Sprzedaż odtwarzaczy HD

Koniec płyt HD-DVD

Decyzja koncernu Time Warner o wycofaniu się z wydawania płyt HD-DVD przekreśliła przyszłość tego formatu. Gwoździem do trumny okazało się posunięcie lidera aliansu wspierającego HD-DVD, czyli Toshiby, która również wycofała się z produkcji zgodnych z nim urządzeń.

Pierwotnie tytuł tego artykułu kończył się znakiem zapytania, gdyż pretekstem do jego powstania był komunikat Time Warnera. Niespodziewana decyzja Toshiby spowodowała, że nie tylko tytuł, ale cały artykuł musieliśmy przebudować. W tym momencie możemy już napisać, że jedynym następcą płyty DVD jest Blu-ray Disc (w skrócie BD), który odniósł zwycięstwo nad HD-DVD w wojnie o płyt wysokiej rozdzielczości.

Formaty HD-DVD i Blu-ray, choć oferują podobnej jakości obraz i dźwięk, są ze sobą całkowicie niezgodne. Właściciele coraz popularniejszych telewizorów i projektorów HD, których denerwuje kiepskiej jakości obraz z płyt DVD, mieli więc twardy orzech do zgryzienia – jakiego formatu odtwarzacz nabyć? Ten sam dylemat dotyczył wszystkich nabywców pecetów (w nowych komputerach coraz częściej montowane są napędy HD-DVD albo BD) i konsol do gier (PlayStation 3 ma czytnik BD, a Xbox 360 współpracuje z odtwarzaczem HD-DVD). Rozwiązaniem wydawały się odtwarzacze dwuformatowe, które jako pierwsza pokazała firma LG Electronics.

Po podjęciu dość niespodziewanej decyzji przez Time Warnera (właściciela m.in. Warner Bros., New Cienema Line i HBO), tuż przed zapowiadaną konferencją konsorcjum HD DVD, jaka miała się odbyć na początku stycznia, a następnie ogłoszeniu w lutym przez rozdającą w tymże konsorcjum karty Toshibę, że wycofuje się ona z produkcji odtwarzaczy – stało się jasne, że HD-DVD skazane jest na zapomnienie. Co dalej z HD-DVD? Analitycy mówią, że wojna formatów HD być może jest zakończona, ale tak naprawdę BD wygrało dopiero jedną bitwę. By zostać najważniejszym formatem na rynku, Blu-ray Disc musi bowiem jeszcze pokonać… DVD. A liczba odtwarzaczy i filmów w tym formacie liczona jest w setkach milionów egzemplarzy.

Jak umierało HD-DVD

Przedstawiamy agonię HD-DVD – wydarzenia, które poprzedziły decyzję Toshiby. Analitycy twierdzą, że pierwszym wyraźnym sygnałem wskazującym na przyszłe zwycięstwo Blu-raya były wyniki sprzedaży konsoli Sony PlayStation 3, potrafiącej odczytywać takie płyty. W USA kupiono ponad 3 miliony konsoli PS3, a Toshiba sprzedała „tylko” około miliona odtwarzaczy HD-DVD, wliczając w to napędy do konsoli Xbox 360.

4 stycznia 2008

Koncern medialny Time Warner ogłosił, że od połowy 2008 roku nie będzie już wydawał filmów w obu standardach HD, a jedynie na płytach Blu-ray. Tym samym przy HDDVD pozostają tylko dwie amerykańskie wytwórnie: Paramount i Universal. Choć w skład grupy promującej HD-DVD wchodzi wiele znanych firm, na decyzję Time Warnera zareagowała praktycznie tylko jedna – Toshiba. Być może było to spowodowane jej bez wątpienia wysoką pozycją w tym aliansie, a może po prostu pozostali członkowie woleli poczekać na rozwój wydarzeń. Toshiba ogłosiła, że choć decyzja potentata medialnego jest zaskakująca, nie oznacza w żadnym wypadku wycofania HD-DVD z rynku.

6 stycznia 2008

HD-DVD Promotional Group odwołuje zaplanowaną na ten dzień konferencją prasową, która miała być jednym z ważniejszych wydarzeń odbywających się w Las Vegas targów Consumer Electronic Show.

10 stycznia 2008

Blu-ray Disc Association zaraz po ogłoszeniu przez Time Warnera zmiany strategii (co trudno uznać za przypadek) zademonstrowała nowe funkcje odtwarzaczy BD. Opcja BD Live daje użytkownikowi możliwość pobierania danych z Internetu, np. gier Java. Pierwszym filmem z nową funkcję jest „Obcy vs. Predator”. Z poziomu jego menu można uruchomić grę online „Obcy vs. Predator vs. Ty”. Drugą nowością jest funkcja BD Magic, umożliwiająca pobieranie danych z bazy Gracenote, np. okładek albumów muzycznych. Dodano też opcję „obraz w obrazie”, która od początku oferowana była w konkurencyjnych filmach HD-DVD.

11 stycznia 2008

Po tygodniu od ogłoszenia decyzji Warnera sprzedaż odtwarzaczy HD-DVD w USA radykalnie spadła. W tygodniu poprzedzającym komunikat dane dotyczące sprzedaży w sklepach świadczyły o równowadze (około 51 proc. kupowanych odtwarzaczy była zgodna z BD). Wynik kolejnego tygodnia: aż 93 proc. sprzedanych odtwarzaczy to BD.

14 stycznia 2008

Toshiba wykonała ruch mający wesprzeć sprzedaż HD-DVD – znacznie obniżyła ceny odtwarzaczy. W USA sugerowana cena podstawowego modelu HD-A3 (obraz 720p/1080i) wynosiła tylko 150 dol. Ceny te są niewiele wyższe od cen markowych odtwarzaczy DVD. Napędy Blu-ray są znacznie droższe.

28 stycznia 2008

Analityk firmy badawczej Gartner – Hiroyuki Shimzu – przewiduje, że Blu-ray stanie się ewidentnym zwycięzcą do końca 2008 roku. Według niego cięcie cen przez Toshibę przedłuży obecność HD-DVD na rynku, ale do ostatecznej porażki formatu przyczyni się ograniczona dostępność filmów ukazujących się na tym nośniku. Toshiba kupiła za ok. 3 mln dolarów 30-sekundową reklamę promującą HD-DVD, którą wyemitowano podczas Super Bowl – najważniejszego spotkania w futbolu amerykańskim.

29 stycznia 2008

Jeff Bell, wiceprezes działu marketingu odpowiedzialnego w Microsofcie za część związaną z rozrywką, informuje, że jego firma pozostaje wierna HD-DVD. Po raz pierwszy jednak w wypowiedziach przedstawicieli Microsoftu pojawiły się słowa na temat możliwości rozszerzenia akcesoriów do konsoli o czytnik BD, co oznaczało, że nawet gigant software’owy liczy się z porażką HD-DVD.

14 lutego 2008

Warner Bros. informuje, że będzie jednak wydawać filmy na nośniku HD-DVD, jeśli takie będzie zapotrzebowanie rynku.

19 lutego 2008

Toshiba wydała oświadczenie, że zaprzestaje dalszego rozwoju oraz produkcji odtwarzaczy i nagrywarek HD-DVD, także do konsoli i pecetów. Wyjaśnia, że to najlepsza pomoc dla promowania jakości HD wśród konsumentów. Kwestia dalszego rozwoju notebooków z tym rodzajem napędu HD nie została jeszcze definitywnie rozstrzygnięta i ma zależeć od zainteresowania rynku.

20 lutego 2008

Universal, jedna z największych wytwórni filmowych, dotychczas wierny HD-DVD, oświadcza, że przyszedł czas na rozpoczęcie wydawania filmów w formacie Blu-ray. Decyzja podyktowana została tym, co zrobił jej dotychczasowy partner, czyli Toshiba. Universal nie wydał przy tym żadnego oświadczenia, z którego można by wywnioskować, że ma zamiar wycofać się z wydawania filmów na HD-DVD.

21 lutego 2008

Wytwórnia Paramount Home Entertainment również ogłasza, że będzie wydawała filmy na BD.

Ani Blu-ray, ani HD-DVD
Steve Jobs, szef firmy Apple, który ma na swoim koncie stworzenie znanego studia animacji filmowej Pixar, zapytany o wojnę formatów odpowiedział, że Blu-ray wygrał już tę batalię, ale to nie ma znaczenia, bo w momencie gdy można wypożyczyć i obejrzeć online filmy HD, nośnik i format przestają być istotne. Jobs miał na myśli wypożyczalnię filmów HD w serwisie iTunes. Co ciekawe, podobne zdanie wygłosił Bill Gates, współtwórca Microsoftu. On z kolei wskazywał na prostą możliwość pobierania filmów HD z serwisu Xbox Live. Niewykluczone więc, że nowe nośniki – ze względu na dużą pojemność – będą służyły do przechowywania danych, a filmy HD będzie się wypożyczało przez Internet.

Płyty HD (nie)dostępne w Polsce
Oferta rodzimych filmów wysokiej rozdzielczości czy chociażby zagranicznych produkcji HD opatrzonych polskojęzycznymi napisami jest nadzwyczaj skromna. W jednej z najpopularniejszych księgarni internetowych Merlin.pl (w momencie powstawania tego artykułu) dostępnych było tylko 10 filmów HD-DVD i zaledwie 2 tytuły wydane w formacie BD. W Empik.pl jest nieznacznie lepiej: 13 filmów HD-DVD i „aż” 30 tytułów Blu-ray. Dla porównania informujemy, że oferta filmów DVD liczona jest w tysiącach pozycji.

Podobieństwa i różnice
Oba formaty płyt HD (Blu-ray Disc i HD-DVD) wykorzystują do zapisywania i odczytywania danych niebieski laser, ale nie są zgodne ze sobą. HD-DVD może zmieścić na jednej warstwie do 15 GB danych (30 GB na dwóch). Konkurent oferuje większe pojemności, bo 25 GB na warstwę, ale jest przy tym droższy w produkcji. Za HD-DVD opowiedzieli się m.in. tacy producenci jak Intel, Microsoft, NEC, Sanyo i Toshiba. Z kolei firmy, które postawiły na Blu-raya, to m.in. Hitachi, LG, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sharp, Sony i Thomson. Być może ten stan rzeczy wyjaśnia różne podejścia do „multimedialności” nośników HD.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.