SNK Neo Geo Pocket Color – konsola w wielokolorowej szacie

Dziś mało już znana firma SNK (Shin Nihon Kikaku, jap. Nowy Japoński Projekt) wypuściła ponad 10 lat temu monochromatyczną konsolę Neo Geo Pocket. Choć SNK był to gracz doświadczony na rynku gier (to oni stworzyli kultowego Metal Sluga na automaty) to nawet szybka kosmetyka, która zaowocowała dodaniem kolorów (aż 146 z palety 4096) niestety pozwoliła ugryźć wiele z rynku mobilnych konsol do gier.
Wersja konsoli przeznaczona na rynek japoński.
Wersja konsoli przeznaczona na rynek japoński.

Neo Geo Pocket i Neo Geo Pocket Color sprzedały się łącznie w 2 milionach egzemplarzy, podczas gdy bezpośredni konkurent – Nintendo sprzedał ponad 118 milionów czarno-białych i kolorowych Game Boyów. Choć NGPC doczekał się ok. 100 gier na kartridżach (o maksymalnej pojemności 4 MB), z czego przynajmniej połowa powstała wyłącznie na potrzeby graczy z kraju kwitnącej wiśni, to do dziś stanowi dowód na to, że to właśnie Japończycy wiedzą o grach najwięcej.

Konsola firmy SNK była sprzedawana w kilku róznych wariantach kolorystycznych.
Konsola firmy SNK była sprzedawana w kilku róznych wariantach kolorystycznych.

Nie tylko dbają o ergonomię (NGPC na doskonały 8-kierunkowy, cyfrowy dżojstik, którego mogą tej konsolce szóstej generacji pozazdrościć współczesne zabawki), kolorystykę dopasowaną do użytkownika (na zdjęciu 3 spośród kilku dostępnych wersji), jak i drobne szczegóły (wbudowany budzik, biorytm, opcjonalne moduły do łączenia konsol NGPC przewodowo i bezprzewodowo oraz komunikacji pomiędzy NGPC i Dreamcastem), to na dodatek – japońskie gierki, choćby nawet składały się z kilku pikseli mają zawsze doskonałą grywalność. Po roku od premiery kolorowej wersji NGPC została wycofana z rynku europejskiego.

Gry do Neo Geo Pocket (oraz same konsole) można niegdyś było kupić w supermarketach w Polsce. Dziś stanowią rarytas dla koneserów rozrywki w stylu retro.
Gry do Neo Geo Pocket (oraz same konsole) można niegdyś było kupić w supermarketach w Polsce. Dziś stanowią rarytas dla koneserów rozrywki w stylu retro.

Ile rozrywki da się zmieścić na ekranie o rozdzielczości 160×152 pikseli i w RAM o pojemności zaledwie 12 KB można przekonać się pobierając emulator i kopie kartridży, albo oglądając zakończenia niektórych gier. Nic jednak nie zastąpi rozrywki na prawdziwej maszynie. Daję słowo! Dużą porcję ciekawych informacji o tej, niestety krótko błyszczącej gwieździe, można znaleźć na stronie S:NGP.