Komputer dla grafika

Coraz nowsze wersje programów graficznych stają się bardziej sprzęto żerne. Rynek komputerów nieustannie idzie do przodu, technologia się rozwija i sprzęt staje się coraz bardziej wydajny. Obecnie na zakup dobrego komputera, który pozwoli nam pracować wystarczająco komfortowo w najnowszych środowiskach przez kilka lat, potrzebujemy minimum kwoty około 5000 tysięcy złotych. Jest to jednak cena za sam komputer, bez monitora, o nim będzie w dalszej części.
Monitor graficzny Eizo Color Edge CG301W wraz z kalibratorem.
Monitor graficzny Eizo Color Edge CG301W wraz z kalibratorem.

Komputer taki znajdzie jedynie zastosowanie w grafice 2D. Jeśli ktoś zamierza dodatkowo zajmować się tworzeniem animacji w 3D konieczny będzie zakup o wiele bardziej wydajniejszej karty graficznej lub nawet kart i połączenie ich za pomocą SLI lub CrossFire. Wiąże się z wydatkiem kolejnych kilku tysięcy.

Czego tak naprawdę potrzebujemy do pracy z grafiką?

Wydajnego procesora

, dobrze sprawdzają się tu jednostki dwu- lub czterordzeniowe. Dużo pamięci RAM, 4 GB lub nawet 8 GB, nie powinno być za dużo. Wymusza to fakt stosowania na komputerach graficznych coraz popularniejszych systemów 64 bitowych, które w przeciwieństwie do poprzedników 32 bitowych obsługują więcej niż 4 GB pamięci RAM. Należy pamiętać, że jest to maksymalna wielkość, którą potrafi zaadresować system 32 bitowy, z uwzględnieniem także pamięć karty graficznej. Potrzebny będzie także pojemny dysk twardy, dobrym rozwiązaniem jest zakup dwóch dysków i połączenie ich w macierz RAID.

Pozwoli to zwiększyć wydajność i przede wszystkim uchroni nas przed stratami i nerwami wynikającymi z utraty prac i danych związanych z awarią dysku. Do całości należy dobrać odpowiednią płytę główną pozwalającą na zastosowanie wybranego procesora oraz obsługującą dużą ilość pamięci ram. Kolejnym niezbędnym i bardzo istotnym podzespołem jest zasilacz, musi być odpowiedniej mocy, aby dostarczyć energię wszystkim podzespołom, napięcie powinno być stabilne. Wbrew pozorom, zasilacz ma wpływ na wydajność i stabilność pracy komputera. Brakuje nam jeszcze napędów, wystarczy nagrywarka DVD oraz obudowy, które wybieramy wedle uznania. Mamy wizję komputera, co jeszcze będzie potrzebne?

Monitor

odgrywa kluczową rolę w sprzęcie dla profesjonalnego grafika. Wysokiej klasy monitorów nadających się do zastosowań graficznych należy szukać u producentów między innymi takich jak Eizo czy Nec. Przy obróbce grafiki wektorowej lub rastrowej, mniej istotnym parametrem okazuje się czas reakcji matrycy. Szczególną uwagę należy zwrócić na rodzaj zastosowanej matrycy.

Należy wystrzegać się standardów  TN/TFT, które ze względów na niską cenę są bardo popularne w śród producentów monitorów. Matryce tego typu charakteryzują się niskim czasem reakcji (zazwyczaj 2 – 12 ms), małymi kątami widzenia 150–160° w poziomie i 140–160° w pionie. Kolejną wadą jest niski kontrast oraz ograniczenie do 262 tysięcy wyświetlanych kolorów. W codziennym użytkowaniu w biurze, czy domu, wady te nie przeszkadzają, jednak całkowicie dyskwalifikują monitory z taką matrycą w zastosowaniach profesjonalnych.

Większość monitorów przyjaznych grafiką oparta jest na panelach IPS/S-IPS lub PVA/MVA. Matryce PVA zapewniają dobry kontrast na poziomie 1:1500 oraz niemal idealne kąty widzenia wynoszące 178° w poziomie i pionie. Czas odpowiedzi matrycy jest dłuższy niż w przypadku technologii TN/TFT jednak w pracy ze statycznymi obrazami nie ma to znaczenia. Najważniejszą zaletą jest odwzorowanie pełnej palety 16 mln kolorów. Ekrany wykonane w technologii IPS/S-IPS charakteryzują się gorszym kontrastem i nieznacznie szybszym czasem reakcji w stosunku do matryc PVA/MVA. Nie wolno zapomnieć również o kwestii równomiernego podświetlania panelu, co pozwala unikać różnicy w odcieniach koloru w różnych częściach monitora. Bardzo istotą cechą jest również jak najwierniejsze odwzorowanie przestrzeni barwnej adobe RGB. Standard ten odwzorowuje 50% kolorów, które człowiek może dostrzec gołym okiem. Jest to wystarczająco, aby zdjęcia miały naturalne nasycenie, kolory były wyraziste, a prace przygotowywane do druku, po jego wykonaniu, nie odbiegały od oryginałów w formie elektronicznej.

Drukarki

pracują w przestrzeni barwnej CMYK stąd też w starszym standardzie sRGB były problemy z drukiem, w przestrzenie adobe RGB po odpowiedniej kalibracji panelu problem ten nie występuje. Monitor powinien być wyposażone w złącze DVI, pozwoli to uniknąć konwersji sygnały z cyfrowego na analogowy, co ma miejsce w przypadku wejścia D-SUB. Karta graficzna nadaje obraz w postaci cyfrowej, ekran wyposażony w DVI pozwala na wyświetlenie obrazu bez strat oraz w najwyższej jakości.

Na uwagę zasługuje także wielkość plamki, jest to odległość od początku jednego do początku drugiego pixela. Mniejsza pozwala dokładniej wyświetlać skośne linie i szczegółowo odwzorowuje kontury obiektów. Panel przeznaczony do pracy z grafiką powinien mieć minimum 19 cali. Zalecane są większe ekrany jednak ich cena rośnie wraz z przekątną matrycy. Duży monitor dostarcza więcej przestrzeni roboczej, można swobodnie na nim rozlokować coraz to bardziej rozbudowane paski narzędzi programów graficznych i obszar roboczy. Często spotykane są rozwiązania dwu lub więcej monitorowe. Jeden panel w całości poświęcamy na obszar roboczy pliku, nad którym aktualnie pracujemy a drugi na przyborniki i paski narzędzi programu.

Każdy grafik komputerowy powinien posiadać kalibrator sprzętowy. Jest to urządzenie służące do ustawienia odpowiednich parametrów i jakości obrazu. Dzięki niemu kolory są jak najbardziej zbliżone do naturalnych, mają odpowiednie nasycenie i kontrast, nie występuje problem niezgodności kolorów podczas wydruku prac.

Należy pamiętać także o zakupie wysokiej jakość myszy komputerowej, dobrze leżącej w dłoni i posiadającej wysokiej jakości sensor skanujący powierzchnie z dużą ilością dpi. Pozwoli to na wykonywanie precyzyjnych ruchów, co jest niezbędne przy zaznaczaniu fragmentów obrazów lub rysowaniu nowych linii i obiektów. Jeśli więcej rysujemy i tworzymy obrazy niż edytujemy zdjęcia, niezbędny może okazać się także tablet. Urządzenie to pozwala rysować niemal jak na kartce papieru przenosząc nasze szkice do programu graficznego. Znacznie usprawnia to prace i ułatwi wykonywanie zadań.

Mając wymarzony w pełni profesjonalny sprzęt, czego jeszcze potrzebujemy? Komputer można porównać do warsztatu, nawet najbardziej idealny i najlepiej urządzony warsztat jest zbędny bez odpowiednich narzędzi pozwalających wykonać prace.

Grafik powinien zwrócić uwagę na kilka z najlepszych programów, które obecnie są na rynku. Poniżej przedstawiam opis, kilku wybranych, cieszących się najlepsza opinią w śród profesjonalistów programów.

Adobe Photoshop – jedno z najpopularniejszych, największych i zarazem najlepszych narzędzi dostępnych na rynku. Przeznaczony jest głównie do pracy z grafiką rastrową. Program udoskonalany i rozwijany od wielu lat, jego początki sięgają 1987 roku. Obecnie na rynku jest wersja CS 4. Jest to pierwsza edycja dostępna w wersji 64-bitowej.

Photoshop znajduje zastosowanie zarówno w zadaniach profesjonalnych jak i amatorskiej obróbce domowej fotografii. Od lat ceniony i używany przez webmasterów na całym świecie. Jego możliwości są ogromne, posiada wiele narzędzi usprawniających prace. Powstają do niego niezliczone filtry i makra. Dostępny jest na platformy z Windows i Mac Os. Jego główną wadą jest wysoka cena.

Nieodłącznie w parze z Photoshopem idzie Adobe ImageReady. Program przeznaczony dla Web designerów. Służy do przygotowania grafiki i animacji na potrzeby stron WWW. Pozwala w prosty i wygodny sposób dzielić wcześniej przygotowaną grafikę na mniejsze elementy, umieszczane w tabelach lub pozycjonowane za pomocą CSS, i eksport całości do kodu HTML. Niewątpliwą zaletą od wersji 8.0 jest możliwość eksportu do formatu flash z zachowaniem warst i danych wektorowych, dzięki temu umożliwia dalszą obróbkę.

GIMP (GNU Image Manipulation Program) – bezpłatny, stworzony w ramach projektu GNU program do obróbki grafiki rastrowej. Zwolennicy Gimpa porównują go do płatnego programu Paint Shop Pro. Jego możliwości nie dorównują doskonałemu narzędziu, jakim jest Adobe Photoshop, ale w pewnych zastosowaniach pozwalają używać, jako bezpłatnej alternatywy. Jego możliwości można łatwo poszerzać za pomocą makr pisanych w wbudowanym języku Scheme, jak również Perla, Pythona, Tcl czy Ruby. Niewątpliwą zaletą tego programu jest dostępność dla Linuksa, Windowsa i Mac Os.

Paint Shop Pro  – jeden z lepszych edytorów grafiki bitmapowej i wektorowej. Działa jedynie w środowisku Windows. Rozpowszechniany na licencji shareware. Program posiada szeroką gamę pędzli, kształtów figur oraz wzorów.

CorelDRAW Graphics Suite – pakiet zawierający wszystko, co niezbędne do profesjonalnego tworzenia grafiki. Ma szerokie zastosowanie w tworzeniu i edytowaniu wszelkiego rodzaju obrazów wykorzystywanych między innymi w animacjach, plakatach, ulotkach, broszurach, logotypach. Podstawę pakietu stanowią narzędzie CorelDRAW – świetne narzędzie przeznaczone do pracy z grafiką wektorową oraz Photo-Paint służący do edycji grafiki rastrowej. Za jego pomocą w łatwy sposób można zamienić nasze niepowtarzalne pomysły i wizje w pełni profesjonalne prace. Jest to jedno z najlepszych i prowadzących na rynku środowisk w swojej klasie.

Macromedia Studio – wiodący pakiet graficzny używany do projektowania interaktywnych stron WWW. Pozwala na profesjonalne projektowanie witryn internetowych, interaktywnych i zawartości mobilnej. W skład pakietu wchodzą:

  • Flash – główne narzędzie przeznaczone do tworzenia serwisów. Pozwala tworzyć ręcznie jak i z wykorzystaniem trybu wizualnego. Nie wątpliwa moc drzemie w wykorzystaniu języka Action Script.  Wspiera technologie XHTML, XHTML, ColdFusion, ASP.NET, JSP oraz PHP.
  • Dreamweaver – służy do integrowania nowoczesnych technik multimedialnych z serwisami sieci Web.
  • Fireworks – aplikacja pozwala tworzyć grafikę i interfejsy stron WWW.
  • Flash Paper – służy do przeprowadzania konwersji dokumentów przygotowanych do druku na format SWF oraz PDF.
  • Contribute – przeznaczony do zarządzania zawartością portali internetowych.

Artykuł ten miał na celu, choć trochę przybliżyć czytelnikowi aspekty związane z obróbką wszelkiej grafiki cyfrowej. Pozostałem jedynie przy tematyce związanej z środowiskiem 2D nie zagłębiając się w programy i zastosowania komputerów do profesjonalnego modelowania obrazów w 3D. Nie wyczerpuje on całości tematów związanych z tym zagadnieniem jednak przekazuje wiedzę na temat, czym kierować się przy wyborze sprzętu oraz po części pozwala zapoznać się z zastosowaniem najpopularniejszych narzędzi przeznaczonych do prac związanych z grafiką komputerową.

Autorem tekstu jest użytkownik: wojtas_vip