Prywatna wytwórnia filmowa

Liczba osób zajmujących się amatorskim kręceniem filmów szybko rośnie. Spadające ceny kamer kuszą coraz więcej ludzi. Dodatkową zachętą jest jeszcze możliwość samodzielnej obróbki nakręconego materiału przy użyciu średnio wydajnego komputera. Magnetowidy czy karty do edycji wideo to w amatorskim studiu przeszłość. Wystarczą pecet czy “Makówka” i odpowiedni program.

W jedności siła

Właśnie… program. Tak naprawdę potrzebne są co najmniej trzy: pierwszy do przechwytywania obrazu z kamery, drugi do edycji wideo i trzeci do konwersji materiału filmowego do formatu MPEG, opracowania menu płyty DVD oraz wypalenia jej. Z punktu widzenia montażysty najważniejsze są dwa ostatnie, bo pozwalają na zapanowanie nad nagranym materiałem i uzyskanie pożądanego efektu końcowego. Wyspecjalizowane aplikacje mają jedną podstawową zaletę, która jednocześnie z pewnego punktu widzenia jest ich wadą: powiązane ze sobą funkcje skupione są w kilku narzędziach. Co to oznacza dla użytkownika? Przede wszystkim konieczność skompletowania warsztatu pracy za przeważnie wyższą cenę, a na dodatek przymus zapoznania się z interfejsem i nauczenia obsługi więcej niż jednego programu. Dla zawodowców innej drogi nie ma, ale amatorzy chętnie sięgną po narzędzie uniwersalne. Nie będzie ono doskonałe, nie zapewni tak wielkich możliwości, ale za to z pewnością kosztuje mniej, no i jest po prostu wygodne (o programie dla naprawdę leniwych wspomnimy na następnej stronie). Czas zatem przystąpić do omówienia kilku popularnych “kombajnów” do produkcji filmów DVD.

Startujemy!

Stop, stop. Zanim zainstalujemy i uruchomimy wybraną aplikację, przyjrzyjmy się naszemu pecetowi. Informacje o zalecanej konfiguracji sprzętowej zamieściliśmy w ramce “Komputer dla filmowca”, a tu zróbmy tylko jedną uwagę. Cały czas powinna nam towarzyszyć myśl: “220 MB na minutę…” Bez odpowiedniej ilości miejsca na dysku nie zrobimy niczego. Poza tym partycję sformatowaną w systemie plików NTFS (nie ma limitu 4 GB dla rozmiaru pojedynczego pliku), na której będziemy prowadzili prace, warto zdefragmentować. W czasie obróbki filmu wyłączmy wszelkie programy, które nie są absolutnie potrzebne – dotyczy to także antywirusa.

Po ewentualnych poprawkach w konfiguracji sprzętu i Windows śmiało instalujemy wybrany program. Bardzo często zostaniemy poproszeni o dokonanie nieobowiązkowej rejestracji. Chociaż zazwyczaj na takie zachęty odzew jest praktycznie żaden, to producenci software’u do obróbki wideo z jednej strony kuszą bonusami i dodatkami, a z drugiej od podania swoich danych uzależniają możliwość pobierania aktualizacji i poprawek oraz korzystania z pomocy technicznej (co często jest potrzebne podczas instalacji np. Pinnacle Studio). Uaktualnienia bywają konieczne, by aplikacja funkcjonowała prawidłowo lub nie wpływała źle na działanie innych programów. Ponadto w dodatkach i poprawkach może się pojawić obsługa nowego sprzętu.

Komputer dla filmowca
Każdy, kto choć raz miał do czynienia z obróbką obrazu, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że typowe zadania z nią związane wymagają naprawdę wydajnego peceta. Podawane przez niektórych producentów wymagania minimalne – procesor taktowany zegarem o częstotliwości 800 MHz i 128 MB pamięci RAM – należy zatem z miejsca włożyć między bajki.
      Przy takiej niewielkiej ilości RAM-u sam system operacyjny i proste aplikacje ledwie działają i nie ma co mówić o poważnym zaangażowaniu w zadania pochłaniające więcej zasobów. Dlatego do sprawnej obróbki materiału wideo potrzebne są maszyna z procesorem taktowanym w granicach dwóch gigaherców, minimum 512 MB pamięci operacyjnej (ale tak naprawdę bez jednego gigabajta lepiej się za pewne rzeczy nie zabierać) oraz jak najbardziej pojemny i szybki dysk twardy (najlepiej z cachem o rozmiarze 8 MB). Do prac amatorskich nie ma potrzeby budowania macierzy, która jeszcze przyspieszy pracę całego systemu, ale jeśli ktoś dysponuje odpowiednimi środkami, to może się zastanowić i nad takim rozwiązaniem.

Trudne słowo – “authoring”

Ponieważ nie jest to pierwsze nasze spotkanie z aplikacjami do nagrywania płyt DVD (patrz: “$(LC119919:Giewont Pictures prezentują…)$”), warto powiedzieć, co zmieniło się przez kilkanaście miesięcy. Najpierw ceny: spadły one nawet o jedną trzecią! W przeważającej większości wypadków za taką sumę jak rok temu dostaniemy program lepszy i zazwyczaj o większej funkcjonalności albo też za tę samą aplikację zapłacimy mniej. Bardzo dobrym przykładem jest ubiegłoroczny zdobywca wyróżnienia CHIP-Tip ECONO – MAGIX Movies on CD & DVD 2005 kosztuje 99 zł (rok temu 140 zł!). Zwiększona funkcjonalność? Proszę bardzo. Sprzedawane za tę samą cenę Roxio Easy Media Creator 8 Suite zawiera MyDVD Studio, które było samodzielną aplikacją, a teraz zostało obudowane dużą liczbą dodatkowych narzędzi. Na koniec warto wspomnieć o pierwszej jaskółce zwiastującej zmiany w produkcji filmów w wysokiej rozdzielczości, czyli High Definition (HD). Termin ten jest ostatnio modny, ale po pierwsze: trzeba pamiętać o dużych wymaganiach sprzętowych dla pracy z materiałami HD. Po drugie: nic nie uchroni nas przed koniecznością zakupu sprzętu do odtwarzania i telewizora akceptujących sygnał wysokiej rozdzielczości. Na razie najwięcej problemów powoduje właśnie prezentacja takiego dzieła HD, bo film powoli, ale jednak zostanie zakodowany, odtworzony musi natomiast zostać w odpowiednim tempie.

Zmiana związana z HD nie dotyczy wyłącznie filmów – wszak dziś mało kto dysponuje kamerą, która rejestruje materiał w rozdzielczości większej niż PAL. Dlatego w pierwszej kolejności skorzystamy z tej nowości, prezentując fotografie w lepszej rodzielczości niż dotychczas. Przecież niemal wszystkie cyfraki “produkują” pliki zdecydowanie przekraczające rozmiarami możliwości telewizyjnej prezentacji. Zawsze trzeba zredukować liczbę pikseli w pionie i poziomie, żeby zdjęcia dało się oglądać na ekranie telewizora. Dotychczas właściwie tylko drukując fotografie lub przekazując je do laboratorium, wykorzystywaliśmy pełną rozdzielczość. Od dziś mamy szansę – używając Pinnacle Studio Plus 10 lub Roxio Easy Media Creatora – wyprodukować pokaz charakteryzujący się większą rozdzielczością. Tak naprawdę obsługa HD to jedyna całkowicie nowa cecha programów authoringowych.

Czy nam się to podoba, czy nie, istnieje tendencja do upraszczania czynności edycyjnych i automatyzacji niektórych zadań. Niedoświadczonym lub nieufnie traktującym komputer użytkownikom takie właśnie podejście zapewnia możliwość korzystania z cyfrowych technologii samodzielnie, bez proszenia o pomoc bardziej wtajemniczonych. Najbardziej jaskrawym tego przykładem jest CyberLink MakeDVD 2, czyli aplikacja napisana z myślą, że będzie instalowana w systemie Windows XP Media Center Edition i obsługiwana za pomocą pilota. Siedząc na kanapie, bez problemu stworzymy krążek DVD z filmem lub pokazem slajdów. Napisy można wprowadzić, używając wyświetlanej na ekranie wirtualnej klawiatury… Jednym słowem – prezent dla leniwych.

Dane techniczne i funkcje aplikacji authoringowych
ProgramAdobe Premiere Elements 2ArcSoft ShowBiz DVD 2CyberLink Power-Producer 3InterVideo WinDVD Creator 2 PlatinumMAGIX Movies on CD & DVD 2005MedioStream neoDVD 7Pinnacle Studio Plus 10Roxio Easy Media Creator 8 SuiteUlead DVD MovieFactory 4
Producent [http://www.]adobe.com/arcsoft.com/cyberlink.com/intervideo.com/magix.com/mediostream.com/pinnaclesys.com/roxio.com/ulead.com/
Cena293 zł325 zł227 zł227 zł99 zł163 zł299 zł325 zł149 zł
Informacje podstawowe
Polska wersjannntnntnn
Formaty wejściowe wideo: AVI/MPG/WMV/ASF/MOV/VOB/innet/t/t/t/t/t/3GPt/t/t/t/t/t/DVR-MSt/t/t/t/n/t/DVR-MSt/t/t/t/n/n/DVR-MSt/t/t/t/t/t/MXV1)t/t/t/n/t/t/RMt/t/t/n/n/t/nt/t/t/t/t/n/DVR-MSt/t/t/t/t/t/różne MPEG, Sony MICROMV
Formaty wejściowe audio: MP3/WAV/WMA/OGG/innet/t/t/n/AIF, różne MPEGt/t/t/n/AIF, różne MPEGt/t/t/n/ASFt/t/t/n/nt/t/t/t/nt/t/n/n/różne MPEGt/t/t/n/AVIt/t/t/t/FLACt/t/t/t/różne MPEG
Formaty wyjściowe płyty: DVD/mDVD/VCD/SVCDt/n/t/tt/n/t/nt/n/t/tt/t/t/tt/t/t/tt/n/t/nt/t/t/tt/n/t/tt/t/t/t
Nagrywanie na CD/DVD w czasie rzeczywistymntttttttt
Zgrywanie z płyty DVD/tunera TV/kamery analogowejt/t/tt/t/tt/t/tn/t/tn/t/tn/t/tt/t/tn/t/tt/t/t
Ustawienia jakości pliku wyjściowego: kodek/wymiar klatki/FPS/bitrate/innet/t/t/t/tt/t/t/t/audion/n/n/n/wybór HQ, SP, LP, EPn/n/n/n/wybór HQ, GQ, SP, LP, EPt/t/t/t/każdy inny parametr wideo i audion/n/n/n/wybór Good, Better, Bestt/t/n/t/audiot/t/t/t/tn/t/n/t/audio
Obsługa dźwięku Dolby Digitaltnttnnttt
Obsługa nośników DLtntnntttt
Edycja klipów wideo
Wykrywanie scen: znaczniki z kamery/analiza obrazu/cyklicznie co x s/ręczniet/t/t/tt/t/n/tt/t/t/tn/t/t/tt/t/n/tn/n/n/nt/t/t/tt/t/t/tt/t/c/t
Operacje na klipach: przycinanie/łączenie/dzielenie/usuwanie ze środka/spowolnienie lub przyspieszenie/odtwarzanie od tyłut/t/t/n/t/tt/c2)/t/n/t/nt/t/t/t/n/nt/n/n/n/n/nt/n/t/n/n/nt/n/n/n/n/nt/c/t/n/n/nt/t/t/n/t/nt/t/c/t/n/n
Edycja materiału: scenariusz/linia czasun/tt/tt/tt/tt/tn/nt/tt/tt/n
Filtry: korekcji barwnej/przejść/efektów wideot/t/tt/t/tt/t/nt/t/nt/t/tn/t/nt/t/tn/t/tn/t/t
Podgląd montażutttttnttt
Edycja oryginalnej ścieżki dźwiękowejtnnntnttn
Dodawanie innej ścieżki dźwiękowej (z pliku)ttttttttt
Nagrywanie własnego komentarzanttttnttt
Tworzenie dysku wideo
Start płyty (menu czy start filmu)nnnnnnnnt
Tworzenie czołówkinttntnntt
Tworzenie głównego/podrzędnych menut/tt/tt/tt/nt/tt/tt/tt/tt/t
Tworzenie i edycja layoutu menutt3)t3)ttnttt
Wybór rozdziałów i zarządzanie nimitttc4)ttttt
Wybór klatki reprezentującej scenę/odtwarzanie w podglądziet/tt/tt/tt/nt/tt/tt/tn/tt/t
Wybór obrazu tła/podkładu muzycznegot/tt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/t
Biblioteki: tła/menu/przyciskin/t/nt/t/nt/t/tt/t/tt/t/nt/t/nt/t/tn/t/nt/t/t
Animowane menu/przyciskit/nt/nt/nt/nt/nn/nt/nt/nt/n
Nakładanie napisów na filmtttttnttt
Wprowadzanie polskich znaków w menu/napisacht/tn/nn/nt/tt/tt/nt/tt/tt/t
Podgląd autorskittttttttt
Edycja on-discntttttnnt
Tworzenie pokazu slajdówttttttttt
Tryb Fit-To-Disktntnnnttn
KomentarzMłodszy brat znanego Premiere’a to narzędzie o dużych możliwościach edycyjnych, produkujące dobre jakościowo filmy. O dziwo nie jest to najdroższy program w zestawieniu.Duże możliwości, jakość nieznacznie odbiegająca od ideału, bardzo dobra ergonomia – niestety, kosztuje równowartość 100 dolarów.Na sporą funkcjonalność tej aplikacji kładzie się cieniem nie najlepsza jakość obrazu. Szkoda, bo PowerProducer ma naprawdę duży potencjał.Zaawansowana wiekowo aplikacja, wyraźnie ustępująca konkurencji pod względem funkcjonalności i jakości obrazu. Jej atutem jest polskojęzyczny interfejs.Tanio, ale szybko i dobrze – to maksyma przyświecająca twórcom Movies. Mimo że jest to ta sama wersja co przed rokiem, broni się możliwościami.Prosty, niewymagający dużych zasobów i łatwy w obsłudze program. Nie jest jednak najtańszy i dlatego stoi raczej na straconej pozycji.Rozbudowana aplikacja, pozostawia konkurencję w tyle, jeśli chodzi o jakość produkowanych filmów.“Kombajn” do authoringu DVD, wypalania płyt audio i krążków z danymi, backupu i katalogowania plików multimedialnych.Program niedrogi, łatwy w obsłudze i charakteryzujący się przejrzystym interfejsem.
t – jest; n – nie ma; c – częściowo; 1) – własny format programu; 2) – tylko wcześniej podzielone klipy; 3) – nie ma możliwości swobodnego rozłożenia elementów menu; 4) – brak możliwości tworzenia rozdziałów jako elementów w menu
Więcej:bezcatnews