Od redakcji – 2010/02

Prawdziwe 3D nareszcie w domu

 

Michał Adamczyk, redaktor naczelny

Michał Adamczyk,
redaktor naczelny

Pierwszy raz z okularów symulujących obraz 3D miałem okazję korzystać w 1999 roku podczas targów Computex na Tajwanie. Asus prezentował wówczas komputery z kartami graficznymi V3800 TNT2, do których kablem podłączone były okulary VR-100 LCD 3D. Mimo niskiej rozdzielczości obrazu (640×480 pikseli) i prostej grafiki wrażenie było

niesamowite. Wówczas zostałem fanem obrazu 3D. Asus wprowadził rozwiązanie do sprzedaży i… choć od tego momentu minęło 10 lat, wciąż mało kto ma w domu okulary 3D. W bieżącym roku ten stan rzeczy ma się jednak radykalnie zmienić.

Liczni producenci telewizorów i monitorów zapowiedzieli wprowadzenie modeli „3D ready”. Pojawiły się już pierwsze notebooki 3D, a trójwymiarowy obraz ma też oferować konsola Sony PlayStation 3. W Korei Południowej ma ruszyć w tym roku pierwsza telewizja 3D, w trzech wymiarach będą też nagrywane mecze Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w RPA. Praktycznie wszystkie nowe filmy animowane wprowadzane do kin mają wersje 3D, które wkrótce wydawane będą na płytach Blu-ray 3D, do odtwarzania w domu. HD jest już passe – 2010 to rok 3D. O wszystkich najgorętszych trendach nowego roku przeczytacie na str. 10

Jest jeszcze jedno rozwiązanie, na które czekam równie niecierpliwie jak na upowszechnienie 3D. To… bezprzewodowy prąd. Od lat jako kwintesencję osiągnięć na tym polu podaje się elektryczne szczoteczki do zębów. Co jednak powiecie na bezprzewodowe zasilanie notebooków, akcesoriów komputerowych czy telefonów komórkowych w dowolnym miejscu domu lub biura? Wcale nie jest to odległa przyszłość! Intel pokazał już działające rozwiązanie, które szczegółowo opisujemy na str. 110.

Pozostając w sferze rozwiązań, które do niedawna uważane były za futurystyczne, koniecznie trzeba wspomnieć o tzw. rozszerzaniu rzeczywistości. W najbliższych latach zmieni ono radykalnie nasze życie. Kierując obiektyw aparatu wbudowanego w telefon komórkowy na dowolną osobę czy rzecz w naszym otoczeniu, na ekranie ujrzymy dodatkowe informacje na jej temat. Przykładowo, kierując obiektyw na przechodzącą obok osobę, zobaczymy jej dane z serwisów społecznościowych. Więcej na ten temat na str. 28. W tym roku czeka nas też sporo zmian w popularnych urządzeniach. Dyski SSD potanieją i zaczną wypierać napędy HDD (test dysków z pamięcią flash na str. 50), popularność zdobędą karty graficzne zgodne z DirectX 11 (test nowych kart graficznych na str. 66), a o pozycję na rynku procesorów będą walczyć konstrukcje all-in-one (procesor połączony z układem graficznym) – pierwszy test takich modeli na str. 19.

PS Gdy odwrócicie CHIP-a do góry nogami, zobaczycie… okładkę CHIP-a Foto-Wideo. Z nadsyłanych do redakcji listów wynika, że tematyka cyfrowej fotografii i wideo bardzo was interesuje. Postanowiliśmy zatem publikować więcej stron na ten temat. W tym wydaniu znajdziecie m.in. wielki test lustrzanek ze szczegółowymi instrukcjami, jaki model wybrać do różnych zastosowań, oraz zbiór przystępnych porad do Photoshopa. Ponadto zamieszczamy sesję fotograficzną, dzięki której dowiecie się, jakie gadżety ucieszą na święta fanów techniki.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.