Kratywne łączenie zdjęcia z grafiką

Portrety można łączyć z elementami ilustracyjnymi. Technikę taką stosuje wielu zawodowych fotografów i ilustratorów, by ich prace odróżniały się od konkurencyjnych. Ogólnie rzecz biorąc, postępujemy w następujący sposób: tworzymy kolaż z elementów graficznych, wycinamy portret z użyciem osobiście zakreślonej selekcji i nakładamy go na kolaż jako warstwę. Efekt będzie taki, jakby selekcja tworzyła okno, przez które można zobaczyć osobę na zdjęciu. Zaczynamy.
łączenie grafik

Łączmy fotografię cyfrową z elementami ilustracyjnymi.

Wycinamy portret:

Najpierw musimy utworzyć kształt, do którego chcemy przyciąć portret. Ponieważ w naszym przykładzie w roli elementów ilustracyjnych występują liście, najlepiej, jeśli selekcja będzie miała roślinne kształty. Możemy ją utworzyć albo za pomocą narzędzia »Pióro« bezpośrednio na komputerze, albo kreśląc najpierw odpowiedni kształt na papierze, a następnie skanując go i kreśląc »Piórem« ścieżki wzdłuż otrzymanych w ten sposób linii. Gotową ścieżkę wprowadzamy jako zaznaczenie do zdjęcia z portretem. Zaznaczenie to skopiujemy później do pliku, który zostanie utworzony w następnym kroku.

Tworzymy obiekty graficzne:

Teraz przychodzi pora na elementy graficzne, które ozdobią brzegi wokół fragmentu portretu. Niestety, narysowanie potrzebnych elementów, takich jak kwiaty czy liście, bezpośrednio na komputerze jest pracochłonne. Można sobie jednak ułatwić zadanie, fotografując rośliny na jasnym tle i zmieniając ich wygląd w programie graficznym. W tym celu za pomocą »Różdżki« tworzymy selekcję wokół jednego z liści, po czym usuwamy tło. Teraz już możemy wycięty motyw do woli zmieniać i urozmaicać, używając filtrów. W przykładzie został wykorzystany efekt z menu Photoshopa »Filtr | Pociągnięcie pędzla | Ciemne kreski«.

Dodanie tła:

W następnym kroku łączymy uzyskane do tej pory elementy w nowym pliku. Najniższą warstwę, czyli tło kolażu, możemy zabarwić dowolnym kolorem. Liść, mocno rozjaśniony, nakładamy teraz jako obiekt na nową warstwę – dzięki temu tło stanie się ciekawsze. Wystarczy, jeśli krycie tej warstwy wyniesie około 60%. Zmieniać należy też wielkość liścia – im będzie większy, tym trudniej będzie rozpoznać jego początkowy kształt. Aby móc oddzielnie kontrolować wielkość i położenie każdego z elementów na tle, wszystkie one powinny znaleźć się na nowej warstwie. Warstwy tworzymy, wchodząc w »Warstwy | Nowa | Warstwa«.

Dołączenie portretu:

Teraz dopiero nastąpi najważniejszy moment: połączenie pojedynczych obiektów. Również tutaj dla każdego elementu należy utworzyć odrębną warstwę. Za pomocą narzędzia »Przesunięcie« przeciągamy portret z utworzonym na nim w pierwszym kroku zaznaczeniem do okna z elementami graficznymi – liśćmi umieszczonymi na tle. Photoshop automatycznie utworzy dla portretu nową warstwę. Posługując się myszką i strzałkami z klawiatury, możemy teraz selekcję z portretem precyzyjnie ustawić we właściwym miejscu. Po dokładnym dopasowaniu wszystkich elementów i ewentualnym nadaniu dziełu ostatecznego szlifu łączymy wszystkie warstwy, tak aby cała kompozycja znalazła się na jednej warstwie – tle. Gotowe!