Kronika Chip-a: Google

Najpopularniejsza wyszukiwarka świata została stworzona dziesięć lat temu. CHIP wyjaśnia, dlaczego "szukanie w Internecie" bywa już określane jako "googlowanie" i dlaczego przeszukiwanie stanowiło jedynie początek.

W starożytnej Grecji z każdym pytaniem można było się zwrócić do wyroczni delfickiej, dzisiaj tę rolę pełni Google. Wyszukiwarka odpowiada na każde pytanie i dla większości internautów stanowi swoiste wrota Sieci.

Kalifornijczycy przetwarzają zapytania już od dziesięciu lat – w tym czasie słowo „googling”, jako określenie wyszukiwania w Internecie, zdążyło już zadomowić się w języku. Do olbrzymiego sukcesu Google’a przyczynił się skomplikowany algorytm, który według powszechnego mniemania dostarcza trafniejszych wyników wyszukiwania niż jakikolwiek inny mechanizm na świecie.

Nieprzerwane pasmo sukcesów miało swój początek w 1998 roku: dwaj 25-letni studenci informatyki Uniwersytetu Stanforda – Larry Page i Sergey Brin – opuścili uczelnię przed napisaniem planowanych prac doktorskich, by przenieść swoje laboratorium badawcze do jednego z kalifornijskich garaży. Tam pracowali nad formułą, która wkrótce miała przyćmić najlepsze w tym czasie mechanizmy wyszukiwawcze, takie jak AltaVista czy Yahoo. W ciągu zaledwie dekady dwuosobowa firma zamieniła się w ogólnoświatową korporację zatrudniającą 17 tys. pracowników, posiadającą niezliczoną liczbę serwerów i o wartości księgowej wyższej niż w wypadku IBM.

Na ich sukces miało wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest atmosfera w pracy. Google należy do najlepiej ocenianych pracodawców na świecie. Jeden dzień w tygodniu pracownicy muszą poświęcić na własne projekty badawcze. Dlatego właśnie firma wygrywa wojnę o najlepszych absolwentów. Kolejny plus: Google buduje centra rozwojowe w pobliżu centrów akademickich.

Nienasycony: coraz więcej innowacji, coraz więcej Big Brothera

Obecnie koncern z Mountain View oferuje całą paletę usług, takich jak spersonalizowana strona domowa czy komunikator internetowy Google Talk. Gigant wyszukiwawczy także łączy ludzi dzięki swojej sieci społecznościowej Orkut, która zyskała wielką popularność w Azji i w Brazylii.

Kalifornijczycy stworzyli nawet własny wirtualny świat: Google Lively, czyli wirtualny chatroom. Nie jest to wprawdzie kolejny Second Life, ale aplikacja pozwala na prowadzenie konwersacji za pośrednictwem symbolizujących rozmówców postaci. Google uwielbia wyzwania i co jakiś czas oferuje takie usługi, jak Google Sky albo narzędzie do tworzenia obrazów 3D, które na początku wcale nie sprawiają wrażenia, że mają cokolwiek wspólnego z działalnością firmy.

Jeśli Google natrafi na jakiś interesujący projekt, wówczas wyciąga niemający dna worek z pieniędzmi i idzie na zakupy. W ten sposób koncern stał się właścicielem portalu YouTube, płacąc za niego 1,65 miliarda dolarów oraz firmy DoubleClick (za 3,1 miliarda dolarów), która zajmuje się marketingiem w Internecie i analizą zachowania użytkowników Sieci. To kontrowersyjne przejęcie nie spodobało się instytucjom zajmującym się ochroną danych. Poprzez zakup DoubleClicka koncern Google wszedł w posiadanie olbrzymiej ilości informacji na temat internetowych nawyków ogromnej liczby użytkowników. Sekretem pozostaje jednak, co firma zamierza uczynić z tymi danymi.

W sumie Google zmienił Internet w większym stopniu niż jakakolwiek inna firma, przy okazji utrudniając życie takim gigantom jak Microsoft. Google robił to, tworząc darmowy edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny naśladujący Excel czy przeglądarkę Chrome, która ma konkurować z Internet Explorerem.

Wszystkowiedząca strona Google nie jest jednak w stanie odpowiedzieć na jedno pytanie: czego możemy się spodziewać po tych Kalifornijczykach w przyszłości? Poza zapowiedziami dalszego usprawniania algorytmu wyszukiwawczego, by dawał jeszcze bardziej adekwatne wyniki, firma ujawnia swoich planów. Jaka szkoda, że już nie możemy zapytać o nie wyrocznię delficką.

Historia Google
1998
Początki

We wrześniu Larry Page i Sergey Brin tworzą mechanizm wyszukiwawczy i zaczynają szukać inwestorów. Ich znajomy, a zarazem prezes Yahoo, David Filo, nie był zainteresowany. Jednak współzałożyciel firmy Sun wystawia im czek na 100 tys. dolarów.

1999
Zmieniające się logo

Strona wychodzi z wersji beta, powstaje słynne logo. Google publikuje jego wersje specjalnie zmienione na różne okazje, takie jak mistrzostwa świata w piłce nożnej czy święto Halloween.

2000
Reklama

Począwszy od jesieni, na pierwotnie wolnej od reklam stronie pojawiają się pierwsze ogłoszenia. Odpowiedzialny za to system nosi nazwę Adwords.

Test wyszukiwarek

OCENA OGÓLNA: 82

CHIP porównał mechanizm wyszukiwawczy Google z jego konkurentami, takimi jak AltaVista i Fireball. Google przekonał nas do siebie „zadziwiająco dobrymi wynikami wyszukiwania” i tym samym zwyciężył w zestawieniu.

2001
Wyszukiwanie plików

Począwszy od grudnia, użytkownicy mogą przeszukiwać już nie tylko teksty, ale – dzięki wyszukiwarce obrazów – także 250 milionów zdjęć. Wkrótce mechanizm zostaje wzbogacony o możliwość przeszukiwania kilkunastu innych formatów plików.

2002
Kanał informacyjny

Wersja beta serwisu Google News pojawia się we wrześniu i indeksuje około 4,5 tys. serwisów informacyjnych. Cztery lata później ten serwis jest już wyposażony także w funkcje przeszukiwania archiwów, w których znajdują się newsy nawet sprzed 200 lat.

2003
Adsense

W czerwcu Google daje możliwość zarabiania na swoich stronach internetowych zwykłym internautom. Webmasterzy mogą wyświetlać na własnych stronach reklamy z programu Adwords i zatrzymywać dla siebie część przychodów.

2004
Google na giełdzie

W sierpniu Google wchodzi na amerykańską giełdę i jednocześnie wprowadza kolejną innowację, tym razem na amerykańskim rynku finansowym: jego akcje można kupić wyłącznie na internetowych aukcjach. To psuje humor bankierom – zamiast zwyczajowych siedmiu procent prowizji Google płaci zaledwie dwa.

Rynkowy skok

W grudniu 2004 roku mechanizm ma już zindeksowanych 8 miliardów stron internetowych. Zgodnie z opiniami niektórych ekspertów, przy takiej skali nie można już podawać dokładnych danych.

2005
Cyfrowy glob

Za pomocą Google Earth i Google Maps firma wkracza na rynek nawigacji. W 2008 roku zestaw cyfrowych map rozrasta się: dołącza Google Sky, dzięki któremu internauci mogą przypatrywać się także przestrzeni kosmicznej.

2006
Wielkie fuzje

Jedną z największych transakcji w historii przejęć było kupienie przez Google w październiku za 1,65 miliarda dolarów portalu YouTube, największej na świecie platformy wideo. W tym momencie serwis Google Videos stał się zbędny, mimo to istnieje do dzisiaj.

2007
Miejski przewodnik

Kolejny krok milowy: Street View. Google uzupełnia swoje mapy zdjęciami wykonanymi przez samochody krążące po ulicach największych miast w wybranych krajach. Od maja zamiast Nowego Jorku z lotu ptaka można oglądać metropolię z perspektywy przechodnia.

2008
Przeglądarka internetowa

Pierwsza wersja beta przeglądarki Chrome dostępna jest od września. Browser wyróżnia się dużą szybkością. Wersje przeznaczone do systemów operacyjnych Linux i OS X planowane są na 2009 rok.

Przyszłość
Google na wynos

W 2009 roku Google wkroczy w świat mobilny: wraz z Androidem firma tworzy system operacyjny do telefonów komórkowych. Jest on oparty na Linuksie i pozwala na korzystanie w podróży z usług takich jak Google Maps. Pierwszy telefon z Androidem jest już dostępny.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.