Domowy VoIP-ofon

Trudno znaleźć abonenta, który byłby zadowolony z wysokości haraczu, jaki co miesiąc musi płacić swojemu operatorowi telekomunikacyjnemu. Można co prawda oszczędzać na rozmowach, ale w większości wypadków nie da się obejść stałego obciążenia, jakim jest sam abonament. A gdyby tak całą opłatę stałą, niezależną od czasu i liczby połączeń, można było przeznaczyć na rozmowy? Nierealne? Niekoniecznie.

Okazuje się, że mając stałe łącze internetowe o odpowiedniej szybkości, można nie tylko nie płacić abonamentu, ale jeszcze rozmawiać znacznie taniej niż za pośrednictwem standardowej telefonii stacjonarnej (PSTN). Możliwości takie oferuje nam od pewnego czasu telefonia VoIP. Wystarczy zarejestrować się u jednego z licznych już operatorów tej usługi i cieszyć się tanimi rozmowami. W większości wypadków otrzymamy też (często zupełnie za darmo) stacjonarny numer telefonu, pod który będą mogli do nas dzwonić nie tylko inni użytkownicy telefonii VoIP, ale również abonenci telefonii tradycyjnej i komórkowej. Co więcej, jeśli przeprowadzimy się do innego miasta czy nawet za granicę, wciąż będziemy mogli używać tego samego numeru telefonu!

Więcej niż oszczędność

Wykorzystanie połączenia internetowego do dzwonienia ma oczywiście więcej zalet. Chcąc na przykład umożliwić bliskim tanie połączenia do nas, musimy jedynie zwrócić się do operatora VoIP o przydzielenie numeru telefonu z jego strefy numeracyjnej. Wówczas dzwoniąc do nas, zapłacą oni jak za połączenie lokalne. Oszczędności, jakie w ten sposób uzyskają dzwoniące do nas osoby, są znaczne już w wypadku połączeń międzymiastowych, nie mówiąc o międzynarodowych. Wybierając operatora VoIP, warto więc sprawdzić jego ofertę odnośnie do stref numeracyjnych.

Istnieje jednak sposób na to, by często dzwoniący do nas abonenci w ogóle nie płacili za rozmowy. Jak to możliwe? Wystarczy ich namówić, by również zdecydowali się na korzystanie z technologii VoIP. Połączenia w ramach sieci jednego operatora VoIP są bowiem całkowicie darmowe. Fakt ten docenią z pewnością także właściciele firm mających kilka oddziałów, zwłaszcza jeśli są one rozmieszczone w różnych częściach Polski czy wręcz różnych krajach (patrz: powyższy rysunek).

Jeśli zależy nam, aby osoby dzwoniące z naszego miasta nie musiały wybierać numeru zamiejscowego, warto się postarać o drugi, lokalny numer VoIP. W wypadku firm bardziej racjonalne będzie jednak pozostawienie lokalnego numeru telefonii stacjonarnej, która – choć wymaga opłacania stałego abonamentu – zapewni ciągłość połączenia telefonicznego z i do firmy na wypadek awarii łącza internetowego. Ponieważ najprostsze rozwiązania programowe (aplikacja do komunikacji VoIP – np. Skype) oraz programowo-sprzętowe (aplikacja + np. słuchawka ze złączem USB) wymagają do swojego działania włączonego peceta, nie zastąpią nam one telefonii stacjonarnej. Pełną swobodę działania zapewniają natomiast urządzenia sieciowe z funkcją VoIP.

Brama wujka Sknerusa

Urządzeniem zapewniającym swobodę korzystania z technologii VoIP jest bramka VoIP. Mówiąc najogólniej, jej zadaniami są zamiana głosu z analogowego aparatu telefonicznego do postaci cyfrowej i przesłanie go do operatora VoIP przez sieć pakietową (np. Internet). Dostępne w sprzedaży bramki różnią się oczywiście nie tylko liczbą protokołów, opcji i mechanizmów związanych z obsługą VoIP-u, ale również ze względu na dodatkową funkcjonalność.

Możemy mieć zatem do czynienia ze zwykłymi bramkami, bramkami z funkcją routera (ze zintegrowanym switchem lub access pointem) czy modemu DSL. Budując małą domową czy firmową sieć LAN, warto od razu zdecydować się na jedno urządzenie sieciowe integrujące w sobie wiele funkcji, w tym bramki VoIP, bądź zbudować infrastrukturę sieciową z kilku osobnych elementów. Oba podejścia mają swoje wady i zalety. Zastosowanie zintegrowanego routera jest prostsze i tańsze. Z kolei budowę sieci z oddzielnych, prostych urządzeń sieciowych możemy prowadzić etapami. Również jeśli rozbudowujemy istniejący już LAN o nowe funkcje (np. VoIP), łatwiej i taniej będzie zaopatrzyć się w prostą bramkę. Przyjrzyjmy się zatem funkcjom i cechom różnego typy bramek VoIP.

Sieć – bramka – telefon

Najprostsze bramki VoIP mają zwykle postać “przelotki” instalowanej między naszym łączem internetowym a zwykłym telefonem analogowym bądź centralką. Urządzenia tego typu pracują przeważnie z wykorzystaniem protokołu SIP (Session Initiation Protocol) w wersji 2 i wyposażone są w jedno lub dwa gniazda FXS (RJ-11) do podłączenia telefonu analogowego lub faksu i interfejs LAN (RJ-45) do połączenia z siecią LAN lub WAN.

Dostęp do zazwyczaj dość ograniczonej liczby ustawień prostej bramy VoIP odbywa się zwykle za pośrednictwem interfejsu WWW lub kodów tonowych wybieranych z klawiatury aparatu telefonicznego. Do tego typu urządzeń zaliczają się np. bramki Linksys PAP2-EU lub DrayTek VigorTalk. Ich największą zaletą jest dość niska cena (około 250 zł), wadą zaś konieczność posiadania osobnego łącza internetowego lub routera, jeśli chcemy jednocześnie korzystać z komputera podłączonego do Internetu. Proste bramki VoIP nie dysponują zwykle gniazdami do podpięcia tradycyjnej sieci telefonicznej PSTN (Public Switched Telephone Network). Niemożliwe jest wówczas prowadzenie rozmów telefonicznych bez przepinania telefonu raz z telefonii VoIP, a drugi raz z tradycyjnej linii PSTN Innymi słowy tracimy wówczas na wygodzie korzystania z telefonu np. podczas awarii łącza internetowego lub gdy parametry połączenia uniemożliwiają przeprowadzenie rozmowy za pośrednictwem VoIP-a. Jeśli już znajdziemy model z obsługą sieci PSTN, to warto sprawdzić czy obsługuje on funkcję PSTN-pass-through, która umożliwia korzystanie z linii analogowej po zaniku napięcia zasilającego bramkę.

Parametry techniczne wybranych bramek VoIP
ModelAVM FRITZ!Box FonD-Link DVG-1402SDrayTek Vigor2100VDrayTek Vigor2200VDrayTek VigorTalkGrandstream BudgeTone 100Grandstream HandyTone 386Linksys PAP2Linksys RT31P2Linksys WRT54GP2Sipura SPA1001-EUSipura SPA-2002Sipura SPA-2100Welltech ATA-151Welltech IAD-162Welltech LP-201
Serwis WWW producenta [http://www]avm.dedlink.pldraytek.co.ukdraytek.co.ukdraytek.co.ukgrandstream.comgrandstream.comlinksys.comlinksys.comlinksys.comsipura.comsipura.comsipura.comwelltech.com.twwelltech.com.twwelltech.com.tw
Cena1)550 zł590 zł400 zł550 zł240 zł350 zł300 zł250 zł260 zł500 zł310 zł345 zł410 zł300 zł370 zł570 zł
Konfiguracja przez WWW/konsolę/IVRt/n/nt/t/nt/n/nt/n/nt/t/tt/n/nt/n/tt/n/tt/n/nt/n/nt/n/tt/n/tt/n/tt/t/nt/t/nt/t/n
Połączenia telefoniczne (VoIP)
Protokół sygnalizacyjny sesjiSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIPSIP
Liczba portów FXS/FXO/ISDN1/1/02/0/01/1/01/1/01/0/0nd./0/01/1/02/0/02/0/02/0/01/0/02/0/02/0/01/0/01/1/0nd./1/0
PSTN pass-throughtnttnntnnnnnnntt
Obsługa połączeń faksowychnbd.nnnntttttttntn
Obsługa NAT-untntttttnttttttn
Obsługiwane kodeki dźwięku
G.711A/G.711u/G.723t/t/nt/t/tt/t/tt/t/tt/t/nt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/t
G.726-40/G.726-32/G.726-24t/t/tt/t/tn/t/nn/t/nn/n/nn/t/nt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tt/t/tn/n/nn/n/nn/n/n
G.726-16/G.729a/G.729bn/n/nn/t/nn/t/tn/t/tn/t/tn/t/tt/t/tt/t/nt/t/nt/t/nt/t/nt/t/nt/t/nn/t/tn/t/tn/t/t
iLBC/G.722/G.728t/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nt/t/tt/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/nn/n/n
Obsługiwane standardy i funkcje
CLIP/CLIRt/tbd.n/nn/nn/nt/nt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/tn/nn/nn/n
Blokowanie nieznanych numerównbd.nnnnbd.ttttttnnn
Połączenie oczekujące/trójstronnet/tbd.n/nn/nn/nt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/tt/nn/nt/n
VAD (redukcja szumu)/CNGn/nt/tt/tt/tt/tn/nt/tt/nt/nt/nt/nt/nt/nt/tt/nt/t
Redukcja echantnnnttttttttntt
Połączenia sieciowe
Interfejs WAN/LANRJ-11/RJ-45,USBRJ-45/4 x RJ-45RJ-45/4 x RJ-45RJ-45/4 x RJ-45n/RJ-45n/RJ-45RJ-45/RJ-45n/nRJ-45/4 x RJ-45RJ-45/4 x RJ-45n/RJ-45n/RJ-45RJ-45/RJ-45RJ-45/RJ-45n/3 x RJ-45n/RJ-45
Wbudowany router/serwer DHCPt/tt/tt/tt/tn/nn/nt/tn/nt/tt/tn/nn/nt/tt/tt/tn/n
Filtrowanie pakietów/DMZt/nbd.t/tt/tn/nn/nn/tn/nt/nt/tn/nn/nn/tn/nn/nn/n
Obsługa VLAN/DynDNSn/nbd.n/tt/tn/nt/nn/nn/nn/nn/tn/nn/nn/nn/nn/nt/n
t – tak; n – nie; bd. – brak danych; nd. – nie dotyczy; 1) – Wszystkie ceny w tabeli są kwotami brutto z 15 lutego 2006r.