłądObjawyRozwiązanie
1.Automatyczne resetowanie ustawień do wartości domyślnychBrak
2.Blokada OpenOffice.org podczas zamykania programuNie zamykać programu za pomocą kombinacji klawiszy [Ctrl]+[Q]
3.Lista ostatnio otwartych plików przechowuje także nieistniejące plikiBrak
4.Problemy przy tworzeniu nowego dokumentu na podstawie szablonuBrak
5.Problemy przy imporcie i eksporcie plików pochodzących z innych aplikacjiRęcznie poprawiać błędy powstałe przy eksporcie i imporcie
6.Obsługa tabel – scalanie komórekUnikać tabel zawierających kilka scalanych komórek w rzędzie
7.Błędy przy tworzeniu plików PDFBrak
8.Błędy w działaniu narzędzia do rejestracji zmian i korektyBrak
9.Uciążliwy zapis do plików w innym formacie lub dla innych aplikacjiBrak
10.Blokada dostępu do folderów, z których pochodzą pliki otwierane w OpenOffisieZmiany w tych folderach należy przeprowadzać po zamknięciu aplikacji należących do pakietu
11.Złe działanie narzędzia do automatycznego dzielenia wyrazówKorzystać z ręcznego dzielenia wyrazów ([Ctrl]+[-])
12.Nieefektywne działanie narzędzi do autokorekty i autozamianyRęcznie poprawiać błędy powstałe w mechanizmach automatycznych
13a.Problemy z prawidłowym zarządzaniem szablonamiNie doprowadzać do zaistnienia opisanych sytuacji
13b.Niewyświetlanie na listach szablonów pochodzących z pakietu Microsoft OfficeSkojarzyć z OO.org, a następnie ręcznie uruchamiać pliki tych szablonów
13c.Błędna numeracja poziomów konspektuPoprawić ręcznie
14.Z reguły nieprawidłowe automatyczne formatowanie wklejanego tekstuStosować w tym przypadkach polecenie Wklej specjalnie i wybierać właściwy format
15a.Automatyczne zmniejszanie ilustracji wstawianych przy końcu stronyWstawiać ilustracje na nowej (kolejnej) stronie, usunąć zbędne linie
15b.Brak możliwości usunięcia “aktywnej” ilustracji wklejonej na końcu dokumentuObrazy ze stron internetowych wklejać nie przy końcu dokumentu
16.Problemy po wstawieniu znaku przejścia do nowej strony lub sekcjiBrak
17.Uciążliwe korzystanie z okna wstawiania znaku specjalnegoBrak
Więcej:bezcatnews