Mistrzostwa grafików

Polak zajął pierwsze miejsce w tegorocznej edycji ogólnoświatowego konkursu sztuki cyfrowej NVArt. Pokazujemy, jak powstawała zwycięska praca.

Graficy komputerowi z całego świata i nagrodyo wartości 25 tys. dolarów – tak można scharakteryzować NVArt ’08, tegoroczną edycję konkursu organizowanego przez Nvidię (producenta procesorów graficznych) oraz CGSociety, światową organizację zrzeszającą artystów sztuki cyfrowej. Tegoroczny temat to „Sztuka przestrzeni: architektura i krajobraz”. Jury składające się ze specjalistów od grafiki komputerowej pracujących dla takich firm, jak Nvidia, Ubisoft, Dreamworks czy 3D Artist, za najlepszą pracę uznało „Kompleks w Centrum Wszechświata”, dzieło 28-letniego Polaka – Stanisława Marka.

Jak powstają tak niesamowite obrazy? Poprosiliśmy, by opowiedział nam o tym sam laureat konkursu. Zajmujący się od 8 lat grafiką 3D Stanisław Marek korzystał z programu 3dMax2008. Artysta zaczął od modelowania „klocków” zawierających małą liczbę wielokątów. Miały one później reprezentować takie elementy obrazu, jak całe segmenty budynków, drzewa czy fontanny. – Zrobiłem tak, aby późniejsze etapy pracy były mniej obciążające dla komputera. Miałem bowiem świadomość, że końcowy plik będzie bardzo duży – zawierać się w nim będą setki, a może nawet tysiące takich „klocków” – tłumaczy zwycięzca.

Najprostszym zadaniem okazało się stworzenie tła. Grafik wykorzystał tu tekstury ściągnięte z cgtextures (www.cgtextures.com). – Kopiowałem je, a następnie zniekształcałem za pomocą odpowiedniego modyfikatora. Gotowy segment złożony z tych „klocków”  wygiąłem tak, aby całość w kadrze pasowała do wiodących kształtów, czyli łuków – tłumaczy autor. Na końcu niektóre elementy zostały domalowane w Photoshopie. Co ciekawe, artysta uważa swój projekt za niedokończony. – Miałem po prostu zbyt mało czasu – twierdzi Stanisław Marek.

A skąd sam pomysł? Prace nadesłane na konkurs były naprawdę różnorodne. Od kompleksów zatopionych w głębokiej dżungli po pustynne wioski zawieszone pod chmurami. Polak wybrał samotny, gigantyczny kompleks budynków stojących na morskim pustkowiu pośród nielicznych skał. – Miało być to miejsce, w którym dałoby się żyć, a nie wielkie miasto. Połączenie klasyki z nowoczesnością – wyjaśnia swój koncept autor. – Nie chciałem zajmować wielkiej powierzchni, by nie niszczyć otoczenia – dodaje. Jak sam mówi, na ten pomysł wpadł od razu po zobaczeniu tematu konkursu. – Najważniejszy miał być ujmujący efekt, który powodowałby, że chciałbyś zobaczyć coś takiego na własne oczy. To miało być jak marzenie – podkreśla zwycięzca konkursu.

Zgłoszone prace prezentowane są w galerii Tate Modern w Londynie, skąd pojadą na wystawę NVISION ’08 do San Jose w Kalifornii. Zapowiedzi kolejnych edycji konkursów NVArt publikowane są na stronie events.cgsociety.org.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.